Hlavní obsah

Další světový unikát, který vznikl v Česku. Speciální jezevčík Tatra Phoenix s jedinečným návěsem se umí natáhnout až na délku 26 metrů!

Foto: Partner Ipex

Tatrovácká nosná roura je vysoce unikátní podvozek, který umožňuje vozidlo poskládat i v rámci velmi specifických využití. Jenže co když se k této koncepci přidá ještě hydraulický návěs a speciální jeřáb? Pak vznikne vskutku jedinečná jízdní souprava určená pro stavbu plynovodů vedená českou osmikolkou!

Článek

Když se řekne Tatra Phoenix 8 × 8, jistě vám dojde, že se bavíme o autě, jež je určené pro provoz zejména v těžkých terénních podmínkách. A pokud k tomuto vozu přidáte ještě speciální hydraulický návěs i značkový jeřáb, vznikne potom jedinečná kombinace, která nemá ve světě obdoby. A přesně takový model postavila česká společnost Partner-Ipex, již můžete znát jakožto strůjce nejdelší Tatry na světě!

Foto: Partner Ipex

Tento speciál mají na svědomí specialisté, kteří se zasloužili též o nejdelší Tatru na světě.

Phoenix, který vznikl díky spolupráci Tatry a nizozemského DAFu, se v této třímístné konfiguraci objevuje s 12,9litrovým vznětovým motorem Paccar MX-13 o výkonu 390 kW při 1 675 otáčkách za minutu a točivém momentu 2 500 Nm, jenž je dostupný už v 1 000 otáčkách za minutu. Pohonná jednotka splňuje emisní normu EURO 6, proto má jednak filtr pevných částic a také selektivní katalytickou redukci (AdBlue).

Převodovka zde kupodivu není automatická, nýbrž manuální se 16 rychlostmi vpřed a dvěma vzad. Nechybí ani přídavná převodovka Tatra nebo pomocný pohon vyvedený z převodovky, který prostřednictvím hydraulického čerpadla pohání jak jeřáb umístěný na tahači, tak hydraulický systém na návěsu.

Foto: Partner Ipex

Phoenix má navíc mocný jeřáb.

Model s nejvyšší rychlostí 85 km/h obouvá ryze terénní pneumatiky Continental 14.00 R20, které se mj. používají i při dakarské rallye. Ve výbavě pak nechybí nezávislé vodní topení, klimatizace nebo autorádio. Palivová nádrž pojme 300 litrů nafty a pomocná nádrž zase 45 litrů roztoku močoviny. Kromě toho má vozidlo ještě hydraulický nakládací jeřáb značky Effer s dosahem až 17,45 m a zdvihem 21,3 t ve vzdálenosti 4,4 m či 4,9 t v 17,5 m.

Kuriozitou je zde však teleskopický návěs, který je rovněž určen do náročných terénních podmínek. Návěs je osazen centrální nosnou rourou, tatrováckými výkyvnými polonápravami (!) a odpružen vzduchovými vlnovcovými pružinami. Jde o naprostý unikát svého druhu. Na návěsu je pak umístěna valníková nástavba od českého nástavbáře ZLT Auto.

Foto: Partner Ipex

Návěs má centrální nosnou rouru a výkyvné polonápravy, což jej řadí do kategorie unikátů.

Návěs, který za použití dílů a komponent značky Tatra postavila společnost Partner-Ipex z Frenštátu pod Radhoštěm, má opět terénní obutí Continental 14.00 R20 a stejně jako Phoenix 8 × 8 světlou výšku 350 mm.

Návěs o délce 12 391 mm se navíc umí díky teleskopickému systému natáhnout o dalších 5 809 mm. Připočteme-li délku samotného Phoenixu činící 8 880 mm a odečteme přesah návěsu nad točnicí, dostáváme se na celkovou délku jízdní soupravy přibližně 26 metrů!

Pokud není tahač používán v kombinaci s návěsem, je možné nad terénní točnici umístit samostatnou valníkovou nástavbu. Tahač tak lze provozovat i samostatně a na ložné ploše o rozměrech 4 470 × 2 550 × 600 mm převážet různorodý materiál.

Tento světově jedinečný automobil se používá především pro transport paletového i trubního materiálu a jeho hrdým majitelem je akciová společnost Homola z Ostravy. V současné době tatrovka intenzivně pracuje u Mohelnice, kde se jeden plynovod zrovna staví. Jak se tenhle speciál líbí vám? Hlasujte v anketě!

Unikátní tatrovka s teleskopickým návěsem se mi...?
Moc líbí!
97,8 %
Ujde...
1,3 %
Nic moc.
0,5 %
Hrůza!
0,4 %
Celkem hlasovalo 4388 čtenářů.
Související témata:
Plynovody
Stavební práce
Načítám