Hlavní obsah

Jeden z nejslavnějších výrobců pneumatik slaví 125 let. Znáte největší inovace společnosti Goodyear?

Foto: Goodyear

Americká společnost Goodyear, jeden z největších výrobců pneumatik na světě, si letos připomíná už 125. výročí svého založení. To je dobrý důvod podívat se na nejvýznamnější vynálezy a inovace, za nimiž tato firma stojí.

Článek

Společnost Goodyear, která nese jméno vynálezce vulkanizace Charlese Goodyeara, založil 29. srpna v roce 1898 Frank Seiberling. A už 21. listopadu tohoto roku, pod jménem Goodyear Tire and Rubber Company, firma zahájila výrobu pneumatik pro koňské povozy a jízdní kola. O rok později pak společnost začala vyrábět také „gumy“ pro automobily.

Významný milník nejen v historii značky Goodyear představuje rok 1903, v němž si společnost nechala patentovat první bezdušovou pneumatiku. Zajímavé však je, že ta nenašla komerční využití až do poloviny dvacátého století.

V roce 1906 Goodyear vyvinul rychloupínací pneumatiku, jež usnadnila demontáž pneumatiky z kola a zároveň zabraňovala jejímu proříznutí v oblasti ráfku. V době, kdy automobily začaly nahrazovat koňské povozy, to byl významný krok jak z pohledu bezpečnosti, tak pohodlí.

O dva roky později firma na trh uvedla první dezén pneumatik do každého počasí. Dezén s kosočtvercovými proužky se pak jen s malými úpravami používal téměř 40 let.

Goodyear ve filmu

Značka Goodyear se také občas objevuje ve filmu, firma se podílela například na snímcích Auta, Batman (2022), V tajné službě Jejího Veličenstva, Návrat do budoucnosti, Ford vs. Ferrari nebo Rivalové.

S počasím a nepříznivými klimatickými podmínkami, které mají vliv na kvalitu povrchu pod koly, souvisí další inovace - v roce 1934 Goodyear začal prodávat pneumatiky s hroty pro jízdu v blátě a sněhu. Pneumatiky s hroty se pak staly standardním řešením pro zimní jízdu v extrémních podmínkách, zejména na ledu, na celá desetiletí.

Foto: Goodyear

Z historie společnosti Goodyear.

V roce 1938 Goodyear představil pneumatiky LifeGuard, bezpečnostní pneumatiky s „vestavěnou rezervou“. Jednalo se vlastně o předchůdce pneumatik typu run-on-flat, které používaly oddělené vzduchové komory v blízkosti běhounu a ráfku, aby v případě defektu nebo prasknutí úplně nesplaskly. Tyto bezpečnostní pneumatiky, známé také pod názvem Double Eagle, byly v té době standardní výbavou závodů NASCAR.

O deset let později o sobě americká společnost dala výrazně vědět v Evropě, když zde zahájila prodej celoroční pneumatiky v podobě první řady pneumatik Goodyear Vector.

Goodyear a vzducholodě

Ke značce Goodyear patří také reklamní vzducholodě. Ty první poprvé vzlétly v roce 1910 a Goodyear byl hlavním průkopníkem tohoto tehdy nového způsobu letecké dopravy. V padesátých letech 20. století se vzducholoď Goodyear (Goodyear Blimp) začala využívat pro letecké snímky při televizních přenosech a v roce 1955 měla na přehlídce Rose Parade a zápase amerického univerzitního fotbalu Rose Bowl premiéru jako první létající nosič kamer v tomto odvětví. Od té doby je Goodyear Blimp stálou součástí sportovních a kulturních událostí po celém světě, od Super Bowlu až po královské svatby a řadu dalších významných akcí.

Foto: Goodyear

Vzducholoď Goodyear poprvé vzlétla v roce 1910.

Nyní se můžeme přesunout do minulosti poměrně nedávné, konkrétně do roku 1992. V tomto roce britská společnost McLaren Cars představila fascinující supersport F1, který dlouhé roky držel titul nejrychlejšího produkčního automobilu planety.

Foto: Goodyear

Pneumatiky se silikou z kukuřičných slupek.

A právě McLaren F1 využíval speciálně vyvinuté pneumatiky Goodyear Eagle F1. „Již od počátečního návrhu vozu McLaren F1 byly pneumatiky považovány za neodmyslitelný prvek odpružení v rámci komplexních výpočtů programu týkajících se jízdních vlastností a komfortu. Hmotnost, bezpečnost, hlučnost a dynamické vlastnosti představovaly zásadní faktory,“ psal McLaren v tiskové zprávě k představení dvanáctiválcového modelu F1.

Zajímavou inovaci firma Goodyear předvedla v roce 2005, kdy prezentovala technologii DuraSeal, která umožňuje okamžitou opravu proražené nákladní pneumatiky za jízdy.

V posledních letech Goodyear věnuje také velkou pozornost ekologii a udržitelnosti. V roce 2001 například firma odhalila pneumatiky Goodyear GT3, první „gumy“ na světě vyrobené ze směsi na bázi kukuřice, v roce 2021 uvedla na trh NexTrek, nepneumatické („bezvzduchové“) pneumatiky, které podle výrobce mohou v budoucnu vytvořit udržitelnou, bezúdržbovou a trvanlivější alternativu konvenčních pneumatik.

Foto: Goodyear

Bezvzduchová pneumatika značky Goodyear.

A letos společnost představila demonstrační pneumatiky vyrobené z 90 % z udržitelných materiálů. Do roku 2030 chce Goodyear nabídnout první světové pneumatiky ze 100 % udržitelných materiálů.

Související témata:
Načítám