Hlavní obsah

Hasiči testují nový ultimativní speciál. Má tatrovácký motor a zvládne kousky, co jen pár vozidel na světě

Foto: New Space Technologies

Záchranný útvar našich hasičů momentálně testuje nový speciál z českých dílen, který je osazen mocným tatrováckým motorem a má skutečně rozličné využití. Jmenuje se KALAN, nejezdí rychle, většinu času prostojí v garáži, ale když přijde jeho čas…!

Článek

V garáži záchranného útvaru hasičů momentálně parkuje dosud nevídaný model, který se k našim profíkům pracujícím se speciály vydal na zkoušky a testování. Obojživelné pásové vozidlo KALAN pochází z dílen společnosti New Space Technologies a má samolepku „Made in Czech“.

Vozidlo, na kterém se podílela i řada jiných firem, má v útrobách mocný vznětový vidlicový dvanáctiválec Tatra o výkonu 440 kW, což je 598 koní. Nejvyšší rychlost KALANu je 60 km/h po silnici, 35 km/h v terénu a 12 km/h na vodě.

Foto: New Space Technologies

KALAN umí plavat rychlostí až 12 km/h.

Ano, tenhle 10 metrů dlouhý 20tunový kolos s nosností 9 tun dokáže kromě 30% bočního náklonu a 60% stoupání zdolat také vodní toky. To ostatně hasiči vyzkoušeli a pochlubili se tím na svém facebooku.

Zkoušený KALAN představuje ukázku novogeneračního víceúčelového zásahového vozidla určeného pro zajištění bezpečnosti (robustní konstrukce, stabilita, ochrana posádky), evakuace a efektivity zásahů při krizových situacích i v náročném terénu nebo právě ve vodě, a to i rozbouřené.

Předností speciálu je podle hasičů jednodušší a přesnější ovládání na vodě i souši ve srovnání se staršími a dosud využívanými obojživelníky. Rovněž kapacitně model nezaostává, při evakuaci pojme až 80 osob nebo 12 lůžek s tím, že korbu lze zastřešit.

Foto: New Space Technologies

Vozidlo s nosností 9 tun pojme až 80 osob, korba jde zastřešit.

Kromě toho je KALAN připraven nést nádrže o kapacitě až 8 000 litrů vody nebo 500 litrů pěny, přepravit těžkou techniku včetně čerpadel, velitelských vozidel a dalších záchranářských nástrojů.

Do možného palubního vybavení pak patří například navijáky, hasicí stříkačky, vesty, záchranné čluny, sonar nebo integrovaná čerpadla pro přímý odběr vody. To znamená, že obojživelník může pomoci i při ekologické katastrofě a efektivně přečerpávat kontaminovaný materiál.

Foto: Záchranný útvar HZS ČR

Kabina speciálu není z pohledu designu kdovíjak moderní, ale to u účelového vozidla není vůbec důležité.

Hasiči dále vyzdvihují ekonomičnost provozu, nižší spotřebu a nižší náklady na údržbu opět ve srovnání s dosud používanými obojživelníky, ale blíže se na toto téma nerozepisují.

O čem tedy KALAN v souhrnu je?

  • bezpečná přeprava během povodní či jiných přírodních katastrof
  • rychlý přesun hasičů i techniky do těžko přístupných oblastí
  • platforma pro hašení požárů, čerpání vody a dekontaminaci
  • přepravník v hlubokém bahně, na rozmáčených loukách, sypkých podložích a v místech terénních sesuvů
  • nosič technického, vyprošťovacího i záchranného vybavení

Své o KALANu celkem výstižně řekl velitel záchranného útvaru, brigádní generál David Kareš. „KALAN není potřeba jedenáct měsíců v roce. Ve dvanáctém měsíci je ale nedocenitelný.“

A my budeme sledovat, jestli záchranáři od hasičů tenhle speciál nakonec pořídí a do jaké základny (jsou v ČR tři, ale nejspíš do Hlučína) zamíří. Jestli se zadaří, budeme muset svatou trojici Titan, TritonTaurus přejmenovat na svatou čtveřici doplněnou právě o KALAN.

Co říkáte na speciál KALAN?
Mega moc povedené!!!
92,9 %
Ale jo, pěkný.
2,9 %
Chápu využití, ale asi není úplně nutný.
1,8 %
Absolutní zbytečnost.
2,4 %
Celkem hlasovalo 2616 čtenářů.
Načítám