Článek
Rozhodl jsem se, že provedu takový experiment. Místo nových zimních pneumatik jsem si koupil moderní celoroční gumy s cílem zjistit, jestli s nimi lze v té naší mírné středoevropské zimě nahradit klasické zimáky. Rozhodnutí padlo na pneumatiky Goodyear Vector 4 Seasons Gen 3, které aktuálně v testech celoročních pneumatik patří k tomu nejlepšímu.
Hodně lidí celoročky používá především kvůli tomu, aby ušetřili za přezouvání a skladování dvou sad pneumatik, ale obecně panuje názor, že celoroční gumy jsou velmi kompromisní a v extrémních podmínkách je stejně lepší s nimi nevyjíždět. Navíc některé pomalu přestávají vyhovovat i zákonu, aspoň tedy v některých evropských zemích.
Už jsme psali, že například Německo a Slovensko vyžadují pneumatiky se symbolem 3PMSF, aby mohly být považovány na zimní z pohledu zákona. Nestačí jen pneumatiky M+S, jako tomu bylo doposud. V České republice je zatím pneumatika s označením M+S stále vyhovující jako zimní (pokud má alespoň 4 mm vzorku).
Testované celoročky nicméně vyhovují přísnějším kritériím. Na svém autě je už mám nějaký ten měsíc a najeto na nich mám zhruba tři tisíce kilometrů. Ale prozatím v podmínkách, kdy vlastně nebyly zimáky vůbec potřeba. To jsou totiž ty naše středoevropské zimy kolem Prahy, kdy je maximálně kolem nuly, mokro, a když už náhodou spadne jedna zatoulaná vločka, silničáři (za pomoci médií) z toho dělají v Praze kalamitu a hned vyrazí všemi posypovými vozy do akce.
Konečně první sníh!
Prozatím jsem tedy s testovanými celoročkami jezdil v podmínkách, kdy bych klidně mohl mít pořád letní. Až do tohoto víkendu, kdy přišla první větší sněhová nadílka. Vyrazil jsem hned ráno jezdit, než se silničáři proberou a posypou to solí.
Hlavní silnice, na kterých je trvalý provoz, ale většinou hned odtají a sníh se na nich moc dlouho neudrží. Ale trochu té břečky bylo, což jsou už podmínky, které dle zákona vyžadují pneumatiky M+S, tedy „zimáky“. A musím říci, že rozježděná břečka nepředstavuje pro celoročky Goodyear žádnou velkou překážku. Auto se chová velice předvídatelně a proti dobrým zimákům není cítit zhoršení vlastností.
Naštěstí tu kolem máme pár silnic, kde se v zimě nesolí a je tam slabý provoz, takže netrvá dlouho a už jsem na své oblíbené okresce pokryté uježděným sněhem bez posypu. Zkouším hned brzdy, ať si osahám limit vozu a co to dělá v krizové situaci. Na brzdách na sněhu to ale proti klasickým zimákům pocitově žádný velký rozdíl není. Auto rozhodně brzdí lépe než na mých starých zimních gumách, které jsem už vyhodil.
Trakce je slušná, přední kola vedou auto velice čitelně a ochotně, není problém nasadit skoro až závodní tempo jako v rallye, které už by si asi rozumný motorista na sněhu odpustil. Vypínám si stabilizaci a kontrolu trakce a konečně mám zase trochu té motoristické pubertální zábavy v naprosto legálních rychlostech, aniž bych tím někoho ohrožoval. Hlavně mi celou dobou vůbec nepřišlo, že by auto mělo problémy s přilnavostí.
V kopci s problémy, ale jde to
Jediná oblast, kde je to s těmito celoročkami citelně horší, jsou rozjezdy z místa a v kopci. Známá řidičská poučka praví, že bavorák vyjede každý kopec, jen nesmíš zastavit. Jenže na silnici nejsme sami a občas člověk prostě dojede někoho, kdo zmatkuje, lekne se, zahodí auto do závěje nebo se začne uprostřed kopce otáčet. A vy musíte zastavit. Pak můžete mít s rozjezdem problém.
