Hlavní obsah

Chcete autu dopřát mimořádnou péči? Zkuste detailing. Levná záležitost to není, svůj vůz pak ale možná ani nepoznáte

Foto: Petr Kobrle

Pokud máte svoje auto jenom trochu rádi, měli byste o detailingu popřemýšlet. Levná sranda to nebude nikdy, na druhou stranu se vám taková investice může i vyplatit.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Říct jednoduše, co je to detailing, dost dobře nejde. Komplexní péče o optiku a povrchy auta, ochrana laku, čištění interiéru… to všechno vám nabídne kdejaká myčka, spoustu věcí lze zvládnout doma svépomocí. Když ale budete chtít svou „funglovku“ připravit na nástrahy provozu tak, aby vypadala co nejdéle jako nová, nebo naopak oživit starší auto či youngtimer, případně připravit vůz na prodej tak, že ho sotva sami poznáte, je tu pro vás detailing.

Ze showroomu rovnou na detailing

Spousta lidí si pod pojmem detailing představuje hlavně to zázračné před a po, kdy se z ojetiny stane nové auto. „Je fakt, že tohle jsou jedny z nejhezčích momentů naší práce. Když přijde zákazník a svoje auto po detailingu nemůže poznat,“ usmívá se Petr Kobrle, uznávaný pražský specialista.

Touto cestou skutečně můžete velmi efektivně zvýšit cenu svého vozu, taková důkladná kúra před prodejem přijde na nižší tisíce. Petr vám auto důkladně umyje a vyčistí, ošetří plochy v interiéru a hlavně strojně vyleští lak, který pak bude zbaven všech drobných škrábanců, oxidace a jiných poškození a díky tomu se jeho vzhled omladí. „Tady je velmi důležitá zkušenost detailera a použití správných nástrojů, leštiček s kombinací vhodných abraziv k danému laku a značce vozu. Vždycky musí na automobilu zůstat dostatečná vrstva laku, ta se při leštění samozřejmě ztenčuje, a když se to přežene, můžete volat lakýrníka,“ varuje Petr. „Avšak profesionální leštič ubere během procesu leštění minimální množství laku, často neměřitelné,“ dodává.

Foto: Petr Kobrle

Leštění je proces, který vyžaduje zkušenosti.

A pokud chcete, aby vaše nové vozidlo odolávalo vnějším vlivům co nejdéle, zamiřte z prodejny rovnou na detailing. „Nejlepší vždy je, aby k nám nové auto zamířilo co nejrychleji. Už pár kilometrů stačí, aby nějaký kamínek na autě zanechal stopu, která může být třeba i pod ochrannou folií trochu vidět,“ vysvětluje Petr. „Jednou k nám přijel pán s osmičkovým BMW, najeto mělo sotva pár stovek kilometrů. Chtěl ošetřit karoserii, lak ale dostal tak zabrat, že už vlastně nebylo co ošetřovat,“ přidává odstrašující příklad Martin Formánek, specialista na polepy karoserií.

Ochranné fólii se říká PPF, tedy Paint Protection Film, a jde o rozhodně nejúčinnější cestu, jak u laku zachovat jeho výchozí vlastnosti a hlavně vzhled. Ale také nejdražší. „Cena za instalaci ochranné fólie se určuje vždy individuálně, záleží samozřejmě na velikosti auta, ale také na jeho designu a například počtu černých lesklých doplňků. A také na tom, co vše chce zákazník do ochranné fólie polepit. Čím je tvar složitější, tím se na něj fólie aplikuje hůř a celý polep se skládá z více kusů,“ vysvětluje Martin. Každopádně počítejte s částkou okolo sta tisíc, nic lepšího už ale svému autu dopřát v dnešní době nemůžete. „Ušetřit se dá, když polepíte jen exponovaná místa auta, třeba jeho přední část, a zbytek vozu se ošetří keramickým povlakem,“ doplňuje Martin.

Foto: Petr Kobrle

Cenu aplikace ochranné fólie ovlivňuje samozřejmě také tvar auta.

Samotná fólie pak na autě není vůbec vidět. „Musí se to ale umět, je to dost mravenčí práce, je nutné být mimořádně přesný,“ zdůrazňuje Martin. S fólií na autě vás však drobné silniční šrámy vlastně nemusejí zajímat, byť je velmi tenká. A jak jsme si už řekli, na autě ji nemáte šanci zaznamenat.

