Článek
Městský okruh v Džiddě je lemovaný svodidly, má 27 zatáček a průměrná rychlost na kolo je 244 km/h. Je jasné, že když se tady něco stane, bude to fatální. Mick Schumacher – syn legendárního pilota F1 – tady havaroval vloni v závodě, letos nezvládl svůj stroj v kvalifikaci. V zatáčce číslo 10 v rychlosti přes 270 km/h vyletěl jeho monopost bokem do svodidel, síla nárazu byla 33 G.
Mick Schumacher will miss the Saudi Arabian GP after a huge accident in qualifying.
— Formula 1 (@F1) March 26, 2022
That Mick is physically well after the crash is another reminder of the strength and safety of modern F1 cars for which we are incredibly thankful#SaudiArabianGP #F1 pic.twitter.com/qhLcw0elb7
První sekundy po nehodě byly děsivé – z monopostu se totiž ozývalo jen ticho. Naštěstí se ukázalo, že šlo jen o přerušené rádiové spojení a že mladý Schumacher je OK. Přesto strávil noc v nemocnici na pozorování. Druhý den už ale byl na boxové zdi. Dost možná by mohl i závodit, ale tým nechtěl riskovat ani jeho zdraví, ani případné další škody.
„Možná bychom auto stihli dát dohromady, ale neměli bychom jistotu, že je vše ve stoprocentním pořádku, protože tohle byla rána, po které se díly musí kontrolovat v továrně. Zároveň bychom riskovali, že nebudeme mít náhradní díly pro Austrálii, kdyby se něco stalo tam,“ přiznává šéf týmu Guenther Steiner. Podle něj bylo poškození vozu rozsáhlé, ale šasi se prý zdá být zachránitelné.
„Samotný podvozek se zdá být v pořádku. Samozřejmě že musíme provést řádnou kontrolu, ale abych byl upřímný, nevypadá to tak špatně, jak jsme si mysleli. Také motor, jak mi bylo řečeno od Ferrari, je OK a baterie taky. Ale všechno ostatní je zničené. Zavěšení komplet vyjma levého předního kola. Chladiče, nějaké vedení, spousta karbonu… Myslím, že celkové náklady na opravu se budou pochybovat od půl milionu do milionu dolarů.“
Fakt je, že ta nehoda vypadala na televizních obrazovka šíleně. Teprve druhý den, když bylo jasné, že je vše v pořádku, zveřejnila režie i záběry z kokpitu na samotného Schumachera. Rychlé kontra, bleskové vyhodnocení situace, ruce na prsa a pak už jen rána. To vše v jednom okamžiku. Současná Formule 1 je extrémně rychlá a kdo říká, že ta auta by mohl řídit každý, ten se ošklivě mýlí. Stejně jako ten, kdo říká, že je to nuda. Ale sledujte Garáž a brzy si o tom přečtete víc. A těšte se i na článek o tom, které nehody změnily bezpečnost ve Formuli 1. Jen díky nim vyvázl mladý Schumi bez následků.
„Zdraví jezdce je pro nás na prvním místě, jsme rádi, že je v pořádku. V Austrálii bude určitou startovat,“ říká Steiner. A na otázku, jak moc ta rána poškodí týmový rozpočet, jen krčí rameny. „Rozpočtový strop se netýká nehod, což je dobře. Ale každá taková nehoda samozřejmě znamená zásah do týmového rozpočtu a my jsme tým, který nemá neomezené příjmy. Samozřejmě, že v závodění nemáte dané podobné rozpočty jako v komerčním podnikání, ale pokud vás potká víc podobných události, pak se může stát, že vám prostě dojdou peníze.“
Připomínáme, že Haas přišel o ruského jezdce Mazepina a že bude muset řešit i chybějící peníze od jeho otce, ruského oligarchy Dimitrije Mazepina, majitele koncernu Uralchem, což je jeden z největších ruských výrobců hnojiv. Stáj se s ním i jeho penězi rozloučila poté, co Rusko napadlo Ukrajinu. O tomto kroku jsme vás informovali zde.