Článek
Už zítra začíná Mistrovství světa v ledním hokeji ve Finsku a mladoboleslavská Škodovka tam na dobrodružnou cestu vysílá dvojici třicetiletých Favoritů, při příležitosti 30letého partnerství značky Škoda s mezinárodním hokejovým šampionátem. Vozy před náročnou a dlouhou cestou do Skandinávie procházejí prvotřídní péčí a značka nás nechává nahlédnout do zákulisí servisu a příprav obou vozů. Jedná se o Favority 135 LS s nájezdem necelých 38 tisíc a přibližně 159 tisíc kilometrů.
První Favorit s autentickými doplňky a originálním střešním oknem na první pohled vypadá, jako by právě sjel z výrobní linky a jediným kosmetickým nedostatkem je malá promáčklina na předním blatníku před spolujezdcem. Už při letmém prohlédnutí vypadá vzhledem k věku 30 let dobře, což se potvrzuje i na zvedáku. Vůle předních kol, manžety, brzdy i táhlo řadicí páky jsou v pořádku, ale svůj věk prozrazují brzdové hadičky.
„Když auto stojí, všechny gumové díly stárnou, puchří a rozpadají se, tomu se nedá zabránit,“ říká servisní technik Jaroslav Veselka. Viditelně staré jsou i dorazy předních tlumičů, do nichž se navíc již zakousla koroze. U zadních tlumičů se navíc obecně stává, že ureznou misky pružin, jež jsou součástí tělesa tlumiče. Favority si pak sedají k jedné straně, ale většinou nedrhnou. Vůz tak potřebuje minimálně dva nové tlumiče.
V překvapivě dobrém stavu vyjma malinké díry v zadním rezonátoru je i originální výfuk, visící na značně zpuchřelých závěsných gumách. V motorovém prostoru se následně začíná kontrolou vzduchového filtru, a přestože se Favority vyráběly s automatickým sytičem, časté přestavby na manuální sytič se dělaly dokonce i v autorizovaných servisech. U Favoritu se tak před dlouhou cestou ujišťuje, že sytič funguje správně.
Originální víčko nádržky chladicí kapaliny s mosazným středem sice poutá pozornost zkušeného technika náznakem praskliny, ale při otevření zasyčí, takže neuniká a drží tlak. „Kdyby se vůz cestou začal přehřívat, otevřete topení naplno, to pomůže,“ doporučuje. Odhaluje navíc trik, jak při spojení dvou drátků kancelářskou sponkou sepnout ventilátor chladiče a Favority „neuvařit“.
Poslední fází prohlídky prvního Favoritu před blížícím se dobrodružstvím je kontrola osvětlení, odhalující výrazný rozdíl v jasnosti předních parkovacích světel. Technik jde na jisto a vytahuje levou žárovku. „No jo, když tahle patří do náklaďáku! Podívejte, 24 voltů,“ ukazuje na chybně použitou součástku.
Druhý Favorit s pražskou registrační značkou naopak jasně prokazuje, že za svůj „život“ najezdil přibližně čtyřnásobek kilometrů než jeho sourozenec. Už při najíždění na zvedák se odlišuje zvukovým projevem. V laikem očekávaném děravém výfuku však problém není, protože byl měněn nedávno a ještě se leskne novotou. Problémem je vadný zapalovací kabel, který nedrží na svíčce, a Favorit tak jede na tři válce. Technik doporučuje výměnu i s víčkem rozdělovače.
Ostřílený technik navíc pouhým okem poznává předchozí servisní zásahy – brzdové trubky prozrazují nedávnou výměnu, nádoba na chladicí kapalinu má již moderní plastové víčko a po výměně je i těsnění pod hlavou motoru. Mechanik odpovědný za výměnu však nevrátil na původní místo důležitý díl držící sání a filtrbox, bez něhož dochází k narušení těsnění a přisávání „falešného vzduchu“ do motoru.
Největší nepříjemnosti při cestě do Finska by však bez předchozího servisu mohly znamenat rozpadající se brzdové destičky na předním kole spolu s přidřeným brzdovým válečkem. Na pravém kole byla navíc prasklá manžeta a při demontáži mechanikem se doslova vysypává ložisko kola. Na obojí se můžete podívat v galerii.
Ještě před přibližně deseti lety byly oblíbené Favority jedněmi z nejrozšířenějších aut na českých silnicích. Postupem času se ale jejich počet rapidně snížil a v současnosti je na našich cestách vidíme ve výrazně menším počtu. I když většinu náhradních dílů zatím seženete, ne všechny jsou skladem u dodavatelů a je potřeba je objednávat předem.