Článek
Středový neboli centrální airbag bývá obvykle umístěný v opěradle řidičova sedadla, což si můžete snadno ověřit například tak, že se podíváte na ono místo a (ne)najdete zde štítek s nápisem airbag.
V případě nehody bag vystřelí do prostoru mezi řidiče a spolujezdce, čímž posádku chrání v rámci bočních nárazů nebo proti střetům mezi oběma cestujícími vzájemně.
Ve chvíli, kdy je řidič ve voze sám a dojde ke kolizi, při níž vyletí centrální airbag, tak tehdy tento zádržný systém pohyb těla řidiče ztlumí a zmírní zranění, která mohou nastat například v oblasti žeber, paží a ohybu krku.

Středový airbag má smysl i ve chvíli, kdy v autě bouráte sami.
Alespoň takto nám středový airbag představili zástupci Škodovky a dodali, ve kterých modelech jej najdeme. Aktuálně jde o vlajkový Enyaq, Superb a Kodiaq, ovšem má jej rovněž Octavia či Elroq, tedy vozy cenově dostupnější.
Od zástupců automobilky Hyundai nám přišlo potvrzení funkce středového airbagu, tedy ochrana řidiče a spolujezdce proti vzájemné srážce.

Prvním Hyundaiem, který dostal centrální airbag, byl nošovický Tucson.
Navíc víme, že centrální pytel dostal jako první Hyundai model Tucson (od 2020) vyráběný v Nošovicích. Od té doby je ve standardu k dispozici také v modelech Ioniq 6, Ioniq 5, Santa Fe, tedy spíš v dražších vozidlech.
Ale pozor! V základu jej najdete i u cenově dostupného modelu Hyundai Kona a také u nejmenšího prcka Hyundai Inster. To ukazuje, že bezpečnost není jen pro bohaté.

Středový airbag už není jen pro bohaté, má své místo i v cenově dostupnějších autech.
Zajímavé je, že Mercedes se obvykle pyšní tím, že technologie představené v jeho vlajkové třídě S se dostanou do běžných aut až o pár let později. V případě centrálního airbagu jej sice S jakožto první Mercedes v roce 2020 skutečně dostal, ale vy už víte, že od toho samého roku jím disponoval rovněž lidovější Tucson.
Každopádně značka s trojcípou hvězdou v logu má tento pokrokový airbag ještě v modelech třídy C, CLE, E, EQE, S, EQS, GLC, EQE SUV a EQS SUV.

Jako první Mercedes dostala středový bag třída S.
Od Škoda Auto a Hyundai máme potvrzeno, že centrální airbag v současnosti není povinný, Hyundai doplnil, že by tomu tak nemělo být ani v blízké době. Ale opět pozor, centrální pytel má (kladný) význam při hodnocení bezpečnosti vozidel od nezávislé organizace Euro NCAP.
Co si myslíte vy? Je centrální airbag natolik užitečný, že by měl být povinný pro všechna v Evropě nabízená vozidla?