Článek
V12 bez turba. A bez hybridu. Prostě jako za starých časů. Takový byl typ Aventador, a i když z dnešního pohledu působí trochu jako dinosaurus, nelze popřít jeho neuvěřitelný charakter – to auto prostě má něco do sebe.
„Moderní dinosaurus“
Aventador představoval z historického úhlu pohledu velký zlom – Lamborghini pro Aventador totiž poprvé po padesáti letech vyvinulo od základu nový motor. A i když už jeho kořeny nesahaly k ikonickým modelům jako Miura nebo Countach, každý pořád věděl, že jde o pravé Lambo. Navíc mu zůstaly křídlové dveře a představen byl v roce 2011 v křiklavé, sytě oranžové barvě. Šlo prostě o ztělesnění značky Lamborghini.
Jeho 6,5l atmosférický dvanáctiválec odstartoval na výkonu rovných 700 koní. V průběhu let, jak začaly přicházet speciální edice – Aventador S, Aventador SV, Aventador J či Aventador SVJ – výkon povyskočil až na 750, 760 a posléze i 770 koňských sil.
Tu čest stát se nejvýkonnějším plemenem však dostal rozzuřený býk s velmi výstižným přídomkem Ultimae – definitivně poslední verze Lamborghini Aventador totiž podává výkon 780 koňských sil a 720 Nm točivého momentu. Všeho všudy vznikne přesně 350 exemplářů v karoserii kupé a 250 kusů v otevřené variantě Roadster. Přirozeně už všechny znají své budoucí majitele.
Od teď už jen s elektřinou
Dvanáctiválcová Lamborghini už tedy nebudou jako dřív – jejich zvuk však naštěstí nebudou tlumit syčící turbodmychadla. Bez elektřiny se to ale v dnešní době neobejde, a tak nástupci Aventadoru bude sekundovat hybridní ústrojí. A ačkoliv už se po světě prohánějí testovací prototypy, nevíme nic kromě onoho hybridního ústrojí a konstrukce z karbonového monokoku – ostatně jako tomu bylo i u Aventadoru.
Není to škoda, že bude nové dvanáctiválcové Lambo hybrid? Možná trochu ano, ale elektrifikace je jediný způsob, jak udržet tento ohrožený druh při životě – to je holý fakt. Díky hybridnímu ústrojí navíc bude celý pohon účinnější a akcelerace ještě drtivější. Nástupce Aventadoru se má představit už v roce 2023.
Je otázkou, o jaký druh hybridu půjde – od toho se totiž odvíjí, zda elektřina bude schopna vůz i sama o sobě pohánět, nebo bude pouze vypomáhat spalovacímu motoru. Prvním hybridním Lamborghini nicméně zůstává typ Sian, využívající superkondenzátory k pohonu elektromotoru, umístěného v převodovce. Ten umí krátkodobě zvýšit výkon.
Lamborghini plánuje elektrifikaci svých modelů ve fázích. Ta první vlastně probíhá právě teď – značka v ní v podstatě oslaví spalovací motor jako takový a fakt, že pomohl značce dostat se tam, kde je dnes. Jinými slovy dojde jen k částečné elektrifikaci modelů.
V roce 2024 už by měl každý model Lamborghini projít částečnou elektrifikací – té se kromě nástupce Aventadoru dočká faceliftovaná verze typu Urus, poté nástupce typu Huracan s osmiválcem dopovaným elektřinou. Ve hře je i případný čtvrtý model automobilky, o jehož osudu se však stále vedou debaty.
To nejlepší možná teprve přijde
Na jednu stranu bychom mohli smutnit, že automobilový svět už nikdy nebude jako dřív. A na straně druhé můžeme být rádi za dobu, ve které žijeme – za dobu, kdy sousloví „spalovací motor“ není (zatím) sprosté slovo.
Až příští rok přijde nástupce Aventadoru, bude to už úplně poslední Lambo s motorem V12 – a bude vyspělejší, rychlejší a účinnější, než Aventador. Bude to poslední výkřik atmosférických dvanáctiválců. Pořád se tedy ještě máme na co těšit.