Hlavní obsah

APRÍL: Hradčany, Karlštejn a Ještěd: Škoda chystá exkluzivní verze svých vlajkových modelů

Foto: Škoda Auto

Na letošní rok připadá velmi důležité výročí samostatnosti českého státu, které se mladoboleslavská automobilka rozhodla důstojně oslavit speciálními edicemi svých vlajkových modelů. Na tom není nic špatného, ale s tou výbavou – s tou si snad dělají srandu?!

Článek

Letos je to přesně 30 let, co došlo k rozdělení bratrských států Česka a Slovenska. Automobilka Škoda Auto se toto významné výročí rozhodla připomenout tím, že pro modely Superb, Kodiaq a Enyaq iV, vlajkové lodi značky, připraví speciální edice s unikátní výbavou.

Edice jsou pojmenované podle významných českých architektonických památek – Superb Hradčany, Kodiaq Karlštejn a Enyaq iV Ještěd – jejichž podobu připomíná nejen velmi vkusná a decentní linka na zádi a na palubní desce každého vozu. Součástí edice jsou ale především prvky výbavy, které v historii automobilky – a nejspíš celého automobilového průmyslu – nemají obdoby.

Škoda Superb Hradčany

Foto: Škoda Auto / Rostislav Prokop

Vlajková loď Superb byla poctěna spojením se sídlem nejvyšších českých státníků.

Není vhodnějšího symbolu české státnosti než Pražský hrad! Výhled z Karlova mostu na Hradčany uhranul nejednoho Čecha a mnoho skutečných vlastenců dojal až k slzám. Toto sídlo českých králů a později prezidentů nechala Škoda bez milosti částečně ubourat a vydrancovat – palubní deska speciální edice Superbu je totiž tvořena drceným stavebním kamenem základů Pražského hradu, dřevěné obložení zase pochází přímo z parket podlah a kůže pro čalounění sedaček a stropu byla použita z křesel a gaučů ve zrušených částech Hradu.

Foto: Škoda Auto / Rostislav Prokop

Zpracování kabiny je skutečně exkluzivní – ale ptáme se, bylo třeba kvůli ní devastovat národní památku?

Jako mimořádná výbava je ve středové loketní opěrce integrován Simply Clever držák korunovačních klenotů, na palubě jsou také výkonné skartovačky a Škoda se dušuje, že kabina je také zcela prostá ruských odposlechů. Při každém nastartování hraje vůz českou hymnu v celé délce jako uvítací melodii – sluší se, abyste při ní povstali.

Škoda Kodiaq Karlštejn

Foto: Škoda Auto / Rostislav Prokop

Kodiaq a Karlštejn mají překvapivě hodně společného.

Sídlo slovutného Karla IV., nejdůležitější státotvorné osobnosti celé české historie, posloužilo jako inspirace – a pochopitelně také zdroj materiálu – pro speciální verzi Kodiaqu. Ta má výjimečně zpracované látkové čalounění sedadel vytvořené z gobelínů zdobících dříve zdi nejslavnějšího českého hradu, dřevěné obložení pak zase pochází z dobového nábytku v původních expozicích.

Foto: Škoda Auto / Rostislav Prokop

Edice Karlštejn se může pochlubit zcela jedinečně zpracovanou kabinou.

Specialitou tohoto již tak speciálního modelu je pak turniket u vstupu do dveří, kde musíte zaplatit vstupné, následuje průchod uličkou hanby obklopenou nekvalitními suvenýry a předraženými pochutinami. Vstup je navíc omezen pouze na každou celou hodinu mezi 10 a 17 hod, v pondělí je pak sanitární den a celý vůz je tudíž uzavřen.

Škoda Enyaq iV Ještěd

Jestliže předchozí architektonické památky hledí daleko do slavné české minulosti, Ještěd byl vybrán pro svou nadčasovost jako symbol národní budoucnosti – proto také zdobí elektrickou vlajkovou loď mladoboleslavské automobilky.

Foto: Škoda Auto / Rostislav Prokop

Spojení elektrického Enyaqu s nadčasovým Ještědem dává perfektní smysl.

V interiéru jsou použity hliníkové prvky pocházející přímo z obložení slavné stavby – chybět jim prý nebudou, liberecká radnice stejně chystala rekonstrukci. Nebo teď přinejmenším bude muset. V souladu s tamními podmínkami byl také zvýšen výkon klimatizace, aby výstupní vzduch na přání dosahoval až síly orkánu (položka v chytré klimatizaci nazvaná „Vichr z hor“), případně z výdechů ventilace létaly i vločky sněhu nebo rovnou kroupy o průměru až 5 centimetrů.

Na palubní desce je pak ještě instalována Simply Clever miniatura Ještědu s velice ostrou diamantovou špičkou, jež bude nejen připomínat monumentální stavbu čnící nad Libercem, ale na kterou můžete navíc napichovat použité parkovací lístky – jen pozor, abyste si na ni při práci s infotainmentem také nenabodli ruku.

Foto: Škoda Auto / Rostislav Prokop

Hliníkové dekorační prvky pocházejí přímo z pláště ikonické stavby.

Výroba těchto speciálních edic bude striktně omezená, od každého modelu vznikne přesně 1993 kusů – každý vyrobený kus bude mít na středovém tunelu plaketu s pořadovým číslem. Půjde tedy o vysoce ceněné sběratelské vozy, jejichž hodnota s časem pouze poroste.

Není tedy divu, že zákazníky bude automobilka přísně vybírat a prodej vozů bude probíhat tzv. obálkovou metodou: Kdo při objednávce složí na stůl tučnější obálku, ten automobil vůz získá. Dealeři také akceptují platbu v alternativních měnách, kromě bitcoinů berou i pamětní mince, akceptují rovněž platbu v kilogramech paprik nebo rajčat.

Ale než poběžíte za dealerem pořídit si jeden z těchto exkluzivních sběratelských modelů, podívejte se nejdřív do kalendáře – 1. dubna byste rozhodně neměli věřit všemu, co čtete!

Načítám