Článek
Ferrari jsou vždycky drahá. Ta nádhera, ten výkon, ta historie… prostě není divu. Ale i mezi nimi se najdou skutečně výjimečná auta. Třeba proto, že jich bylo vyrobeno velmi málo. Nebo třeba že měla slavného majitele. Nebo dokonce vyhrála v nějakém závodu. Jedním z nich je právě tento kousek!
Závodní speciál 250 Testa Rossa (nebo také jen 250 TR) se narodil v roce 1957 v reakci na změnu pravidel cestovních vozů. Tuhle rudou nádheru poháněl třílitrový V12 maestra Colomba (s výkonem 300 koní produkoval 100 koní na litr – v roce 1957!) a do roku 1961 vzniklo pouhých 33 kusů. A z nich jen 19 mělo plovoucí přední blatníky navržené slovutným Scagliettim.
Testa Rossa se rázem stala závodní hvězdou, zajistila Scuderii čtyři mistrovské tituly mezi cestovními vozy a čtyři vítězství v Le Mans, další na Mille Miglia (Pokud jste již v kině viděli film Ferrari, tak tohle auto jistě poznáváte, a pokud ne, tak to rychle dožeňte.), Targa Florio nebo v Sebringu.
Tento konkrétní kousek z roku 1958, šasi číslo 0738TR, si z dvaceti dobových závodů (na jihoamerickém kontinentu), do nichž byl přihlášen, připsal čtyři vítězství. V roce 2013 byl kompletně zrestaurován ve Ferrari Classiche a jako jeden z mála 250 TR se u něj shodují čísla motoru a převodovky (čímž si vysloužil zápis do Rudé knihy).
To vše z něj dělá hodně horké zboží, které přitáhne pozornost sběratelů z celého světa. Testa Rossy totiž mění majitele velmi zřídka – v roce 2009 se jedna prodala za nějakých 9 milionů eur a nyní tento exemplář, jenž by mohl předchozímu majiteli vynést 35 milionů eur. Tím se zařadí nejen na špičku nejdražších Ferrari prodaných v aukci (rekord drží ikonické 250 GTO, jež se vydražilo za 52 milionů eur), ale také mezi nejdražší auta všech dob.