Článek
Když se řekne celoroční pneumatika, mnoho lidí si představí nějaký šunt, který v létě stojí za starou bačkoru a během zimy vlastně také. Jenže doba se mění a vývoj pneumatik postupuje velice rychle kupředu. Když srovnáme pneumatiky, které se používaly před deseti lety, a jež se používají teď, jedná se o opravdu veliký rozdíl. Ty nové jsou prostě ve všech směrech lepší.
Určitě jste si všimli, jak se výrobci sportovních aut chlubí časy dosaženými na Severní smyčce Nürburgringu, aby ukázali, jak je jejich nový sporťák lepší než konkurence. Jenže za tím neustálým posouváním času za posledních dvacet let nestojí ani tak zvyšování výkonů jako právě zlepšování kvality pneumatik. Nazujte na Porsche 911 Turbo generace 996 současné sportovní pneumatiky a objede Nordschleife o 20 až 30 sekund rychleji. Vážně.
To jsme samozřejmě od hlavního tématu trochu odbočili, ale obrovský posun se týká také pneumatik zimních a samozřejmě i celoročních. To, co umí na sněhu nové zimáky, o tom se mohlo specializovaným pneumatikám před pár dekádami jen zdát.
S celoročními pneumatikami je to trochu jiné a v Evropě se do popředí zájmu dostávají až v posledních letech. Důvodem je hlavně zákonná povinnost mít v určitém období nebo určitých podmínkách na autě zimní gumy. Jenže ne všichni chtějí přezouvat, protože to také není zadarmo. A právě nové celoroční pneumatiky, tedy určené pro provoz po celý rok bez nutnosti přezouvání, chceme vyzkoušet.
Zvyšující se ceny prací v pneuservisech jsou totiž také jedním z velkých důvodů, proč lidé jezdí celý rok na zimních, případně přecházejí na univerzální „celoročky“. Dnes stojí běžné přezutí 2 500 korun, pak musíte řešit ještě skladování kol a nakonec to dopadne tak, že za čtyři roky vyhodíte dvě sady pneumatik kvůli stáří a ne kvůli tomu, abyste je ojeli.
Přitom dnešní pneumatiky celkem spolehlivě fungují až někam ke 3 mm vzorku, kdy už pak ta křivka výkonnosti začíná klesat. Opotřebení 5 až 6 mm (nový vzorek má obvykle okolo 8 mm) je při běžném používání na normálním autě klidně 60 000 km. Při ročním nájezdu 15 000 km je to zhruba čtyřletý provoz auta. Zimáky se obecně opotřebovávají trochu rychleji (hlavně když se s nimi jezdí v létě), ale i tak je po čtyřech letech vyhodíte právě spíše kvůli stáří než opotřebení. Celoroční pneumatiky člověk využije přece jen lépe a efektivněji.
Vyhovují přísnějším normám
Nedávno jsme psali, že se začínají zpřísňovat podmínky pro používání zimních pneumatik. Například Slovensko a Německo už nevyžadují jen typické označení M+S, aby byly použité pneumatiky považovány za zimní z pohledu zákona. Vyžadují přísnější označení 3PMSF, tedy symbol trojitého vrcholu hory s vloženou sněhovou vločkou. Tím jsou označovány pneumatiky, které prošly náročnějšími testy, zejména pokud jde o vlastnosti ve velmi nízkých teplotách.
S tím bude mít spousta nejen celoročních pneumatik, ale dokonce i levných zimáků problém. Ne tak naše testované pneumatiky. Vybral jsem si na své auto pneumatiky Goodyear Vector 4Seasons Gen 3, tedy poměrně nový model. Zakoupené pneumatiky jsou v rozměru 225/45 R17 s indexem 94W. U prodejce stály 2 603 Kč za kus. Překvapivě to byla cena přímo od pneuservisu, který měl mnohem lepší cenu než kdejaké e-shopy.
Celá sada nových celoroček tak stála na bavoráka 10 412 Kč včetně DPH. Pokud teď někdo skáčete do stropu, že to přece nejsou runflaty, tak o tom vím. Co jsem kdysi před 17 lety z jednoho bavoráku runflaty vzteky vyhodil, už jsem se k nim nikdy nevrátil.
Ještě k těm cenám pneumatik - oblíbené barumky Polaris 5 v tomto rozměru (s indexem 91H) stojí zhruba 2 200 Kč, špičkové zimáky z předních příček srovnávacích testů (například Continental TS 870) přijdou v tomto rozměru na přibližně 3 600 Kč. Vůbec nejdražší jsou zřejmě Michelin Alpin 5 za zhruba 4 500 Kč. Hmotnostní a rychlostní indexy pak do ceny dost promlouvají (i v řádech stokorun za kus), tak si zbytečně nekupujte něco, co nepotřebujete.
