Článek
Jeho modrá Škoda 1000 MB s bílou střechou je nepřehlédnutelná. Zaujme širokými blatníky, novými otvory v předních partiích, dodatečnými světlomety nebo třeba bílými koly.
Snad ještě zajímavější je záď, které dominuje oranžový díl vystupující ze zadní kapoty - slouží k přívodu vzduchu k motoru a jeho chlazení. Nápadný je také výfuk vystupující přímo ze zádi.
Na první pohled je také jasné, že tohle „embéčko“ není „leštěnka“. Nijak neskrývá, že už má něco za sebou. A že bylo upravováno s ohledem na dynamiku.
Tato škodovka má za sebou i zajímavý příběh. Vůz z roku 1966 jako nový putoval do Afriky, jezdil v libyjském Tobruku. V roce 1973 se dostal do Velké Británie, ale zřejmě kvůli poruše motoru brzy putoval do garáže. Z té ho - po dlouhých 32 letech - vysvobodil až zmíněný Angličan Jay Ivey.
A hned se pustil do oprav a úprav. Sedan původně vybavil vyladěným motorem Škoda, ale pak zatoužil po větším výkonu a rozhodl se, že auto vybaví jinou pohonnou jednotkou s větším potenciálem. Volba padla na 1,8litrový čtyřválec Rover K-Series. Turbodmychadlem přeplňovaný motor prošel několika úpravami, takže aktuálně poskytuje výkon přes 200 koní.
Svérázně modifikovaná Škoda 1000 MB zřejmě funguje dobře a spolehlivě, neboť nedávno zvládla bez potíží ujet více než 1 500 kilometrů. Jay se totiž rozhodl, že s autem vyrazí do České republiky. Prvotním cílem byl Den s eMBéčkem, sraz veteránů v Malé Skále, který se konal 2. září.
Anglický nadšenec, kterého na cestě doprovázel kamarád Mark ve Škodě Yeti, navštívil i další místa v Česku. Zavítal do Škoda Muzea v Mladé Boleslavi, udělal si také výlet na Ještěd. „Každý skutečný nadšenec do starých škodovek by měl tu svou vzít do Česka,“ říká Jay.
„Navíc jsme nedávno ztratili několik podobně naladěných přátel, tak jsme je chtěli touto cestou uctít. Jedním z nich byl John Shelley, úžasný chlapík, který vlastnil rallyový vůz Škoda skupiny B a byl přítelem známého závodníka Johna Hauglanda,“ dodává sympatický Angličan, který dnes (7. září) vyrazil z Česka domů.
V Anglii se pak chce pustit do dalších úprav. „Rád bych se s výkonem dostal na 270 koní. A možná by se mi hodilo topení…,“ směje se Jay.