Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Německý autoklub ADAC se v letošním předsezonním testu zimních pneumatik věnoval dvojici rozměrů na nejrozšířenější auta.
Druhým testovaným rozměrem je 215/55 R17 na naprostou většinu kompaktních SUV, mezi která spadá třeba i Škoda Karoq.
Německý ADAC tentokrát testoval hned 16 různých pneumatik a jako obvykle přizval do testu i velmi levné pneumatiky. Občas se stane, že i levné gumy překvapí, ale to není případ letošního testu. Nejlevnější pneumatiky propadly. Ostatně podívat se můžete do tabulky výsledků, co jim ADAC naměřil.
Jelikož do celkového hodnocení pneumatik začal německý ADAC míchat i ideologii ESG, těžko lze jen překopírovat bez dalšího vysvětlení jeho známkování. Uvádíme tak pro pořádek celkovou známku a pořadí, ale právě také naměřené hodnoty, abyste si sami udělali představu podle toho, jak si které pneumatiky vedou.
Pochybujeme totiž, že cílovému zákazníkovi záleží na tom, jestli výrobce pneumatik plní ESG kvóty, nabízí v továrnách zaměstnancům genderově neutrální záchodky a reportuje své emisní cíle. Domníváme se, že naprosté většině kupujících jde hlavně o to, aby jejich zimní pneumatiky dobře fungovaly.
Celkové hodnocení dle autoklubu ADAC
Známka ADAC | Brzdy sucho 100-0 km/h m | Brzdy mokrý asfalt 80-0 km/h m | Brzdy mokrý beton 80-0 km/h m | Akvaplaning v přímce km/h | Akvaplaning v zatáčce m.s-2 | Brzdy sníh 30-0 km/h m | Trakce sníh dN | Brzdy led 20-0 km/h m | Životnost km | Spotřeba l/100 km | Hluk dB(A) | Cena v Kč za kus | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Goodyear UltraGrip Performance 3 | 2,0 | 42,9 | 35,6 | 39,8 | 77,4 | 3,1 | 9,7 | 234 | 17,6 | 57500 | 5,6 | 70,8 | 3640 |
Dunlop Winter Sport 5 | 2,1 | 44,1 | 34,7 | 37,6 | 75,3 | 3,3 | 9,6 | 230 | 17 | 54300 | 5,9 | 72,2 | 2580 |
Vredestein Wintrac Pro | 2,4 | 43,7 | 35,4 | 39,3 | 74,7 | 2,9 | 9,7 | 238 | 16,8 | 41500 | 5,8 | 72,2 | 2948 |
Semperit Speed-Grip 5 | 2,6 | 44,5 | 35,9 | 40,2 | 78,7 | 3,4 | 10,0 | 230 | 17,3 | 53500 | 5,8 | 72,1 | 2808 |
Hankook Winter i*cept RS3 | 2,6 | 44,5 | 36,5 | 41,4 | 80,5 | 3,4 | 9,7 | 231 | 17,8 | 49300 | 5,9 | 71,9 | 2660 |
Continental WinterContact TS 870 P | 2,7 | 42,9 | 34,6 | 38,2 | 75,8 | 3,3 | 10,1 | 222 | 16,6 | 43300 | 5,8 | 71,5 | 3673 |
Pirelli Cinturato Winter 2 | 2,8 | 43,6 | 34,2 | 37,7 | 77,3 | 3,0 | 9,8 | 234 | 16,1 | 46600 | 5,9 | 71,7 | 3467 |
Yokohama BluEarth Winter V906 | 2,9 | 43,8 | 35,1 | 38,5 | 75,6 | 2,7 | 10,1 | 218 | 18 | 35700 | 5,9 | 72,4 | 2732 |
Giti GitiWinter W2 | 3,1 | 44,7 | 37,1 | 40,8 | 76,4 | 3,1 | 10,1 | 213 | 17,2 | 41100 | 5,9 | 71,2 | 2166 |
Firestone Winterhawk 4 | 3,3 | 45,7 | 34,6 | 39,4 | 78,6 | 3,1 | 9,9 | 230 | 17,1 | 38100 | 5,7 | 70,9 | 2712 |
Viking WinTech | 3,6 | 45 | 37,3 | 41,3 | 69,6 | 2,2 | 10,3 | 226 | 17,7 | 54000 | 5,7 | 73,2 | 2209 |
Kumho WinterCraft WP52 | 3,6 | 42,1 | 36,7 | 40,5 | 71,6 | 2,4 | 10,0 | 225 | 17,1 | 46100 | 6,0 | 71,8 | 2255 |
Maxxis Premitra Snow WP6 | 3,7 | 45,6 | 38,3 | 42,7 | 76,7 | 3,0 | 9,9 | 221 | 18,5 | 47300 | 6,0 | 71,8 | 2108 |
Triangle WinterX TW401 | 4,8 | 44,3 | 41,1 | 44,5 | 68,4 | 2,1 | 9,5 | 232 | 19,7 | 37000 | 5,8 | 71,4 | 1499 |
Kenda Wintergen 2 KR501 | 4,9 | 45,5 | 41,1 | 43,7 | 73,6 | 2,4 | 9,3 | 234 | 20,2 | 65100 | 6,1 | 70,7 | 1451 |
Davanti Wintoura + | 5,3 | 43,9 | 41,3 | 46,8 | 68,3 | 1,9 | 11,0 | 202 | 21,2 | 47900 | 5,9 | 70,2 | 2288 |
Podle kritérií autoklubu ADAC vyhrála pneumatika Goodyear UltraGrip Performance 3. Sice neexceluje v žádném specifickém parametru, ale má velmi vyvážené vlastnosti a dobrou životnost i nízký valivý odpor a nízkou hlučnost. Naopak trojice pneumatik Triangle, Kenda a Davanti je spíše varováním, proč si nejlevnější gumy nekupovat (i když cena za vůbec nejhorší pneumatiku Davanti nijak budgetová není). Tyto gumy totiž velmi špatně fungují na vodě, i když třeba v jednotlivých disciplínách umí překvapit.