Neuvázl jsem, ale ve větším kopci je znát, že tyhle celoroční gumy nemají počáteční trakci tak dobrou jako kvalitní zimáky. Citlivá práce s plynem a spojkou je nezbytná, a i když se auto rozjede, tak té trakce není zas tolik, aby se dalo rychle nabrat jízdní tempo. Elektronická kontrola trakce pomůže, ale je cítit, že „hrabe“ do řízení mnohem víc.
Celkově jsou ale tyto celoročky velice čitelné a líbí se mi, že ztráta trakce nepřichází skokově, gumy dají včas řidiči najevo, že se blíží ke svému limitu. Tohle je ale vlastnost podobná snad každým pneumatikám Goodyear. Ony nemívají výkonovou špičku jako třeba Pirelli nebo Michelin, ale aspoň z té špičky nepadají, spíše je to jen takový zakulacený vrchol.
Například na své M3 jsem měl po několika experimentech také nakonec goodyeary (Eagle F1 Asymmetric), a i když neměly tak dokonalou oporu jako třeba Micheliny Pilot Sport (a na okruhu v Mostě jsem s nimi byl asi o dvě sekundy pomalejší), tak byly mnohem čitelnější a přátelštější blízko limitu. Auto s nimi nebyla kousavá potvora a třeba na vodě byly úžasně kamarádské a zábavné. Tyhle celoročky si předvídatelné vlastnosti typické pro goodyeary zachovávají.
I u těchto celoročních gum je krásně cítit ten moment, kdy se blíží zásah ABS a kdy to hodlají zadní kola vzdát. Přechod z neutrálního chování do řízené přetáčivosti pouze plynem nebo přesunem hmotnosti auta je tak velice dobře kontrolovatelný a není potřeba pro řízený drift dupat na plyn a doslova zadní gumy urvat. Je úžasné si užívat, jak jde auto řídit ve výjezdech ze zatáček s rovným volantem jen jemným balancováním plynu.
Jsou lepší než staré nebo mizerné zimáky
Asi nikdo nečeká, že univerzální celoroční pneumatiky, byť velice dobře hodnocené a od zavedeného výrobce, budou překonávat v extrémních podmínkách špičkové zimáky. Nějaké Pilot Alpiny od Michelinu nebo TS870 od Continentalu by tyto celoročky nechaly za sebou v prachu. Skvělé zimáky ale mají především citelně lepší trakci jen při rozjezdu, při běžné jízdě a na brzdách už ten rozdíl pocitově tak velký není.
Jenže spousta lidí si kupuje hlavně levné gumy. Případně dojíždí nějakou starší sadu. A než jezdit na něčem takovém, tak to si dám raději na auto právě tyhle celoročky. Na suchu a vodě fungují skvěle, jsou tiché a komfortní. Rozježděná břečka pak pro ně nepředstavuje žádný problém, velice dobře se chovají na brzdách a na sněhu a ledu jsou jejich vlastnosti zcela akceptovatelné. Jsou zhruba někde na úrovni slušných zimáků.
Když to srovnám se svými starými zimáky (sedmileté nokiany s asi polovičním vzorkem), nemohu říci, že by byly tyto celoročky horší. Vlastně naopak - hlavně pokud jde o chování na brzdách a rychlosti v zatáčkách. A zatímco na všech testovaných bazarovkách s pneumatikami spíše bojuji (nikdo nedává do bazaru auto na nových gumách a nemohu očekávat, že mi prodejce milostivě na každý půjčený vůz nazuje nové prémiové gumy), tyhle celoroční goodyeary se na sněhu chovají lépe než kdejaké starší průměrné zimáky.
Snad ještě letos napadne, abychom mohli udělat nějaké objektivní hodnocení včetně měření brzdné dráhy a srovnání s jinými pneumatikami. Jedna věc jsou totiž subjektivní dojmy (zatím veskrze nad očekávání pozitivní) a druhá tvrdá data.