Článek
Koncem roku 2023 se vám význam slovního spojení „nevhodné auto na to či ono“ vybaví zejména v kombinaci s Citroënem 2CV a jeho ryze holčičí posádkou, která míří na Rally Dakar 2024. Nicméně to nejsou jediné odvážné projekty, které Češi páchají.
Možná si vzpomenete na Martina Kusého, který v socialistických autech objíždí staré vojenské objekty a hledá jejich tajemství. A co Michal Franc, jenž to dotáhl až na zástupce kubánského Jawa klubu? Nebo Roman Kosek, který v Subaru objel svět a pak ho rozstřelil v Brně o šalinu?
Našli jsme i další odvážlivce, kteří opečovávají polské maluchy, pak do nich nasednou a jedou někam, kam byste se svým zánovním SUV fakt jet nechtěli. A když se něco rozbije? Deka a šup pod auto. Není kladivo? Použijí kámen.
Před lety internetem krátce prolétlo dobrodružství Michaela Šafra a Radky Chalašové, kteří jakožto nováčci v oboru cestování Maluchem vyrazili až na bájný Nordkapp. Auto se sice hřálo, zlobilo, neposlouchalo, ale nakonec víceméně dojelo. A to se počítá.
Nedávno nás zaujal další počin dobrodruhů Šafr/Chalašová, kteří se spojili s Vojtou Fryčem z projektu „Maluchem jen kam to půjde“ a vyrazili směr Rumunsko. Fryč, který začal s Maluchem cestovat už v roce 2018, dal svému celému projektu, a tedy i rumunské výpravě, heslo „cestování na žebráka“.
To znamená utratit co nejméně, ale zažít co nejvíce. A chudé Rumunsko, které svým „bohatstvím“ dýchá na paty Albánii, se jevilo jako další ideální země k navštívení. Jenže, země zrodu populárních dacií se změnila, čehož si všimla i výprava.
„Překvapilo mě, že od té doby, co je Rumunsko v EU, se neskutečně změnilo. V turistických oblastech mají krásné asfaltové silnice a proti Albánii zde fungují semafory a platí silniční předpisy. Sice místní občas zajeli do obchodu na koni či oslu, to nás ale baví, protože tohle doma nepotkáme. Rumunsko si leckdy žije vlastním životem a nikdo nikam nespěchá,“ komentuje jménem výpravy zážitky Fryč.
Jistě vás zajímá ten nejzajímavější zážitek. Představte si, že jedete dvě hodiny trasu dlouhou deset kilometrů totálním marastem, abyste se na místě utábořili a ráno vás probudil dusot divokých koní. Rozespalí dobrodruzi tak měli tato statná zvířata prakticky na dosah ruky. A ne, nesnili.
Cestování celkově minimálně Fryčovi otevřelo oči z hlediska neřešení zbytečných problémů, proto se i výprava držela hesla „když nejde o život, jde o …“. Na druhou stranu členy posádky trochu známe a slovo bohém jim rozhodně není cizí.
Maluch je dnes drahý sport
Protože se naši dobrodruzi vrátili z Rumunska živí, zdraví a vcelku, mohli jsme se na polské maluchy podívat trošku komplexně. Fiat 126p je totiž životní styl, podobně jako Fiat Multipla.
V prvé řadě si ale říkáte: Proč Maluch? Vždyť je to tak specifické auto? Možná právě proto jej lidé milují. A to nejen jejich blázniví řidiči, ale i jejich okolí. Nezamávali byste takové veselé výpravě nebo jim u stánku nekoupili pivo? Maluch zkrátka rozdává radost a spojuje lidi stejně jako kdysi Nokia – Connecting People.
Další výhodou Maluchu je, že jde o jednoduché vozidlo, které se dá obvykle opravit kladivem, improvizací nebo nejlepším přítelem člověka – lepicí páskou. Ono co si dneska zalepíte psem, že…
Máte-li v žilách alespoň nějakou technickou zručnost, je reálné si vozidlo až na opravdu specializované úkony typu srovnání hlavy válců zgenerálkovat svépomocí. Stojí to sice hromadu času, nervů a novotvarů ve smyslu nadávek, nicméně dá se.
Pokud byste se do klubu bláznů s maluchy chtěli přidat, budete muset otevřít peněženku poněkud hlouběji. Doby, kdy se Maluch obchodoval za flašku a odvoz, jsou pryč. Možná zub času, možná slavní cestovatelé typu Dan Přibáň, možná medializace cestopisů přispěla k tomu, že pojízdné předrenovační kusy, na kterých je hromada práce, stojí okolo 40 000 Kč a více.
Za lepší kousky pak zaplatíte klidně 85 000 Kč, ne-li 100 000 Kč. A to už je prostě moc peněz za klukovský sen, nemyslíte?
Každopádně o to víc klobouk dolů před nadšenci, kteří pro radost jezdí těmito komickými autíčky světem a rozdávají smích i dobrou náladu. Život totiž není jen o Dakaru a slávě, ale i o malých radostech, které byste si měli dělat všichni.