Článek
Dost možná můžete brát designovou studii českého designéra Rostislava Prokopa jako něco nevídaného, nicméně podobné reakce zažíval i samotný Citroën, když na svém stánku při příležitosti pařížského autosalonu roku 1955 odhalil revoluční vůz DS.
Původních tvarů z 50. let jsme se drželi, avšak přemodelovali jsme je do moderních linií, odpovídajícím současnosti. Výsledek je pochopitelně avantgardní, ostatně jako všechny aktuální modely značky DS Automobiles.
U koncepčního vozu jsme však opustili typické vertikální denní svícení, širokou masku chladiče nebo světlomety s trojrozměrnými efekty. Na řadu přišly klasické kulaté adaptivní lampy s technologií Matrix, a takřka plný přední nárazník, jenž hostí mřížku chladiče ve své spodní části.
Správně tipujete, že jsme vozidlo navrhli pro konvenční pohon, takže bude schopné spalovat buď benzin (1,6 litru turbo), nebo naftu (2,0 BlueHDi), nicméně použitá základna umožní i provedení typu plug-in hybrid E-Tense 4×4, naladěné na 300 koní.
Vpředu ještě najdete otvory pro usměrnění vzduchu na brzdy, pár aerodynamických prvků a logo DS na kapotě, kterou zase zdobí prostřední prolis, okatě odkazující na sedan DS 9.
Boční silueta je pak věrná originálu, přináší tradiční zpětná zrcátka i pokrokové otevírání dveří pomocí odskoku, takže takovou zbytečnost, jako jsou kliky, vůbec nemusíte řešit. Zatímco přední konvenční lité disky jsou otevřené, ty zadní částečně zakrývá blatník, ostatně jako u původního Citroënu.
Věrně pojatá záď nabídne velice široký koncový sloupek spojený se střešním spoilerem, respektující design praotce. Díky tomu vzadu zbyl prostor na solidní zavazadelník a na něj navazují zamračené koncové diodové lampy, znovu inspirované půvabnou La déesse.
A protože má vozidlo motory s vnitřním spalováním, nechybí ani duo koncovek výfuku, které je diskrétně zastavěno v zadním nárazníku. Nad ním mají své místo odrazky, tedy povinný prvek každého do provozu schváleného nového automobilu.
V rámci designu konceptů jsme si pohráli také s barvami, jaké můžete znát z francouzských „déesek“. A inspirováni DS 4 jsme přidali rovněž provedení Cross, nabízející černé lemování okolo karoserie. Pokud jde o odpružení, tak to je pochopitelně hydropneumatické, převzaté/modifikované z Citroënu C6.
Naše pojetí DS 19 je pochopitelně jen virtuální vizí, převádějící klasické tvary kdysi slavného Citroënu do současné designové mluvy. Velký důraz byl kladen na zachování originálních linií, proto může automobil působit poněkud nestandardně, což ovšem není něco, co by u Francouzů bylo vadou na kráse.
Pokud by takový automobil skutečně vznikl, pak by nejspíš působil jen jako atrakce, prototyp, či kousek ozvláštňující příležitostné akce, jichž se značka DS účastní. Do současného každodenní provozu by vůz pravděpodobně vhodný nebyl a kdekdo by si jej zepředu pletl s 911 od Porsche – koneckonců právě lampy a další detaily z ikonického sporťáku jsme si pro náš projekt zapůjčili.
Naše prototypy
Máte rádi naše vize? Podívejte se na další naše prototypy! V této tematické sérii pro vás navrhujeme a vytváříme různé automobilové modely, ať už československé, či zahraniční. Dále vracíme zpátky do života motorizované legendy nebo představujeme sofistikovaná technická řešení.