Článek
Neustále rostoucí trend elektrifikace nových automobilů se se zpožděním začíná projevovat i na trhu s ojetinami. Takže zatímco před pár lety byly hybridy a elektromobily výsadou technických nadšenců, kteří si je draho pořizovali jako nové, dnes už na ně narazíte v autobazarech s rozumnou cenovkou. Otázka je: Měli byste se o ně zajímat?
Elektromobily v Česku 2022: Stále spíš pro nadšence
Adopce čistých elektromobilů je v Česku stále pomalá, na našich silnicích jich aktuálně jezdí jen něco přes sedm tisíc. Toto číslo ale rychle roste (zvláště s náběhem výroby Škody Enyaq iV, která je k vidění stále častěji) a postupně se také čím dál častěji objevují na sekundárním trhu ojetin. Zatímco v roce 2016 bylo elektromobilů podle analýzy trhu společnosti Aures Holding na prodej pouze 300, v loňském roce jich v nabídce figurovalo hned 2 400.
Jejich stáří se pohybuje okolo tří let (což odpovídá době trvání operativních leasingů) s nájezdem kolem 30 tisíc kilometrů, nejčastěji jde o předváděcí vozy nebo o bývalé vozy firemních flotil. Jejich cena se v průměru pohybuje kolem 630 tisíc korun, protože nabídka zahrnuje nejen menší městská auta (Škoda Citigo-e iV, Fiat 500e nebo Nissan Leaf), ale také velké luxusní modely (Tesla, Porsche Taycan). Podíl elektromobilů na celkových prodejích autobazaru AAA Auto je podle jejich statistiky však aktuálně pouhých 0,11 %, ačkoliv i to představuje nárůst o 80 % oproti roku 2020.
Hybridy táhnou víc
Větší oblibě se mezi všemi českými zákazníky těší hybridní a plug-in hybridní modely (loni se jich na trhu ojetých aut objevilo 5 801, tedy dvouapůlnásobek počtu elektromobilů), které přinášejí nižší provozní náklady bez jakýchkoliv omezení. Jejich podíl na celkových prodejích je stále relativně mizivých 1,90 %, ale toto číslo představuje čtyřnásobný nárůst v rámci pouhých dvou let. Auta, která se v české nabídce objeví, rychle mizí, poptávka tak musí být uspokojována také auty dovezenými z okolních států.
Stejně jako u elektromobilů jde převážně o zánovní kusy s věkem dvou až tří let a nájezdem do 30 tisíc kilometrů. Největším výrobcem hybridních vozů je Toyota (s prémiovou variantou v podobě značky Lexus), není proto divu, že vévodí také statistikám prodejnosti ojetých aut – hybrid můžete mít ve velikosti městského auta, kompaktu, limuzíny nebo velkého SUV, vybere si tedy každý.
Stále častěji se v nabídce objevují také plug-in hybridy, které kromě úspory při běžné jízdě nabízejí možnost čistě elektrického pohonu při nabíjení ze zásuvky. Jejich dojezd pak obvykle činí nějakých 30–40 km (u nejnovější generace dokonce 80–100 km), což většině majitelů pokryje každodenní nájezd – provoz hybridů nabíjených ze zásuvky je tak ještě levnější než u hybridů nabíjených pouze jízdou.
Nejprodávanější hybridy a elektromobily v síti AAA Auto
Pořadí | Hybrid | Elektromobil |
---|---|---|
1. | Toyota Auris | Škoda Citigo-e iV |
2. | Toyota C-HR | Nissan Leaf |
3. | Toyota Yaris | BMW i3 |
4. | Toyota RAV4 | Škoda Enyaq iv |
5. | Suzuki Vitara | VW e-Up! |
LPG – Češi fandí alternativní palivům
Stálému zájmu se těší propan-butan (LPG), který těží z široké nabídky továrně i soukromě upravených vozidel, rozsáhlé čerpací infrastruktury a také nízké ceny paliva jako takového. Podíl LPG na celkových prodejích v síti AAA Auto se zvýšil z 2,66 % v roce 2019 na současných 3,22 %.
Opačný trend naopak zaznamenává zemní plyn (CNG), protože nabídka modelů s tímto pohonem se zužuje a cena paliva (zvláště v posledních měsících) výrazně vzrostla. CNG se tak pohybuje na okraji zájmu zákazníků (podíl na celkových prodejích pouhých 0,2 %) a žádná zářná budoucnost ho už bohužel nečeká…
Elektrifikace ano, ale opatrně
Ze statistik je tak evidentní, že se Češi v novém světě elektrifikovaných automobilů postupně osmělují, ale zatím volí cestu částečně elektrifikace ve formě hybridů, které přinášejí provozní úspory bez omezení a zásadních změn uživatelského chování. Jejich cena je navíc zhruba o čtvrtinu nižší ve srovnání s elektromobily. Jízda s hybridem je také dobrou přípravou na čistě elektrické vozy, jejichž čas postupně přichází.