Speciální samohojivá vrstvička fólie umí také drobná poškození sama opravit – pokud se odehrají jen v rámci této samoopravující vrstvy, fólie se zjednodušeně řečeno zatáhne a drobná oděrka se do laku ani vzhledu auta vůbec nepropíše. A nezůstane ani na fólii.

Kouzla umí i keramika

Stotisícovou investici si ale nemůže dovolit každý, levnější alternativu představuje ošetření keramickými povlaky. Tady se u celého auta bavíme o částce dvacet až třicet tisíc korun, konečná cena závisí vždy na stavu laku a typu aplikované keramiky.

„Keramika má podobnou samozacelovací vrstvu jako fólie, avšak míra ochrany je logicky výrazně nižší. I přesto keramika zabrání proniknutí vlásečnicových škrábanců do laku a díky nahřátí dokáže drobné škrábance na povrchu povlaku odstranit a zacelit. Pochopitelně do té doby, dokud je tato vrstva funkční.“

Zde pak záleží hlavně na tom, kde auto myjete, jak parkujete a jak vozidlo užíváte. Pokud budete svoje auto mýt často a ručně, vydrží vám klidně dlouhé roky a desítky tisíc kilometrů. Na tradiční agresivní kartáče v myčce rozhodně zapomeňte, to je zlo. Stačí doslova pár návštěv a můžete mít po keramice.

Foto: Petr Kobrle

A takhle hadříčkem a v rukavicích jste už svoje auto čistili?

Z výše popsaného jste jistě pochopili, že detailing skutečně není jen o naleštěných veteránech a youngtimerech, které se pod rukama profíků probudí k novému životu. „Spousta lidí si myslí, že jde jen o zkrášlování, estetiku. To samozřejmě také, trochu se však zapomíná na efektivní ochranu právě díky keramice nebo fólii,“ upozorňuje Petr.

„A řekl bych, že zejména v zimě. Detailing neznamená jenom dát auto před sezonou do pucu – právě během zimy často udělá tu největší službu,“ upozorňuje Petr. „Zima je se svými posypy, solí, střídáním teplot a srážkami mimořádně agresivní období. Tady je ochrana laku před vnějšími vlivy opravdu důležitá.“

Od koncernu po exkluzivitky

Za prakticky jakoukoliv formu detailingu dáte logicky víc peněz než za ruční mytí, ale rozhodně dávno neplatí, že by byl výsadou jenom těch nejdražších modelů. „Nedávno tady byl pán s letitou Hondou Accord. Měl svoje auto prostě rád, tak mu chtěl po letech dopřát péči. Když svoji hondu pak viděl, byl až dojatý,“ vzpomíná na jednoho svého zákazníka Petr.

Foto: Petr Kobrle

Jasně, na dílně se Petrovi stále objevují exkluzivní auta, ale čím dál víc majitelů dopřává nadstandardní péči i obyčejnějším kouskům.

„Čím dál častěji děláme i obyčejná auta. Vysvětluji si to tím, že nová vozidla obecně zdražují, a lidé si jich tak více váží a chtějí je nějak ochránit. Tahle práce je ale jinak velká radost, zvlášť, pokud jste fanda do aut,“ usmívá se Petr, když nám v dílně ukazuje nádherné Porsche 911 GT3 RS generace 997. Pro mě naprosto dokonalý kousek, který vypadá, jako by na detailing opravdu zamířil přímo ze showroomu, ale Petr pár nedostatků odhaluje. Holt pracovní deformace. „Tohle konkrétní auto prošlo ne úplně odbornou péčí, která se bohužel na laku podepsala tak, že už ani my s tím nic nenaděláme,“ krčí rameny Petr a připomíná, že při neodborném použití některých přípravků nebo neopatrnosti během strojního leštění hrozí třeba i výměna poškozeného dílu.

Domácí péče může být třeba i pečlivá a rozhodně dobře míněná, opravdu profesionální vybavení a prostředky však nemá šanci nahradit. „Používáme přípravky od specializovaných detailingových značek, často navíc z profesionálních řad. Konkrétně pak keramické povlaky, které jsou určeny jen pro certifikovaná centra. Občas se musím pousmát nad tím, co někteří označují za profesionální nano povlak a za jakou cenu takový přípravek prodávají,“ kroutí hlavou Petr.

Však si ten rozdíl můžete zkusit sami na vlastním autě. Detailing určitě není pro každého, pokud vůz používáte vyloženě jako dopravní prostředek, tahle služba asi nebude pro vás. Jestli však máte ke svému automobilu pozitivnější vztah a každá oděrka a smítko vás vyloženě bolí, zastavte se na detailing. Uleví se vám.

Načítám