Článek
„Myslím, že to je tou historií, kterou tohle místo má, co všechny tolik přitahuje,“ říká 45letý herec s irskými i německými kořeny Michael Fassbender. Znát ho můžete z filmů jako například Hanební pancharti, objevil se i v dílech legendárních X-Menů jako První třída, Apokalypsa nebo Dark Phoenix, fanoušci Vetřelců si jej jistě pamatují z filmů Prometheus a Vetřelec: Covenant, pamětníkům se však jistě vybavuje také z historického snímku 300: Bitva u Thermopyl. Hlavní roli ale ztvárnil také ve filmech Hlad či Stud.
Fassbender usedne do vozu Porsche RSR se startovním číslem 93 pod taktovkou týmu Proton Competition. V kokpitu se bude střídat s australským jezdcem Mattem Campbellem a Kanaďanem Zachem Robichonem
Fassbender nastoupí ve třídě GTE Am. Proton Competition není sice tovární tým Porsche, má na něj však přímou vazbu – právě odtud už se pár bývalých jezdců dostalo až do kokpitu továrních vozů Porsche. Není tedy překvapením, jakými vozy tým jezdí. Konkrétně jde o závodní 911 s motorem před (!) zadní nápravou.
#ELMS #4HIMOLA - The Free Practices are done and dusted.
— Proton Competition (@ProtonRacing) May 14, 2022
Up Next: LMGTE qualifying at 14:05 🔥 pic.twitter.com/lXBdeyEKJY
Vůz odpovídá původní specifikaci z roku 2019, byl však v průběhu let optimalizován – jednak aerodynamicky a také se objem plochého šestiválce zvýšil ze 4 litrů na 4,2 litru. Motor, který točí až 9 500 otáček za minutu, dává maximální výkon 515 koní, hmotnost vozu je 1 245 kg, zrychlí z nuly na stovku za 3 sekundy a v závislosti na zpřevodování dosahuje rychlosti až 320 km/h.
Startovat se závodním Porsche v Le Mans není jen tak – Fassbender se ve skutečnosti připravoval na svůj velký sen poslední tři roky. Od roku 2019 čerpal zkušenosti s okruhovým Porsche GT3 Cup, se kterým se jezdí soutěž Porsche Carrera Cup. Herec si tak v kokpitu závodního vozu projel okruhy jako Hockenheim, Nürburgring GP-strecke, Sachsenring, Oschersleben nebo Spa-Francorchamps.
Závodní Porsche 911 RSR si račte zblízka prohlédnout v galerii:
Seriál Porsche Carrera Cup se potom jezdí nejen u nás ve střední Evropě, ale také v Asii, v Austrálii, ve Velké Británii, v Itálii, v Japonsku nebo ve Skandinávii.
Všechny výše jmenované tratě jsou skvělou průpravou, a Fassbender si tak vysloužil ostruhy nezbytné k ustání tlaku na slavném okruhu de la Sarthe, kde se jezdí legendární čtyřiadvacetihodinovka Le Mans.
From this years the LMGTE Quali is done by the Bronze Drivers #MichaelFassbender, #AndrewHaryanto & #ChristianRied took the field to set the best timing for the starting grid of tomorrow’s #4HIMOLA race
— Proton Competition (@ProtonRacing) May 14, 2022
#18 @absolute_racing has set the third best time
#77 finished in P8
#93 in P9 pic.twitter.com/sKvYLPkIup
Přesto tu pro něj bude pár neznámých – vůz 911 RSR funguje (částečně kvůli jinému rozložení hmotnosti a vyššímu výkonu) trochu jinak než „cupový“ vůz, ani jeden z jeho dosavadních závodů se navíc nejel také přes noc. Faktory jako únava, stres, zhoršená viditelnost brzdných bodů, „bloudění mysli“ a s tím související tlak na udržení koncentrace – to vše budou faktory, se kterými je třeba se vypořádat.
Kdo by měl chuť, tomu rozhodně můžeme doporučit sérii zvanou „Michael Fassbender: Road to Le Mans“, kterou najdete na youtubovém kanálu Porsche – má moc pěkné zpracování a je pozoruhodné pozorovat, jak se herce-závodního nadšence stává závodník.
My v každém případě držíme Michaelovi palce, protože vydat se nejen na Le Mans, ale na jakýkoliv vytrvalostní závod chce nejen šikovné ruce a nohy a zkušenosti, ale také pořádnou porci odvahy a zanícenosti. Vedle nových pravidel pro královskou třídu Le Mans jde o další důvod, kvůli kterému bude stát za to letošní ročník sledovat.