Článek
Začátky v roce 1968 přitom byly velmi skromné. A jak už to tak u automobilek z rozvojových zemí bývá, musel základy položit někdo jiný – v tomto případě Renault, jehož model 8 továrna v Mioveni licenčně vyráběla pod názvem Dacia 1100. Do roku 1972 jich z bran továrna vyjelo přes 37 tisíc a od toho se mohla nově vzniklá rumunská automobilka odpíchnout.
Skutečně úspěšným modelem se stal další licenční Renault (tentokrát modernější R12) prodávaný pod označením Dacia 1300, který pomohl postavit na kola velkou část celého východního bloku. Tento model se vyráběl s různými úpravami neuvěřitelných 35 let (od roku 1969 až do roku 2004) – za tu dobu jich vzniklo obdivuhodných 2,3 milionu kusů!
Milníky Dacia | |
---|---|
Začátek výroby | 1968 |
1 milion | 1985 |
5 milionů | 2014 |
10 milionů | 2022 |
Úzká vazba s Renaultem byla životně důležitá při přerodu Dacie v postkomunistickém Rumunsku. Francouzská automobilka do té rumunské investičně vstoupila v roce 1999 a okamžitě začala pracovat na obnově celé značky a jejího modelového portfolia. V roce 2004 pak spatřil světlo světa model Logan a… dál už to znáte sami.
Nejprodávanější modely Dacia | |
---|---|
Sandero | 2,6 milionu |
1300 | 2,3 milionu |
Duster | 2,1 milionu |
Kromě kompletní změny image a rozšíření nabídky Dacii pomohlo k tak vysokým produkčním číslům také rozšíření výroby do Maroka, Alžírska nebo Číny. Z dostupných vozů Dacia se stal globální hit. Desetimiliontým oslavencem se stal šedivý Duster v limitované edici Extreme, který zamířil z továrny rovnou do muzea značky.
Tak hodně štěstí do dalších deseti milionů, Dacie!