Hlavní obsah

Deset unikátů roku 2022: Řídili jsme Škodovku za 60 milionů, poslední Tatru a ikonické Ferrari

Foto: Redakce Garáž.cz

Startuje nový rok 2023 a my v Garáži ještě trochu vzpomínáme na skvělé zážitky z předcházejícího roku, které už definitivně jsou minulostí. V dnešním shrnutí si připomínáme deset nejlepších zážitků s pro nás unikátními auty, s jakými jsme se loni setkali. Nechybí mezi nimi ikonické Ferrari, koncepty od Škodovky, dlouhatánská limuzína ani turecký tahač.

Článek

A teď už pojďme k tomu nejdůležitějšímu. Jakých deset unikátních aut a zážitků nás letos bavilo nejvíce?

Ferrari F40

Foto: Filip Fabián

Definitivní Ferrari! Enzo Ferrari hledal způsob, jak se rozloučí s automobilovým světem, a tak nechal vyvinout F40

Svatý grál všech benzinových šílenců. Každé setkání s legendárním Ferrari F40 připomíná audienci u královny a nám se v loňském roce povedlo se s královnou superaut pořádně seznámit. Náš Honza Červenka vzal na projížďku ikonický supersport, jaký je posledním hřebcem z Maranella vyvinutým pod přísným dohledem Enza Ferrariho. Ten o něm už od počátku mluvil jako o „definitivním Ferrari“, závodním autě na silnicích. TOHLE JE FERRARI!

Škoda Vision 7S

Foto: Škoda Auto

V jedinečných konceptech nejezdíme každým dnem. Tenhle konkrétní navíc symbolizuje čistě elektrickou budoucnost Škodovky

Nová vize o elektrické budoucnosti a koncept Vision 7S jsou jedněmi z nejzásadnějších novinek mladoboleslavské Škodovky v loňského roku. Automobilka se připravuje na čistě elektrickou budoucnost a symbolem zítřků je velké sedmimístné SUV s novým designovým jazykem i zacílením na rodinu. A my jsme jej loni na podzim dokonce kousek řídili na molu v milionářském letovisku, přičemž jsme si jej mohli i detailně prohlédnout. Připomeňte si s námi, jak působí naživo.

Škoda Afriq

Foto: Škoda Auto

Škoda Afriq vzdává hold africkému Dakaru, inspiruje se soutěžní Fabií Rally2 a ukazuje škodovku, jakou bychom si vážně přáli!

Vzpomínáte si, jaké školní projekty jste dělali ve škole? Ať už to bylo cokoliv, určitě jste nevyvíjeli koncept terénního závoďáku pro cross-country rallye na základech Škody Kamiq. Studenti oficiálního učiliště Škodovky v loňském roce představili netradiční žákovský koncept jménem Škoda Afriq, spojující upravenou karoserii Kamiqu se silnou čtyřkolkou z dvoulitrové Octavie a závodním vybavením od Škody Motorsport. Kousek jsme se svezli a bylo to boží!

Lincoln Continental by Coach Works

Foto: Lukáš Volšický

Víte, že těmto dlouhánům se lidově říká jezevčíci? Jak příznačné…

Má devět metrů na délku a nápojovou výbavu takovou, že uvnitř můžete směle uspořádat banket, párty anebo diskotéku. Zakázkový jezevčík Lincoln Continental je pojízdným tvůrcem zážitků, který se v lecčem řídí jako náklaďák, avšak primárně slouží jako pohodový výletní parník s profesionálním řidičem/průvodcem v jedné osobě. Zapomeňte na taxikáře v Superbu a saku, tohle je úplně jiná liga.

