Hlavní obsah

BMW podle našeho gusta: Vracíme do hry legendární M1 a přinášíme ještě divočejší verzi Competition

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Dneska pro vás máme rovnou dva pořádné auťáky, tedy alespoň virtuálně

BMW M1 je zpátky, tedy alespoň ve virtuálním světě, avšak ve zbrusu novém moderním kabátu. Navrhli jsme novou generaci tohoto legendárního sporťáku, přidali ještě divočejší variantu Competition ozdobenou ikonickou trikolórou oddělení Motorsport a oba vozy umístili do jejich přirozeného prostředí – na závodní okruh. Výsledek je fenomenální.

Článek

Placatá karoserie, typické ledvinky vpředu, karbonové prvky, laserové lampy a hromada radosti uložená za předními sedadly. Představujeme vám novou generaci dvoudveřového sportovního kupé BMW M1, které jsme pro vás navrhli spolu s naším dvorním 3D designérem Rosťou Prokopem.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Původní BMW M1 debutovalo koncem 70. let, nyní vám představujeme jeho druhou (virtuální) generaci

A co víc, kromě klasické „emjedničky“ vznikla ještě varianta Competition s doplňky M Performance, masivním křídlem vzadu a speciálním bílým lakem vylepšeným ikonickou trikolórou divize Motorsport. Tahle auta jsou zkrátka počítačový nářez!

Osm krásných válců

Jen se podívejte na příď, vymodelovanou v současném jazyce BMW. Nechybí tedy propracovaná maska chladiče, laserové lampy se signifikantním denním svícením a pochopitelně i tvarovaná kapota.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Přední část nezapře typickou DNA značky BMW

Competition má navíc masivnější přední spoiler, přepracovaný nárazník a odlehčenou přední kapotu, pod níž se vlastně nachází malý úložný prostor.

Pohled na boční část odhalí hrátky s aerodynamikou, dveře na odskok (bez klik) a pochopitelně typický tvar, jaký M1 nosí už od svého vzniku, tedy od konce 70. let. Divočejší varianta je celkově širší, což se podepisuje i na designu boků, ovšem karbonovou střechu mají oba modely stejnou.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Silueta vozů navazuje na původní linie BMW M1

Kde ještě hledat rozdíly? Tak pochopitelně v rámci ráfků, pneumatik a rovněž brzd. Totiž u Competitionu se tak nějak počítá s tím, že budete častěji vyrážet na závodní okruh.

Zadní část kryjí pro minulá léta typické žaluzie, přičemž linie karoserie postupně ústí v decentní odtrhovou hranu, která pomáhá odvádět vzduch pryč od auta. Klasicky nesmí chybět dvojice log umístěná po stranách, notně odkazující na výchozí provedení.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Dvě loga vzadu po stranách jsou natolik ikonickým prvkem, že jsme jej nemohli vynechat ani u moderny

Design zadních světel nepropadl žádné divočině, naopak jsme se inspirovali řadou 3, která vsadila na jednoduchý diodový útvar.

Určitě si všimnete také rozdílů, kdy sportovnější provedení nabídne ještě fixní křídlo zajišťující potřebný přítlak a rovněž sofistikovanější zadní difuzor, díky němuž musela být upravena sportovní výfuková soustava.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Co by to bylo za závoďák, kdyby neměl pořádné křídlo?

Všechny pochopitelně zajímá to, co pracuje za předními sedadly. V původní M1 byl pohonnou jednotkou atmosférický zážehový 3,5litrový řadový šestiválec, nicméně v případně moderní M1 jsme vsadili na osvědčený dvakrát přeplňovaný 4,4litrový vidlicový benzinový osmiválec a na osmirychlostní sportovní automat.

Základní výkon činí krásných 600 koní, točivý moment pak putuje na všechna čtyři kola pomocí technologie M xDrive. V ryze řidičském módu, tedy bez chůviček (bez asistentů a stabilizace, jen s ABS), lze poté navolit pohon pouze zadních kol.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Základní BMW M1 jsme naladili na 600 koní a přidali pohon 4×4

Co se týče M1 Competition, tak tam máme naladění na 635 koní, tedy na stejný výkon, jaký nabídne BMW M5 CS. Jenže protože se počítá s tím, že Competition skončí v rukou také zkušených jezdců, dostala vrcholová M1 upravenou osmirychlostní automatickou převodovku a pohon ryze zadní nápravy.

Tedy žádný xDrive, ale pěkně celý krouťák posílaný skrze aktivní diferenciál dozadu. M1 Competition má též speciální obutí, na kterém funguje nejlépe a o jehož vznik se postaral japonský podnik Bridgestone.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Proč má M1 poháněný jen zadek? To proto, aby šlo lépe dělat tohle!

Takhle ho chceme

A co cena, jaká by asi byla, kdyby se vůz skutečně vyráběl a prodával? Tak základ počítejme necelých pět milionů korun, Competition provedení by se nabízelo o takřka milion dráž. Sadu doplňků by pak nabídlo i oddělení M Performance, takže byste mohli utrácet i nadále.

Naše prototypy

Máte rádi naše vize? Podívejte se na další naše prototypy! V této tematické sérii pro vás navrhujeme a vytváříme různé automobilové modely, ať už československé, či zahraniční. Dále vracíme zpátky do života motorizované legendy nebo představujeme sofistikovaná technická řešení.

Jenže nic takového se nestane, jelikož znovu připomínáme, že hledíte na pouhé virtuální koncepty a naši představu toho, jak by vypadalo nové BMW M1. A že bychom ho takhle chtěli? To si pište!

Říká se, že za peníze máte v Praze dům, tak možná pokud budete pro BMW dost lukrativní, třeba vám nějakou novogenerační M1 rádi vyrobí. Ostatně dva povedené designové koncepty bychom pro mnichovskou automobilku vlastně měli….

Související témata:
Načítám