Článek
Když se před šesti lety začaly Český olympijský výbor a Toyota oťukávat, nebyly to úplně hladké námluvy. ČOV do té doby spolupracoval se Škodovkou a nebyl si úplně jistý, jestli je Toyota – vždyť ještě v roce 2015 patřilo japonské značce na českém trhu sedmnácté (!) místo - odpovídající partner.
Že to nakonec nebyl nerovný svazek, ukazuje aktuální bramborová pozice Toyoty v rámci českého trhu. „Jsme sportovci, takže věříme, že to na bednu společně dotáhneme,“ zavtipkoval si Jiří Kejval, předseda Českého olympijského výboru. Martin Peleška, generální ředitel Toyota a Lexus ČR, by se za medaili určitě také nezlobil, na třetí Hyundai chybělo loni japonské značce 336 aut (20 099 vs. 19 763 vozů - jde o číslo, které kombinuje kategorie osobáků a lehkých užitkáčů, jenom mezi osobáky je rozdíl o něco větší).
Když už jsme u těch čísel, za celou dobu spolupráce zapůjčila česká Toyota sportovcům a parasportovcům na dvě stovky vozů, které najely více než pět milionů kilometrů. Zmínil jsem Team Toyota, ten v současné kampani reprezentují vodní slalomář Lukáš Rohan, rychlostní kanoista Martin Fuksa, běžkyně Kristiina Sasínek Mäki, paraatletka ve sprintu a vrhu koulí Anna Luxová, oštěpařka Nikola Ogrodníková, plavkyně Barbora Seemanová, skater Maxim Habanec a šermíř Alexander Choupenitch. Doplňují je ještě paraatletka Tereza Jakschová, paraplavec David Kratochvíl a paracyklista Patrik Jahoda. Na sportovní partičku kolem Toyoty se můžete mrknout na videu níže.
Je ale určitě sympatické, že se Toyota zdaleka neomezuje jen na podporu těchto velkých sportovních kluků a holek, ale třeba díky programu Proace ProSport pomáhá i nejrůznějším malým klubům/spolkům/sdružením, jež si mohou tuhle víceúčelovou Toyotu pronajmout za zvýhodněných podmínek. Takto už po Česku jezdí na 225 proaců. Co bychom za to třeba my, malí sigmáčci – a také jejich rodiče - kdysi dali. Nezapomenu, jak jsme se jako žáčci divoce dopravovali za víkendovými zápasy, jak se rodiče museli střídat jako dopravci malých fotbalistů. A když se nesešlo dost aut, tak jsme holt jejich přepravní kapacitu výrazně překračovali. Třeba v Renaultu 5 nás tak jednou cestovalo osm, odnesl to hlavně chudák Přemysl Čotek, na kterého jako na nováčka v týmu zbylo „místo“ mezi fotbalovými taškami v zavazadlovém prostoru.
Zpět k důležitějším informacím. Že v rámci spolupráce s výborem zdaleka nejde jen o sportovce-profíky, dokazuje Toyota i účastí na dalších šestnácti projektech a akcích, jmenujme třeba Olympiádu dětí a mládeže, Olympijský běh nebo Olympijské parky a Olympijský víceboj. Ten se zaměřuje hlavně na děti, každý rok se do programu zapojuje 136 000 malých sportovců. „Moc si vážíme opravdu širokého záběru spolupráce s Toyotou. Podporuje sport pro děti ve školách při Olympijském víceboji nebo v jednotlivých klubech díky výhodnému pronájmu dodávek, a tedy bezpečné přepravě. Na druhé straně pomáhá s mobilitou v přípravě nadějím na olympijské úspěchy,“ říká Jiří Kejval, předseda Českého olympijského výboru.
Spolupráci si velmi pochvaluje i druhá strana. „Naše úloha v rámci podpory českého sportu je od počátku jasná. Chceme podporovat pohyb ve všech jeho aspektech, ať už jde o sport či mobilitu. Ne všichni sportovci nebo běžní lidé mají přitom stejné výchozí podmínky, pro někoho je cesta na vrchol obtížnější, třeba kvůli nejrůznějším handicapům nebo složité životní situaci. I v takové chvíli je ale potřeba zabojovat a pokusit se o zdánlivě nemožné díky neustálému a každodennímu zlepšování. To je i filozofií naší značky, a proto je nám podpora sportu a sportovců velice blízká,“ vysvětluje Martin Peleška, generální ředitel Toyota a Lexus ČR.
A protože máme letos olympijský rok (těšíte se na Paříž?), třeba vám video z toyoťácké kampaně pomůže vybrat si svého favorita/favoritku. Samotná Toyota pak bude v Paříži mimořádně aktivní, pro potřeby sportovců, činovníků, dobrovolníků a novinářů poskytne 2650 elektrifikovaných aut.