Hlavní obsah

Dva Favority jedou do Finska na hokej. Technik prozradil, co se opravovalo před takovou cestou

Foto: Škoda Auto

Škoda Auto slaví 30 let partnerství s Mistrovstvím světa v ledním hokeji a na letošní šampionát ve Finsku stylově vysílá dva třicetileté Favority 135 LS. Oba vozy tam navíc jedou po vlastní ose, což si vyžádalo pochopitelný servis před dobrodružnou cestou. Podívejte se s námi do zákulisí, jak probíhal servis a co se opravovalo.

Článek

Už zítra začíná Mistrovství světa v ledním hokeji ve Finsku a mladoboleslavská Škodovka tam na dobrodružnou cestu vysílá dvojici třicetiletých Favoritů, při příležitosti 30letého partnerství značky Škoda s mezinárodním hokejovým šampionátem. Vozy před náročnou a dlouhou cestou do Skandinávie procházejí prvotřídní péčí a značka nás nechává nahlédnout do zákulisí servisu a příprav obou vozů. Jedná se o Favority 135 LS s nájezdem necelých 38 tisíc a přibližně 159 tisíc kilometrů.

První Favorit s autentickými doplňky a originálním střešním oknem na první pohled vypadá, jako by právě sjel z výrobní linky a jediným kosmetickým nedostatkem je malá promáčklina na předním blatníku před spolujezdcem. Už při letmém prohlédnutí vypadá vzhledem k věku 30 let dobře, což se potvrzuje i na zvedáku. Vůle předních kol, manžety, brzdy i táhlo řadicí páky jsou v pořádku, ale svůj věk prozrazují brzdové hadičky.

Foto: Škoda Auto

Oba Favority před dlouhou cestou do Skandinávie prošly pečlivou prohlídkou

„Když auto stojí, všechny gumové díly stárnou, puchří a rozpadají se, tomu se nedá zabránit,“ říká servisní technik Jaroslav Veselka. Viditelně staré jsou i dorazy předních tlumičů, do nichž se navíc již zakousla koroze. U zadních tlumičů se navíc obecně stává, že ureznou misky pružin, jež jsou součástí tělesa tlumiče. Favority si pak sedají k jedné straně, ale většinou nedrhnou. Vůz tak potřebuje minimálně dva nové tlumiče.

V překvapivě dobrém stavu vyjma malinké díry v zadním rezonátoru je i originální výfuk, visící na značně zpuchřelých závěsných gumách. V motorovém prostoru se následně začíná kontrolou vzduchového filtru, a přestože se Favority vyráběly s automatickým sytičem, časté přestavby na manuální sytič se dělaly dokonce i v autorizovaných servisech. U Favoritu se tak před dlouhou cestou ujišťuje, že sytič funguje správně.

Foto: Škoda Auto

Třicet let věku se projevuje hlavně na gumových dílech, protože stárnou, puchří a rozpadají se

Originální víčko nádržky chladicí kapaliny s mosazným středem sice poutá pozornost zkušeného technika náznakem praskliny, ale při otevření zasyčí, takže neuniká a drží tlak. „Kdyby se vůz cestou začal přehřívat, otevřete topení naplno, to pomůže,“ doporučuje. Odhaluje navíc trik, jak při spojení dvou drátků kancelářskou sponkou sepnout ventilátor chladiče a Favority „neuvařit“.

Poslední fází prohlídky prvního Favoritu před blížícím se dobrodružstvím je kontrola osvětlení, odhalující výrazný rozdíl v jasnosti předních parkovacích světel. Technik jde na jisto a vytahuje levou žárovku. „No jo, když tahle patří do náklaďáku! Podívejte, 24 voltů,“ ukazuje na chybně použitou součástku.

Foto: Škoda Auto

Vypadá jako nový, ale i přesto se na něm objevuje zub času

Druhý Favorit s pražskou registrační značkou naopak jasně prokazuje, že za svůj „život“ najezdil přibližně čtyřnásobek kilometrů než jeho sourozenec. Už při najíždění na zvedák se odlišuje zvukovým projevem. V laikem očekávaném děravém výfuku však problém není, protože byl měněn nedávno a ještě se leskne novotou. Problémem je vadný zapalovací kabel, který nedrží na svíčce, a Favorit tak jede na tři válce. Technik doporučuje výměnu i s víčkem rozdělovače.

Ostřílený technik navíc pouhým okem poznává předchozí servisní zásahy – brzdové trubky prozrazují nedávnou výměnu, nádoba na chladicí kapalinu má již moderní plastové víčko a po výměně je i těsnění pod hlavou motoru. Mechanik odpovědný za výměnu však nevrátil na původní místo důležitý díl držící sání a filtrbox, bez něhož dochází k narušení těsnění a přisávání „falešného vzduchu“ do motoru.

Foto: Škoda Auto

Náhradních dílů na populární Favority je stále dost, ale ne všechno budete mít do druhého dne

Největší nepříjemnosti při cestě do Finska by však bez předchozího servisu mohly znamenat rozpadající se brzdové destičky na předním kole spolu s přidřeným brzdovým válečkem. Na pravém kole byla navíc prasklá manžeta a při demontáži mechanikem se doslova vysypává ložisko kola. Na obojí se můžete podívat v galerii.

Ještě před přibližně deseti lety byly oblíbené Favority jedněmi z nejrozšířenějších aut na českých silnicích. Postupem času se ale jejich počet rapidně snížil a v současnosti je na našich cestách vidíme ve výrazně menším počtu. I když většinu náhradních dílů zatím seženete, ne všechny jsou skladem u dodavatelů a je potřeba je objednávat předem.

Načítám