Článek
Občas je to strašně jednoduché. Máte vynikající produkt, na který se pějí ódy v každém testu, na každém fóru, a pak to jde skoro samo. Vždyť český N Club existuje teprve od loňského května a už má víc než 360 členů! V Mostě se pak toto úterý na N Day sjelo na osmdesát účastníků.
Nejvíc jich samozřejmě přijelo tím „produktem“, který jsem zmínil hned na začátku. Kdo jste měli to štěstí a s jakoukoliv verzí Hyundaie i30 N jste se někdy svezli, určitě se mnou budete souhlasit, že jde o výjimečný počin. Už jsem to psal několikrát, že to není nejrychlejší hot hatch ani nejpohodlnější nebo nejatraktivnější. Týmu kolem Alberta Biermanna se však podařilo vytvořit tak dokonale fungující, zábavný a řidičsky výživný balíček, že vás i30 N nadchne na okruhu, rozbitých okreskách a cestou do práce / na nákup nebudete trpět. Tvrdší je, to ano, ale ne vyloženě nepoužitelně.
I já jsem si v rámci N Day připomněl i30 N fastback s automatickou převodovkou. Za mě ta vůbec nejlepší kombinace. Ano, manuál je pochopitelně ještě ryzejší, řidičtější, ale automat je lépe zpřevodovaný a ve finále rychlejší. Třeba právě v Mostě zhruba o dvě sekundy. A s fastbackem jako takovým zase můžete v zatáčkách díky zadnímu převisu snadněji pracovat s přenosem hmotnosti. Přiznám se, že až takto najeté duo hatchback/fastback nemám, abych se pod toto podepsal, ale zkušení majitelé a závodníci takto o fastbacku mluví. Pojďme jim věřit.
Každopádně, opět to bylo několik neskutečně zábavných kol. Ať už hatchback, nebo fastback, Hyundai i30 N se dá krásně připravit do zatáčky s lehce odsazeným zadkem, přední náprava pak úžasně drží. A dvoulitr s výkonem 206 kW (ve verzi Performance) má přesně tolik síly, aby si s ním do Mostu mohl dovolit vyrazit hledat limity začátečník a na druhou stranu víc než dostatečně pobavil i pokročilejšího šoféra. Aktuálně neznám komplexnější a povedenější hot hatch, navíc za parádní cenovku. „Můj“ fastback Performance s automatem přijde na naprosto úžasných 879 990 Kč, a to je prosím z celé řady i30 N nejdražší… Nejlevněji koupíte i30 N s karosérií hatchback, manuálem a dvoulitrem s výkonem 184 kW dokonce za 719 990 Kč.
Přistavený fastback si mohli vyzkoušet i ostatní účastníci srazu, k dispozici byla ještě i30 N Drive-N a čiperná i20 N. Nejčastěji se však klubisté po mosteckém okruhu pochopitelně pohybovali ve svých vlastních „enkách“, každý měl k dispozici tři dvacetiminutové jízdy. Pokud jste někdy byli na okruhu - třeba v rámci track daye, tak dobře víte, že tohle je už solidní porce. Však také někteří měli v zásobě ještě náhradní sadu pneu…
Na okruh jste si navíc mohli vedle sebe posadit instruktora, který vám poradil se stopou, brzdami… jedním byl i Adam Kout, možná jej znáte ze závodů TCR Eastern Europe, kde jezdí v týmu Janík Motorsport s Elantrou N TCR.
Tenhle ostrý závoďák si mohli všichni v Mostě i vyzkoušet. Jasně, nanečisto, na závodním simulátoru, ale i tak se na Elantru N TCR stála vždy dlouhá fronta. Aby ne, závodilo se totiž o místo v posádce N Clubu na 4-hours Most, sedačku v sériové i30 N (je to sice „jenom“ sériovka, ale jede se v profi týmu Vaška Janíka, což je samo o sobě zážitkem) si zajistila čtveřice nejrychlejších. Na N Day jste si mohli prohloubit i svoje driftovací schopnosti, na parkovišti se proháněla speciálně upravená i30 „easy drift“, které se díky návlekům na zadních pneumatikách utrhl zadek i ve velmi nízkých rychlostech.
Říjnová akce byla už třetím podobným track dayem, který si mohli členové N Clubu užít. A jak se vlastně stát členem? Stačí vlastnit jakýkoliv Hyundai N (je jedno, jestli nový, nebo ojetý), registrace je pak už zdarma. Těšit se můžete nejen na N Days, ale s registrací dostanete i welcome balíček (pár značkových N drobností), půlhodinku volné jízdy na okruhu v Mostě nebo vstupenky na nejrůznější motorsportové akce (TCR Eastern Europe, světový šampionát superbiků…). Součástí členství je i poradenství, kdy se můžete na odborníky obrátit prakticky s jakýmkoliv N dotazem/problémem.
A když ne odborník, určitě vám pomůže/poradí někdo šikovný z N Clubu. Už podruhé jsem se přesvědčil, že se kolem „enek“ vytvořila mimořádně fajn parta lidí, jež zajímají hlavně auta. Žádné pozérství, ale zážitky za volantem. Taková je ostatně i moje oblíbená i30 N. Žádný extrovertní frajírek, ale v zásadě nenápadné auto, které umí. Bude mi chybět.