Článek
A teď už pojďme k tomu nejdůležitějšímu. Jakých deset unikátních aut a zážitků nás letos bavilo nejvíce?
Ferrari F40
Svatý grál všech benzinových šílenců. Každé setkání s legendárním Ferrari F40 připomíná audienci u královny a nám se v loňském roce povedlo se s královnou superaut pořádně seznámit. Náš Honza Červenka vzal na projížďku ikonický supersport, jaký je posledním hřebcem z Maranella vyvinutým pod přísným dohledem Enza Ferrariho. Ten o něm už od počátku mluvil jako o „definitivním Ferrari“, závodním autě na silnicích. TOHLE JE FERRARI!
Škoda Vision 7S
Nová vize o elektrické budoucnosti a koncept Vision 7S jsou jedněmi z nejzásadnějších novinek mladoboleslavské Škodovky v loňského roku. Automobilka se připravuje na čistě elektrickou budoucnost a symbolem zítřků je velké sedmimístné SUV s novým designovým jazykem i zacílením na rodinu. A my jsme jej loni na podzim dokonce kousek řídili na molu v milionářském letovisku, přičemž jsme si jej mohli i detailně prohlédnout. Připomeňte si s námi, jak působí naživo.
Škoda Afriq
Vzpomínáte si, jaké školní projekty jste dělali ve škole? Ať už to bylo cokoliv, určitě jste nevyvíjeli koncept terénního závoďáku pro cross-country rallye na základech Škody Kamiq. Studenti oficiálního učiliště Škodovky v loňském roce představili netradiční žákovský koncept jménem Škoda Afriq, spojující upravenou karoserii Kamiqu se silnou čtyřkolkou z dvoulitrové Octavie a závodním vybavením od Škody Motorsport. Kousek jsme se svezli a bylo to boží!
Lincoln Continental by Coach Works
Má devět metrů na délku a nápojovou výbavu takovou, že uvnitř můžete směle uspořádat banket, párty anebo diskotéku. Zakázkový jezevčík Lincoln Continental je pojízdným tvůrcem zážitků, který se v lecčem řídí jako náklaďák, avšak primárně slouží jako pohodový výletní parník s profesionálním řidičem/průvodcem v jedné osobě. Zapomeňte na taxikáře v Superbu a saku, tohle je úplně jiná liga.
Škoda MTX Buggy
Jednoduchý trubkový rám, plechová vana pro posádku, technika ze Škody 1000 MB a laminátová karoserie z pera slavného Václava Krále. Když se v Československu v sedmdesátých letech objevil autokros, překvapivě tu chyběla odpovídající soutěžní auta a sám Václav Král zahájil projekt s velkými ambicemi, které však nakonec nedokázal naplnit. Na světě tak zůstal jediný prototyp Škody MTX Buggy, s nímž jsme se loni svezli na okruhu ve Vysokém Mýtě. Když je auto v zatáčce nejdřív přetáčivé, pak nedotáčivé a pak zase přetáčivé, nuda za volantem rozhodně nehrozí.
BMC Tugra
Řídit kamion je jedním z častých klukovských snů a nám se v loňském roce poštěstilo řídit alespoň tahač. Do Česka totiž přijela turecká Tugra od BMC, s níž jsme se krátce projeli po hradeckém polygonu. Řidičskou náročností je srovnatelná s extrémně velkým osobákem, ale nesmíte se nechat unést a neustále koukat, co se děje okolo vás, a hlavně pod vámi. Během našeho seznámení jsme totiž mohli poznat i nejčastější rizika při řízení kamionů, jejichž řidiči vás občas nemusí vidět.
Hoffmann & Novague R200
V jádru Audi R8, ale na venek pocta čtyřkolovým zakladatelům rodiny Škoda RS. Model Hoffmann & Novague R200 ztělesňuje české vrcholové karosářství spojené se složitým zpracováním lehkého, avšak trhavého hliníku. Náš článek spojený s jízdními dojmy nejluxusnějšího kusu R200 navíc uvedl řadu faktů na pravou míru a zbořil několik dosud zavedených mýtů, například že trojice vozů byla inspirovaná Škodou 110 R.
Poslední vyrobená Tatra T700
Z výrobní linky sjela jako poslední, neměla ani řádný zápis v deníku a svým zhotovením uzavřela přes sto let trvající éru produkce osobních automobilů Tatra. Prokazatelně poslední sedmistovka je však nyní v dobrých rukou, proto jsme se s ní mohli svézt a vychutnat si práci mocného vzduchem chlazeného osmiválce. Mimochodem, co všechno víte o téhle tuzemské legendě?
Wikov 35 Kapka
Postavený na originálním šasi a původním motoru, ovšem s nově zhotovenou karoserií držící se více méně původních pracovních postupů. První československý aerodynamický vůz Wikov 35 Kapka, který vznikl v jen několika kusech a předběhl více známou Tatru 77, dnes platí za světový unikát. Málokdy se automobil ukáže na silnici a ještě méněkrát se k němu někdo dostane tak blízko, jako my.
Škoda 903 6×4
Ve třicátých letech Škodovka vstoupila do výběrového řízení Československé armády, která požadovala štábní vůz 6×4 pro vyšší důstojníky v poli. A tak se zrodily nejprve prototypy, později i sériově vyráběné kusy 903 postavené na bázi původní Škody Superb, přestože Mladoboleslavské v soutěži tehdy vypekla Tatra.
Tak či onak jsou dnes dochovány jen tři kusy 903 a my se v jednom z nich nechali stylově provézt rokycanským vojenským muzeem Františka Kocha.