Hodnocení v jednotlivých disciplínách
Ačkoli se v zimě na suchu moc nejezdí, přece jen je dobré znát vlastnosti pneumatiky v takových podmínkách. Už proto, že spousta lidí jezdí na zimákách i v létě. Nejlépe si vedou pneumatiky Kumho, Goodyear a Continental, nejhůře pak Kenda, Maxxis a Firestone. Rozdíl v brzdné dráze ze 100 km/h na suchu je mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou 3,6 m.
Nejvíce vás ale asi bude zajímat hodnocení vlastností na mokru, což jsou podmínky, ve kterých se v průměrné české zimě jezdí nejčastěji. Německý ADAC dokonce zkoumá vlastnosti na různých površích, brzdy měří z 80 km/h na mokrém asfaltu a také betonu s trochu nižší přilnavostí.
Nejlépe si na mokrém asfaltu vedly pneumatiky Pirelli, Continental a Firestone, s odstupem nejhůře dopadly pneumatiky Triangle, Kenda a Davanti. Rozdíl mezi nejlepší a nejhorší byl 7,1 m. Na mokrém betonu nejlépe brzdí pneumatiky Dunlop, Pirelli a Continental, nejhůře znovu Kenda, Triangle a Davanti. Rozdíl mezi nejlepší a nejhorší už byl hrozivých 9,2 m, což je délka dvou kompaktních aut.
Akvaplaningu v přímce nejlépe odolávají pneumatiky Hankook (jako jediná zvládla v testu více než 80 km/h), Semperit a Firestone, naopak nejhůře gumy Viking, Triangle a Davanti. Rozdíl v hraničních rychlostech mezi nejlepší a nejhorší je 12,2 km/h. Akvaplaningu v zatáčce nejlépe odolávají pneumatiky Semperit, Hankook a Dunlop, nejhůře pak Viking, Triangle a Davanti.
Na sněhu se karta obrací
Zatímco na vodě se zejména třem testovaným pneumatikám vůbec nedaří, na sněhu je to jinak. Naměřená brzdná dráha z 30 km/h vyšvihla na první příčku v této disciplíně pneumatiku Kenda, druhá je Triangle a třetí Dunlop. Jen Davanti je znovu nejhorší, další dvě od konce jsou Giti a Viking. Rozdíl v brzdné dráze mezi nejlepší a nejhorší je 1,7 m.
Nejlepší trakci ale mají pneumatiky Vredestein, Goodyear a Pirelli, i když na vodě kritizované gumy Kenda a Triangle jsou hned v závěsu. Nejhorší v trakci na sněhu jsou pneumatiky Yokohama, Giti a Davanti. Brzdná dráha na ledu z 20 km/h znamená první příčky pro pneumatiky Pirelli, Continental a Vredestein, nejhorší je pak už zase „svatá trojice“ Triangle, Kenda a Davanti. Rozdíl mezi nejlepší a nejhorší je 5,1 m, což je z 20 km/h opravdu propastný rozdíl.
Kolik vydrží a jak hučí?
Životnost se dost odvíjí od toho, jak jezdíte, po jakém povrchu, jak zatěžujete auto, a dalších faktorů. Dle metodiky ADACu byla ale nejdelší životnost přisouzena pneumatice Kenda, která s velkým odstupem zvládne vůbec největší nájezd 65 100 km. Za ní jsou gumy Goodyear a Dunlop. Nejméně vydrží pneumatiky Firestone, Triangle a Yokohama.
Poměrně velké jsou i rozdíly ve spotřebě paliva, rozdíl 0,5 l / 100 km mezi nejlepší (Goodyear) a nejhorší (Kenda) je už docela velký. Hlučnost testovaných pneumatik se liší o 3 dB mezi nejlepší v této disciplíně (Davanti) a nejhorší (Viking).
Šetřit můžete i s vynikajícími pneumatikami
Pro mnoho kupujících je samozřejmě rozhodující i cena. Když se podíváme na aktuální nabídku českých e-shopů, tak vás možná překvapí, že pneumatiky z horních příček mohou být dokonce i levnější než gumy, které se umístily hůře.
Vítězná pneumatika Goodyear si sice nechá své vyváženě dobré vlastnosti zaplatit (je druhá nejdražší v testu), ale že by nějak válela třeba na vodě nebo na sněhu a ledu, to se říci nedá. Má ale velkou životnost, je komfortní a má nízký valivý odpor. Cenová pecka je ale celkově druhá pneumatika Dunlop, která má velmi dobré vlastnosti na vodě, slušná je i na sněhu, životnost má také dobrou a jen se musíte smířit s trochu vyšší hlučností a valivým odporem.
Ovšem s cenou 2580 Kč za kus (její nejnižší cena, jakou jsme našli nyní v českých e-shopech) je to jednoznačná volba šetřivého motoristy, protože levnější jsou z tohoto testu už jen ty pneumatiky, jež se umístily daleko vzadu a které bychom asi do české zimy úplně nevyhledávali. Výhodně se tak dá nakoupit i opravdu kvalitní pneumatika.