Článek
Když v roce 2018 slavila legendární Buchanka 60. výročí, mnozí si klepali na čelo, jak je možné, že se takový stroj vyrábí tak dlouho v takřka nezměněné podobě. Dnes se píše rok 2023 a auto stále žije.
Ačkoli jak by vypadala Buchanka pro 21. století? Zkrátka taková, aby odpovídala dnešním moderním standardům? Nad tím se zamysleli zástupci českého importu Buchanek a ve spolupráci s talentovaným návrhářem Rosťou Prokopem stvořili novodobou generaci známého terénního modelu.
Vozidlo se tak dočkalo kompletního redesignu, avšak původní proporce, rozložení náprav a rozvor zůstaly zachovány. Čelní i zadní pohled na podvozek odhalí přítomnost klasických diferenciálů, avšak klesající ramena napovídají, že původní tuhé nápravy nahradilo nezávislé zavěšení.
Když se podíváte na příď, zajisté zachytíte dvojici kulatých (hlavní a blinkry) a plně diodových světel, která jsou lemována designovou maskou a doplněna spodním výliskem s mřížkou, opět odkazujícím na původní stroj. Všimněte si, že Rosťa též zachoval klapku náporového sání pro ventilaci, ovšem tipujeme, že v této verzi bude ovládaná elektricky, a nikoli mechanicky jako klasika.
Plastové blatníky jsou koncipovány do tvaru evokujícího rychlost a nad nimi mají své místo prolisy totožného provedení, což narušuje jinak rovnou plochu karoserie. Plastové jsou taktéž jednoduché nárazníky, boční nášlapy jsou pak z lehkých kovů.
Samotná kola jsou sice malá, nicméně obutá na obřích balonových pneumatikách BF Goodrich, které výrobce používá například u expedičních limitovaných sérií.
Mezi další detaily viditelné z boku patří prolisy poukazující na dveřní panty, úzké kliky nebo vzpřímená zpětná zrcátka, znovu inspirovaná tradiční Buchankou. Ti bystřejší z vás jistě postřehli, že novodobá generace nabídne boční křídlové dveře po obou stranách, nikoli jen na jedné.
Velkých změn doznal střešní nosič integrovaný do vozu jako celku, který zároveň plní funkci tzv. „rakve“. Kromě diodového svícení nabídne modernizovaná „zahrádka“ čelní i boční hagusy pro uchycení například dalších světel či markýzy.
Co se týče zadní části, tak ta už neoplývá dělenými dveřmi otevíratelnými do stran, ale soudě dle spár by mohlo jít o vyklápěcí typ à la BMW X5 nebo Range Rover. Koncové svítilny jsou zajisté diodové a ve tvaru L, přičemž rovné třetí brzdové světlo najdete na vrcholku vestavěného střešního úložného prostoru.
Část renderů nám umožní nahlédnout i dovnitř, kde jasně poznáváme buchankovská sedadla, avšak v novodobém provedení. Zajímavostí je, že vpředu už nejsou pouze dvě místa k sezení, nýbrž tři. Tři protisměrné sedačky pak najdeme v salonu pro cestující doplněné plnohodnotnou třetí řadou, což by znamenalo, že se vůz pochlubí až devíti místy k sezení.
Spekulace zůstávají jen o možném motoru, který se díky třímístnému provedení vpředu nastěhoval takříkajíc pod sedačky. Může tedy jít o nějaký menší čtyřválec, případně se nabízí hybridní varianta. Převodovka pak bude téměř jistě automatická.
Práci českého designéra Rosti Prokopa nutno pochválit, ovšem je prakticky jisté, že žádná nová Buchanka nevznikne a ta současná se bude vyrábět do té doby, dokud jí homologační předpisy definitivně nezlomí vaz.