Článek
Škodě Octavia RS se mnozí majitelé pravověrných sporťáků smějí, že snad ani o žádný sportovní vůz nejde. Uznáváme, že do Caterhamu má daleko, ovšem zejména práce podvozkářů Škody Auto je špičková, což tito borci potvrdili i na prvním Kodiaqu RS.
Rozhodně jde o příjemné svezení, a to i v naftových verzích, které ale v rámci faceliftu čtyřky RS končí. Nicméně je to i o vzhledu, řada lidí sáhla po RS i proto, jak vypadá. Ovšem která z generací je nejhezčí? Pojďte se podívat na krátké shrnutí dosavadních „oveček“ RS a rozhodněte to!
Škoda Octavia RS I
Úplně první Octavia RS se do nabídky Škodovky dostala s modernizací jedničkové Octavie v roce 2000, přičemž o dva roky později dorazila i ostrá kombíková varianta. Auto se lišilo jinou přídí, jinak tvarovanými lampami a přepracovanou palubkou.
Pod kapotu se dostala přeplňovaná zážehová osmnáctistovka o výkonu 132 kW (180 k), díky čemuž se maximálka Octavie RS I ustálila na 235 km/h, což z auta udělalo nejrychlejší sériovou Octavii té doby.
Vůz ještě dostal silnější brzdy, dodatečné výztuhy karoserie, tužší tlumiče nebo jinak uložený přední stabilizátor. Pohon 4 × 4 ovšem chyběl.
Škoda Octavia RS II
Roku 2006 dorazila dvojková Octavia RS, která obdržela zážehový dvoulitrový turbomotor o výkonu 147 kW (200 k), díky čemuž nejvyšší rychlost vozu vzrostla na 240 km/h. Auto ovšem nabralo na hmotnosti o 150 kilo, alternativou k nové šestirychlostní převodovce byl automat DSG.
Vyznavači dieselů tehdy mohli slavit, jelikož se v nabídce objevilo i TDI o výkonu 125 kW (170 k). Druhá generace také přinesla větší robustnost, lepší odhlučnění a komfortnější jízdu.
Dvojka se dočkala také faceliftu, kdy se ze zamračeného provedení stalo doširoka usměvavé, za což mohou zejména specificky tvarované lampy. Kombík nechyběl, čtyřkolka stále ano.
Škoda Octavia RS III
Skok ze druhé na třetí generaci byl razantní. Úprav se dočkala jednak geometrie podvozku a také výkon, který se u benzinového dvoulitrového TSI postupně vyšplhal až na 180 kW (245 k).
Rovněž se nabízel naftový pohon o výkonu 135 kW (184 k), přičemž od roku 2015 přibyl dlouho očekávaný pohon všech kol, nicméně jen pro diesel. Karoserie byly opět liftback i kombi.
Také trojka prošla faceliftem, a to vysoce kontroverzním, kdy se objevilo takzvané „čtyřočko“, které lidé nejprve moc nemuseli. Jenže ve verzi RS to i „čtyřoké“ Octavii prostě slušelo, přičemž tento kontroverzní design přídě posléze zevšedněl a nikomu už nevadil. Naopak, začal se líbit.
Škoda Octavia RS IV
Čtvrtá generace RS Octavie podělila po trojce základní 180kilowattový (245k) benzinový motor a diferenciál s řízenou svorností. Objevilo se také provedení oslavující 120 let Škody Motorsport, které mělo specifický výfuk, jehož zvuk jsme pro vás nahráli v rámci TOHOTO článku.
Zjevila se rovněž impozantní ostrá barva Mamba Green, naftový čtyřválec posílil na 147 kW (200 k) a nechyběla ani TDI čtyřkola či kombík. Vůbec poprvé se u Octavie včetně RS objevil plug-in hybrid, který udělal z auta jediné RS, s nímž se jezdí pomalu.
Nedávno se ukázal i facelift čtyřky s dynamičtějším designem, ovšem bez plug-in hybridu nebo nafty. Benzin zase přišel o manuál, proto jediným pohonem pro čtyřku po modernizaci je dvoulitr TSI o 195 kW (265 k) s automatem posílajícím točivý moment 370 Nm na přední kola.
Takže teď to rozsekněte, která z generací Škody Octavia RS včetně faceliftovaných je za vás ta úplně nejhezčí. Hlasujte v anketě níže!