Článek
V garáži záchranného útvaru hasičů momentálně parkuje dosud nevídaný model, který se k našim profíkům pracujícím se speciály vydal na zkoušky a testování. Obojživelné pásové vozidlo KALAN pochází z dílen společnosti New Space Technologies a má samolepku „Made in Czech“.
Vozidlo, na kterém se podílela i řada jiných firem, má v útrobách mocný vznětový vidlicový dvanáctiválec Tatra o výkonu 440 kW, což je 598 koní. Nejvyšší rychlost KALANu je 60 km/h po silnici, 35 km/h v terénu a 12 km/h na vodě.

KALAN umí plavat rychlostí až 12 km/h.
Ano, tenhle 10 metrů dlouhý 20tunový kolos s nosností 9 tun dokáže kromě 30% bočního náklonu a 60% stoupání zdolat také vodní toky. To ostatně hasiči vyzkoušeli a pochlubili se tím na svém facebooku.
První testovací plavby KALANu na stojaté vodě máme úspěšně za sebou. 💪🚒 V uplynulých dvou dnech jsme společně se...
Posted by Záchranný útvar HZS ČR on Wednesday, March 19, 2025
Zkoušený KALAN představuje ukázku novogeneračního víceúčelového zásahového vozidla určeného pro zajištění bezpečnosti (robustní konstrukce, stabilita, ochrana posádky), evakuace a efektivity zásahů při krizových situacích i v náročném terénu nebo právě ve vodě, a to i rozbouřené.
Předností speciálu je podle hasičů jednodušší a přesnější ovládání na vodě i souši ve srovnání se staršími a dosud využívanými obojživelníky. Rovněž kapacitně model nezaostává, při evakuaci pojme až 80 osob nebo 12 lůžek s tím, že korbu lze zastřešit.

Vozidlo s nosností 9 tun pojme až 80 osob, korba jde zastřešit.
Kromě toho je KALAN připraven nést nádrže o kapacitě až 8 000 litrů vody nebo 500 litrů pěny, přepravit těžkou techniku včetně čerpadel, velitelských vozidel a dalších záchranářských nástrojů.
Do možného palubního vybavení pak patří například navijáky, hasicí stříkačky, vesty, záchranné čluny, sonar nebo integrovaná čerpadla pro přímý odběr vody. To znamená, že obojživelník může pomoci i při ekologické katastrofě a efektivně přečerpávat kontaminovaný materiál.

Kabina speciálu není z pohledu designu kdovíjak moderní, ale to u účelového vozidla není vůbec důležité.
Hasiči dále vyzdvihují ekonomičnost provozu, nižší spotřebu a nižší náklady na údržbu opět ve srovnání s dosud používanými obojživelníky, ale blíže se na toto téma nerozepisují.
O čem tedy KALAN v souhrnu je?
- bezpečná přeprava během povodní či jiných přírodních katastrof
- rychlý přesun hasičů i techniky do těžko přístupných oblastí
- platforma pro hašení požárů, čerpání vody a dekontaminaci
- přepravník v hlubokém bahně, na rozmáčených loukách, sypkých podložích a v místech terénních sesuvů
- nosič technického, vyprošťovacího i záchranného vybavení
Své o KALANu celkem výstižně řekl velitel záchranného útvaru, brigádní generál David Kareš. „KALAN není potřeba jedenáct měsíců v roce. Ve dvanáctém měsíci je ale nedocenitelný.“
A my budeme sledovat, jestli záchranáři od hasičů tenhle speciál nakonec pořídí a do jaké základny (jsou v ČR tři, ale nejspíš do Hlučína) zamíří. Jestli se zadaří, budeme muset svatou trojici Titan, Triton a Taurus přejmenovat na svatou čtveřici doplněnou právě o KALAN.