Článek
Tesla letošní rok nezačala právě úspěšně. Po slavnostním oznámení loňského prodejního rekordu to šlo rychle z kopce – odložení sériové výroby Cybertrucku na příští rok, potvrzení, že letos nedojde k představení žádného nového modelu (ani těch dlouho slibovaných, jako je kromě Cybertrucku také sporťák Roadster nebo tahač Semi), a informace o tom, že vývoj dostupného elektromobilu není prioritou.
Další neveselou zprávou jsou pokračující průtahy zahájení produkce elektromobilů v evropské Gigafactory. Ta se začala budovat kousek od německé metropole již v roce 2019 s plánem spuštění výroby v polovině roku 2021. Jenže pak zasáhli byrokrati a do hry se zapojili také odpůrci stavby, kteří chtěli chránit tamní lesy, vzácné druhy ptáků, mravenců a netopýrů, komplikace ohledně spotřeby a odvedení odpadní vody nebo také nález nevybuchlé bomby z 2. světové války, a termín spuštění se tak postupně odsouval. Neklapl ani náhradní termín na přelomu roku 2021/22.
Nyní je jasné, že ke spuštění výroby nedojde dřív než v půlce března – tamní úřady totiž detailně (jak jinak v případě Němců) přezkoumávají bezpečnost práce v Gigafactory 4. „Schvalovací proces je v závěrečné fázi. To ale neznamená, že rozhodnutí padne přes noc. Vyžádá si to ještě nějaký čas,“ potvrdil týdeníku Der Spiegel Axel Steffen z braniborského ministerstva životního prostředí.
Elon Musk samozřejmě zuří, protože na podobné zdržování ze strany úředníků není zvyklý z Ameriky ani Číny, kde stojí další Gigafactory. Der Spiegel ale připomíná, že si za to částečně může sám, protože automobilka rozšířila stavební plány o výrobní linku na baterie až v průběhu loňského léta.
Přesné datum otevření továrny tedy není jisté, ale stále platí, že by měla ročně produkovat až 500 000 elektromobilů (především Modelu Y, který se do Evropy zatím dováží z Číny) a miliony bateriových článků, čímž by měla zaměstnat až 12 000 lidí – pokud tedy stojíte o práci v Tesle, neváhejte a hlaste se do výběrových řízení, zkušenost z automobilového průmyslu prý není podmínkou.