Hlavní obsah

Datsun Baby – Japonské autíčko, na kterém se japonské děti učily řídit

Foto: Nissan

V současnosti na světě existuje jen málo dětských autíček, která technicky vychází z aut pro „dospěláky“, a většinou jsou luxusními hračkami pro děti milionářů. Dnes jsme však na internetu našli dětské autíčko z Japonska, jehož cílem bylo povozit co nejvíce dětí a naučit je při tom základům bezpečného řízení motorových vozidel. Představujeme vám roztomilý Datsun Baby.

Článek

Co si představíte, když se řekne „autíčko pro děti“? Šlapací autíčka z dob socialismu, jednoduché odrážedlo nebo moderní elektrická auta pro děti, licencovaná podle skutečných modelů? V éře prvního velkého rozmachu japonského automobilového průmyslu na to v zemi vycházejícího slunce šli trochu jinak – využili techniku tehdejších aut pro dospělé k tomu, aby vyrobili i malou sérii roztomilých autíček pro děti.

Maličké stylové kupé Datsun Baby je totiž miniaturním autíčkem, které Nissan vyvinul jménem své značky Datsun z malého pick-upu Cony Guppy japonského výrobce Aichi Machine Industry pro zábavní park Kodomo No Kuni v Jokohamě. Celkem vzniklo 100 exemplářů, které Nissan dodal do dětského parku v letech 1964 až 1965, přičemž cílem projektu bylo připravit děti na nebezpečí japonských silnic se stále hustějším provozem.

Foto: Nissan

Celkem stovka malých Datsunů Baby učila japonské děti základy bezpečného řízení vozidla

Japonské děti se navíc v malých Datsunech učily základům bezpečného řízení a ovládání vozidel už v raném věku. A další důvod, proč je zrovna Datsun Baby jedním z nejzajímavějších dětských autíček, se ukrývá v jeho konstrukčním základu. I když je dětským autíčkem z poloviny šedesátých let minulého století, se svou technikou zaujme i vedle opravdových aut.

S designem inspirovaným tehdejšími sporťáky technicky vycházel z drobounkého pick-upu Cony Guppy a kombinoval dvoutaktní jednoválec AE82N o zdvihovém objemu 199 cm3, maximálním výkonu 7,5 koně (5,5 kW) při 5 000 ot./min a točivým momentem 12,7 newtonmetru s automatickou převodovkou a nezávislým zavěšením všech kol. Datsun Baby vážil 430 kilogramů, s omezovačem rychlosti jezdil až 30 km/h a zpomaloval bubnovými brzdami na všech kolech.

Foto: Nissan

Před pár lety si Nissan zrenovoval červený exemplář s pořadovým číslem 100 a zařadil jej do své vlastní sbírky

Datsun Baby tedy sice vypadá jako vtipné autíčko pro děti, ale pro automobilový průmysl i silniční dopravu v Japonsku měl významný přínos. Z dnešního pohledu je navíc o to zajímavější, protože využíval technická řešení, která ani v současnosti nejsou standardem všech sportovně laděných aut – nezávislé zavěšení předních kol tvoří lichoběžníková náprava, napomáhající přesnému vedení kol. To je technika, jakou využívají i sportovní auta jako Honda S2000 nebo Mazda RX-8.

Související témata:
Načítám