Škoda MTX Buggy

Foto: Vojtěch Růta

Škoda MTX Buggy s minimalistickým designem tehdy zaujala i slavného italského návrháře Giorgetta Giugiara

Jednoduchý trubkový rám, plechová vana pro posádku, technika ze Škody 1000 MB a laminátová karoserie z pera slavného Václava Krále. Když se v Československu v sedmdesátých letech objevil autokros, překvapivě tu chyběla odpovídající soutěžní auta a sám Václav Král zahájil projekt s velkými ambicemi, které však nakonec nedokázal naplnit. Na světě tak zůstal jediný prototyp Škody MTX Buggy, s nímž jsme se loni svezli na okruhu ve Vysokém Mýtě. Když je auto v zatáčce nejdřív přetáčivé, pak nedotáčivé a pak zase přetáčivé, nuda za volantem rozhodně nehrozí.

BMC Tugra

Foto: Tomáš Kopečný

Jezdit s moderním tahačem bez návěsu je skoro jako jezdit s přerostlým osobákem. A pokud umíte couvat, díky velkým zrcátkům jej snadno zaparkujete i mezi kužely

Řídit kamion je jedním z častých klukovských snů a nám se v loňském roce poštěstilo řídit alespoň tahač. Do Česka totiž přijela turecká Tugra od BMC, s níž jsme se krátce projeli po hradeckém polygonu. Řidičskou náročností je srovnatelná s extrémně velkým osobákem, ale nesmíte se nechat unést a neustále koukat, co se děje okolo vás, a hlavně pod vámi. Během našeho seznámení jsme totiž mohli poznat i nejčastější rizika při řízení kamionů, jejichž řidiči vás občas nemusí vidět.

Hoffmann & Novague R200

Foto: Tomáš Kopečný

Přední světla z Bentley, zadní z Lamborghini a mistrovská karosářská práce, to je R200

V jádru Audi R8, ale na venek pocta čtyřkolovým zakladatelům rodiny Škoda RS. Model Hoffmann & Novague R200 ztělesňuje české vrcholové karosářství spojené se složitým zpracováním lehkého, avšak trhavého hliníku. Náš článek spojený s jízdními dojmy nejluxusnějšího kusu R200 navíc uvedl řadu faktů na pravou míru a zbořil několik dosud zavedených mýtů, například že trojice vozů byla inspirovaná Škodou 110 R.

Poslední vyrobená Tatra T700

Foto: Lukáš Volšický

Tak přesně tahle Tatra T700-2 byla úplně poslední vyrobenou sedmistovkou

Z výrobní linky sjela jako poslední, neměla ani řádný zápis v deníku a svým zhotovením uzavřela přes sto let trvající éru produkce osobních automobilů Tatra. Prokazatelně poslední sedmistovka je však nyní v dobrých rukou, proto jsme se s ní mohli svézt a vychutnat si práci mocného vzduchem chlazeného osmiválce. Mimochodem, co všechno víte o téhle tuzemské legendě?

Wikov 35 Kapka

Foto: Tomáš Kopečný

Tato Kapka, nesmírně vzácný milník československé historie, je jediná na světě

Postavený na originálním šasi a původním motoru, ovšem s nově zhotovenou karoserií držící se více méně původních pracovních postupů. První československý aerodynamický vůz Wikov 35 Kapka, který vznikl v jen několika kusech a předběhl více známou Tatru 77, dnes platí za světový unikát. Málokdy se automobil ukáže na silnici a ještě méněkrát se k němu někdo dostane tak blízko, jako my.

Škoda 903 6×4

Foto: Lukáš Volšický

Auto mělo pohon pouze zadních kol, přední se starala jen o zatáčení

Ve třicátých letech Škodovka vstoupila do výběrového řízení Československé armády, která požadovala štábní vůz 6×4 pro vyšší důstojníky v poli. A tak se zrodily nejprve prototypy, později i sériově vyráběné kusy 903 postavené na bázi původní Škody Superb, přestože Mladoboleslavské v soutěži tehdy vypekla Tatra.

Tak či onak jsou dnes dochovány jen tři kusy 903 a my se v jednom z nich nechali stylově provézt rokycanským vojenským muzeem Františka Kocha.

Načítám