Hlavní obsah

Gigantický vyprošťovák Tatra Phoenix 8×8 je v Evropě unikátní

Foto: Robert Juřička

Specialitou automobilky Tatra je výroba nákladních aut v menších sériích podle specifických potřeb zákazníků, a dokonce i speciálů přímo na zakázku. Právě takto vznikl unikátní gigant Tatra Phoenix 8×8 s pověřením vyprošťovacího záchranáře pro ty nejtěžší úkoly v nejnáročnějších podmínkách.

Článek

Vyprošťování a odtah nepojízdných, převrácených nebo havarovaných kamionů a těžkých náklaďáků, autobusů nebo zemědělské a lesní techniky na silnici i mimo ni, tedy pomoc v situacích, na které jsou už všichni ostatní krátcí, právě takové je určení nejnovějšího mistrovského díla kopřivnických odborníků na výkonné, odolné a všestranné speciály. Takže není divu, že z jeho konstrukce a parametrů jde hlava kolem.

Podvozek Tatra T 158 8P6R44 8×8 s dvěma řiditelnými předními nápravami byl vybrán právě pro jeho vysokou adaptabilitu, prověřenou odolnost a terénní schopnosti. Plněpohonná platforma je dimenzovaná na vysoké zatížení – řiditelné nápravy tatrovky jsou dimenzovány na maximální zatížení až 10 tun, neřízené nápravy dokonce až na 16 tun.

Všech osm kol roztáčí 12,9litrový šestiválcový řadový turbodiesel Paccar MX13 Euro 6 o výkonu 375 kW (510 k) a s točivým momentem 2 500 Nm spojený s automatizovanou převodovkou ZF Traxon a přídavnou redukční převodovkou Tatra. Vzduchová soustava na podvozku je nově řízena pomocí elektronického managementu, který optimalizuje spotřebu vzduchu a provoz kompresoru, a přispívá tak ke snížení spotřeby paliva.

Foto: Robert Juřička

Už na první pohled je jasné, že tohle je silák k pohledání, co se nezalekne ani těch nejtěžších úkolů

Unikátní speciální nástavba pochází od italského výrobce Omars (vůbec poprvé instaloval tento druh nástavby na podvozek z Kopřivnice) a je odvozena od typové řady KIT 120 T, která je opatřena hliníkovou karosérií s úložnými prostory a uzamykatelnými skříňkami. Její součástí je vyprošťovací rameno s dvojitým výsuvným výložníkem zvětšujícím akční rádius vozidla v akci, dále pak speciální odtahové brýle s mnoha doplňky. Vysouvatelné odtahové brýle jsou kompletně žárově pozinkované a v zasunuté poloze unesou až 30 tun, plně vysunuté až 10 tun.

Foto: Robert Juřička

Tatra Phoenix 8×8 v této úpravě na těžký vyprošťovák je v Evropě unikátní

Phoenix je dále vyzbrojen dvojící zadních hydraulických navijáků o přímé tažné síle 25 000 a 20 000 kg, navíc dostal boční hydraulické navijáky o tažné síle 10 000 kg a boční stabilizační podpěry. Cílem těchto úprav byla maximální soběstačnost při vyprošťování havarovaného vozu. Nástavba dále obsahuje dvě hydraulické vzpěry vzadu, hydraulické čerpadlo s přípojkami, hydraulickou nádrž s mikrofiltrem, pomocný rám, řídicí blok, hydraulický naviják se vzduchem ovládanou volnoběžkou. Nechybí ani přídavná zátěž a speciální držáky navijáků, maják se 6 rotory a záblesková světla, jednorotorové majáky vzadu na nástavbě, pracovní světla na celé nástavbě včetně brýlí, teleskopická osvětlovací rampa, zpětná kamera s monitorem nebo dálkové ovládání.

Tento jedinečný mastodont je tak plně připravený vyprošťovat a odtahovat těžkou techniku v jakýchkoliv podmínkách. Aktuálně operuje především na Moravě, ale už za sebou má i misi v Rumunsku. Pokud se tedy se svým tirákem, náklaďákem nebo autobusem dostanete do problémů a zavoláte na linku pomoci řidičům Global Assistance 1220, možná vás přijede zachránit právě tento stroj z flotily speciálních vozidel firmy Auto UH Assist. Bude určitě velký zážitek vidět ho v akci. Ale víc vám přejeme, ať ho nikdy volat nemusíte…

Související témata:
Načítám