Hlavní obsah

Český Rolls-Royce: Takhle by mohla vypadat Praga Golden, luxusní auto ze 30. let, kdyby se vyráběla dnes

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Spolu s talentovaným českým designérem jsme dali hlavy dohromady a představujeme grafickou vizi nové Pragy Golden

Zlaté časy podniku Českomoravská-Kolben-Daněk jsou sice v nenávratnu, nicméně značka Praga jako taková určitým způsobem žije dál, byť nabízí už jen letadla, závodní mašiny a náklaďáky. Jak by ovšem vypadala novodobá limuzína Golden, která by dalekosáhle předčila Škodu Superb a konkurovala modelům značky Rolls-Royce? Jednu vizi bychom tu měli…

Článek

Původní Praga Golden se zrodila v roce 1934 jako projekt Super Alfa s řadovým šestiválcem o objemu 3 468 cm3 a výkonu 51 kW. Ještě během vývoje však došlo k přejmenování, načež se konstrukce vozu začala konečně reálně rýsovat, jelikož v roce 1935 vznikly rovnou dva prototypy nové koncepce s aerodynamickou karoserií.

Foto: Michal Jirák

Původní Praga Golden byla šestimístná luxusní limuzína

V tom samém roce začala finální sériová produkce, a to šestimístného čtyřdveřového modelu s řadovým šestiválcem o objemu 3 912 cma výkonu 60 kW, který byl až do roku 1938 postupně modernizován. Vrcholové provedení zvládalo jet až 130 km/h se spotřebou 22 litrů benzinu na sto kilometrů. Po roce 38 však nastaly temné časy a produkce automobilů se na čas omezila.

Kdyby se Praga Golden vyráběla dnes, jak by vypadala? A mohla by konkurovat Rolls-Roycu? Tyto otázky jsme si společně s talentovaným designérem Rosťou Prokopem položili a výsledek vám představujeme níže. Dámy, pánové, pamětníci – tohle je virtuální návrh znovuzrozené luxusní Pragy Golden, který rollse nebo superb v lecčem strčí do kapsy.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Povšimněte si svažující se zádě, odkazující na původní model

Začneme boční linií, která v novém pojetí do jisté míry kopíruje původní model, zejména v oblasti svažující se zádě. Pokud jde o kola, jsou sice v retro stylu, nicméně vymodelovaná tak, aby poskytla co nejlepší aerodynamiku.

Přijde-li vám vůz nízko, je to kvůli tomu, že je vybaven vzduchovým odpružením, a tudíž je v režimu stání posazen nízko z důvodu snazšího nastupování. Za zmínku stojí i absence klik zadních bočních dveří, nicméně důvod jistě tušíte. No ano, zadní dveře se otevírají protisměrně, tedy stejně jako u rollsů.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Zadní dveře se otevírají protisměrně, ostatně proto nemají kliku

Přesuneme se k přídi, která na původní model odkazuje dělenou přední maskou a modelovanou kapotou. Zcela odlišně je však řešeno svícení, kvůli potřebám doby se o iluminaci starají maticové diodové lampy typu Matrix.

Pod obrysovými diodovými pásky najdeme dvě mřížky, jež maskují přístup vzduchu k brzdám a chladičům. Co to znamená? Hodně výkonu…

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Dělená maska novodobé Goldeny znovu poukazuje na minulost

S myšlenkou na původní provedení se i v rámci moderny Rosťa rozhodl vytvořit vozu dostatečný prostor pro zástavbu zážehového řadového šestiválce o ikonickém objemu 3 912 cm3, nyní však podpořeného dvěma elektricky (48V) roztáčenými dmychadly. Z toho důvodu lze vůz označit jako mild-hybridní, nicméně elektřina zde má primární úkol v přeplňování, ostatní vlastnosti jsou sekundární.

Teoreticky by se výkon vozu mohl pohybovat nad hodnotou 450 kW, točivý moment přesáhnout hranici 700 Nm a spotřeba dle WLTP zakotvit okolo 10,8 litru benzinu na sto kilometrů kombinovaně.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Pod tvarovanou kapotou je dost prostoru pro řadový šestiválec a dvě elektrická turba

Pohled na záď je typickým příkladem čisté konvence, bez žádných divočin. Zadní světlomety jsou sdružené do jedné diodové linie, avšak lehce vyvýšené, aby působily majestátněji. Vzhledem ke konstrukci nejde o karosářské provedení sedan, nýbrž liftback, což je v rámci luxusních limuzín netradiční řešení.

Má to však své výhody, a to snadný přístup do zavazadelníku a možnost flexibilnějšího nastavení zadních sedadel ve smyslu posunu či sklonu. Rovněž objem pro věci bude gigantický a zcela jistě předčí kdejakého konkurenta.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Liftbacková karoserie má mnoho výhod, například lepší přístup do kufru

Zadní nárazník poté zdobí dvojice ozdobných koncovek, v nichž se pyšní čtyři zakončení výfukového potrubí. Tedy žádná faleš, ale čistý zvuk spalovacího motoru o objemu téměř čtyř litrů.

Nakonec zmíníme barvu, která je logicky šedá, jelikož tyto odstíny v rámci luxusních limuzín bodují. V tomto se designér držel současných zvyklostí, což je jedině dobře.

Vize novodobé Pragy Golden je pouze námi zadaným návrhem a s největší pravděpodobností k výrobě takového modelu nikdy nedojde, proto určitě nemusíte žhavit dráty směrem k tuzemské automobilce. Stejně tak můžeme spekulovat i nad cenou, jež by za takový model šla do milionů. Tipujeme, že základ by stál kolem sedmi milionů korun a limitem bylo jen vaše vlastní konto.

Načítám