Článek
Dacie poslední roky díky patronátu Renaultu válí jako Max Emilian Verstappen ve formuli 1, proto není divu, že občas vypustí do světa i modely pro náročnější klientelu. No a jedním takovým by mohl být třeba Speeder, virtuálně navržené sportovní kupé, za jehož zrodem stojí designér Rostislav Prokop a tým Garáž.cz.
Jako výchozí inspirativní základnu jsme zvolili populární Sandero, proto vůz nabídne výhradně pohon předních kol. Vzhled přídě pochopitelně následuje designový jazyk značky, takže zde najdete nové logo i hlavní diodové lampy s typickým světelným podpisem. Pochopitelně nechybí ani přední mlhovky a radar pro technologii nouzového zastavení.
Bok modelu nekypí žádnými divočinami, nýbrž jednoduchým aerodynamickým prolisem. Kola jsou litá, brzdy kotoučové vpředu i vzadu, blinkry v blatníku a kliky elegantně zapuštěné do karoserie. Pokud jde o podvozek, je zde užit „sanderácký“, ovšem snížený s upravenými tlumiči.
Zadní části dominuje decentní spoiler určený pro usměrnění vzduchu, který funguje zároveň jako přítlak. To proto, kdybyste zatáčku chtěli zdolat ve vysoké rychlosti. Ta nejvyšší zde po elektronickém omezení činí 180 km/h, dle slov výrobce kvůli bezpečnosti.
Koncové lampy jsou opět diodové, znovu inspirované Sanderem. Na kufru pak najdete ještě logo značky a nápis Speeder, zatímco zadní nárazník hostí mlhovku i couvačku.
Výfuková soustava sportovního modelu je vedená středem, na konci opatřená ozdobnou koncovkou. Rovněž z toho důvodu (a také kvůli pohonu) se k autu nedá pořídit dojezdová rezerva, ale pouze sada na opravu pneumatik.
Lehký, levný, úsporný
Pozor, pozor, pozor! Nezapomněli jsme ani na úplně základní variantu, díky níž výrobce tlačí cenu dolů. Nejlevnější Speeder totiž nemá lakované nárazníky, kliky ani kryty zrcátek. Litá kola nahradily levnější ocelové disky, ovšem vyvedené do stylového designu.
Postavili jsme oba modely vedle sebe, to abyste měli porovnání mezi základem i vybavenou variantou Dacie Speeder.
Bystřejší z vás si jistě všimli víčka nádrže vpravo, antény ve tvaru žraločí ploutve, třetího brzdového světla umístěného ve spodní části okna, jednoduchých sportovních sedadel uvnitř, plochých stěračů a samolepky LPG na zadním skle.
No ano, vůz totiž pohání motorizace spalující benzin / zkapalněný ropný plyn. Pro Evropu je tak k dispozici litrový tříválec s nepřímým vstřikováním o nejvyšším výkonu 100 koní při provozu na plyn. Točivý moment pak dosahuje 170 Nm (LPG) a přenáší jej výhradně na předek šestirychlostní manuál.
Kvůli hmotnosti má vůz zmenšenou 35litrovou nádrž na benzin a 40litrovou na LPG, přičemž kombinovaná spotřeba činí 6 litrů benzinu nebo 7 litrů plynu na sto. To vozidlu propůjčuje teoretický dojezd přes 1 150 kilometrů na jedno tankování.
Díky své konstrukci se sportovní Dacia dostane v úplném základu na pohotovostní hmotnost 1 020 kilogramů, ovšem bez řidiče. Vybavenější provedení se váhově vyhoupne klidně o 65 kg nahoru.
Nástroj pro úpravce
Čtyřmístná Dacia Speeder by se na českém trhu mohla prodávat od 449 000 Kč s nelakovanými nárazníky a chudší výbavou, zatímco vybavenější varianta by vyšla bez příplatků na 479 900 Kč.
Vzhledem k nízké váze, motoru na plyn a provedení kupé s kufrem o objemu 240 litrů by nešlo o úplně nepoužitelný automobil. Naopak by jej mnoho úpravců mohlo zvolit jako výchozí model pro své projekty, když nepočítáme běžné řidiče toužící po líbivém a cenově dostupném sporťáku.
Vážení čtenáři, vizualizace Speeder je jen virtuálním projektem Garáž.cz, který se řadí do portfolia našich prototypů, kde má své místo i Tatra T800, Škoda Ferat na syntetická paliva nebo třeba šestimístný kabriolet Wikov 50. Automobilka Dacia tento model neplánuje, proto určitě nežhavte českou zákaznickou linku rumunské značky.