Nakonec dorazily pneumatiky s označením 225/45 R17 94W Goodyear Vector 4Seasons Gen 3 TL XL M+S 3PMSF FP. Rychlostní a hmotnostní index na moje auto je zbytečně vyšší, ale v jiné specifikaci tyto pneumatiky k dispozici nebyly. Přece jen u zimáků bývá více dostupných typů (91H, 91V, 94W i jiné). DOT 1424 ukazuje, že byly pneumatiky vyrobené ve 14. týdnu roku 2024, takže to nejsou žádné staré slupky z litevského skladu.
Pneumatiky kromě nezbytného označení M+S nesou právě i onen přísnější symbol 3PMSF. Vyhovují tak přísnějším zákonům v zahraničí, takže s nimi klidně můžu v zimě vyrazit do Alp. Tedy ne, že bych něco takového plánoval, ale zákonu vyhovují.
Budou celoročky stačit?
K rozhodnutí koupit si na své auto místo zimáků na zimu celoročky jsem dospěl po zkušenostech z mnoha minulých zim. Mám stále silnější pocit, že zimní pneumatiky v té naší středoevropské zimě ničím a většinou jsou na autě spíše na škodu. Nebydlím na horách, za zimními sporty nejezdím. Kde jezdím nejčastěji, tam sníh na silnici zažiju v zimě tak dva tři dny, a to si ještě musím přivstat, než to silničáři posolí, abych si tu svoji zadokolku trochu užil. Na léto budu dál používat skvělé Michelin Pilot Sport 4, ale na zimu chci vyzkoušet, jak právě nové celoroční pneumatiky fungují a zda se na ně můžete spolehnout i vy v náročnějších podmínkách.
Vedle subjektivního vnímání pneumatik určitě změříme i dynamické vlastnosti na zkušební trati. A to jak na suchu, tak i na mokru a snad i sněhu a ledu (pokud letos v zimě něco napadne i jinde než v Jeseníkách) a také v různých teplotách. Snad se nám podaří sehnat podobné auto na zimákách a třeba i jen na letních, abychom měli nějaká data do tabulky. Rozhodující bude stejně hlavně brzdná dráha. Ale zatím nepředbíhejme a nic neslibujme.
Dopředu nemáme nic „nalajnované“, takže se klidně může stát, že celoročky nesplní svůj úkol a já jsem naprosto zbytečně vyhodil více než 10 000 korun za nové, nevyhovující gumy. Ale v rámci zjišťování, kam se zase nová generace pneumatik posunula, jsem ochoten takovou daň zaplatit.
Co od nich očekáváme?
Samozřejmě těžko předvídat, když jsme na našich nových celoročkách neujeli ještě ani metr. Můžeme se ale odpíchnout od srovnávacích testů a také obvyklého očekávání a zkušeností s podobným typem pneumatik.
Předně by měly celoročky vydržet o něco více než klasické zimáky, protože jsou to pneumatiky určené i do vyšších teplot a vyššího zatížení. Celkově by tak měly mít tvrdší směs. To samozřejmě bude mít negativní dopad v nízkých teplotách, ale zase nepředbíhejme, protože už z dřívějška víme, že i letní pneumatiky například na suchu fungují v teplotách lehce pod bodem mrazu lépe než než plnohodnotné zimáky. A dokonce i na vodě se musí zimáky hodně snažit, aby se vyrovnaly letním gumám.
Ohledně životnosti zimních pneumatik se vedou diskuse. Podle jedněch je jedno, že mají měkčí směs, když je stejně lepší je po čtyřech letech vyhodit (a to mohou mít najeto klidně jen 20 až 30 000 km v rukou běžného motoristy). Je pak otázkou, zda právě přísnější homologace zkoušených pneumatik nebude vykoupena daní ve formě měkčí směsi, rychlejšího opotřebení a větší citlivosti na vyšší teploty jako u klasických zimáků. Uvidíme.
Celoroční Goodyeary Vector 4Seasons Gen 3 by měly mít také nižší hlučnost než běžné zimáky, ale přece jen budou zřejmě o něco hlučnější než průměrné letní pneumatiky. Zkusíme to změřit a uvidíme. Ohledně dynamických vlastností očekáváme slušné vlastnosti na mokru a suchu, dost možná lepší než u zimáků. Na sněhu a ledu lze očekávat schopnosti logicky horší, ale zahraniční testy ukazují, že se moderní celoroční pneumatiky běžným zimákům velice přibližují a nejedná se o propadák. Rozhodně přinášejí skokově lepší vlastnosti než pneumatiky letní. A to je asi to hlavní, co by mělo motoristy zajímat.