Hlavní obsah

Auta, u nichž se v Česku nejvíc podvádí s kilometry: Škodovku mezi nimi nehledejte, vítězným vozem si pánové řeší krizi středního věku

Foto: Lukáš Kukla

Ve světě automobilů máme několik železných jistot, tou méně příjemnou je stáčení tachometrů. Datová společnost carVertical vydala už pátou ročníkovou studii, která ukazuje, jaké modely měly loni v Česku upravené počítadlo kilometrů nejčastěji.

Článek

Ačkoli se situace na našem území velmi pomalu lepší, pořád můžeme Česko řadit k zemím, kde se vesele stáčí a nikomu se nic reálně nestane. Bitý je na tom pochopitelně nový majitel smotaného auta, který na kupní ceně obvykle přeplatí a vystavuje se riziku častějších servisních patálií.

Společnost carVertical zabývající se zpracováním automobilových dat vydala už pátou ročníkovou studii, která ukazuje, jaké modely byly loni v Česku nejstáčenější.

Foto: Lukáš Kukla

Máme vítěze! Nejstáčenějším autem v ČR za rok 2024 se stal Ford Mustang. Blahopřejeme…

Vítězem za rok 2024 se stal poněkud nečekaně Ford Mustang, který dosáhl průměrného stočení o 50 000 km. Ze všech kontrolovaných „stangů“ na platformě carVertical pak mělo cinknutý „tacháč“ 13,5 % vozů, což znamená, že přibližně každý sedmý až osmý poník měl zmanipulovaný nájezd.

O mustangy je totiž u nás poměrně zájem, protože si jimi čas od času řidiči ve středním věku častokrát řeší osobní krize. Navíc jsou cenově dostupné a nabízí poctivý osmiválec.

Foto: Lukáš Kukla

Kromě toho se Mustang dělá také v kabriu, které vybízí na dlouhé výletování.

Na druhém místě se umístil éčkový mercedes s průměrným stočením o 131 000 km! Vzhledem k podílu „závadných“ vozů 10,3 % (proto až druhé místo za Mustangem) tak můžeme napsat, že vloni v Česku měl přibližně každý desátý kontrolovaný Mercedes třídy E „vylepšený“ tachometr.

O moc lépe na tom není ani třetí Audi A5 s totožným 10,3% podílem. Zde se nicméně stáčelo v průměru o 69 000 km. Zástupci carVertical ještě uvádějí, že zmíněné modely jsou populární také v zahraničí, odkud se dostávají až k nám.

A tehdy podvodníkům stačí smotat tachometr ještě před návštěvou technické a rázem se vůz na našem území tváří jako čistý a prověřený. U moderních aut sice už není stáčení taková legrace jako kdysi, nicméně gaunerům se to stále vyplatí, protože se tím navyšuje prodejní cena vozidla.

Foto: Dalibor Žák

Proč se (kolikrát složitě) stáčí? Protože to víc vynese…

Kromě toho analytici carVertical dále zjistili, že nejvyšší počet stočených kilometrů u nás vloni měly modely Volkswagen Touareg (192 000 km), Ford Transit (186 000 km) a BMW řady 5 (113 000 km). Tedy pokud byl u těchto smotaných modelů udáván nájezd 100 000 km, realita mohla být dvoj- i trojnásobná. A laik na první pohled rozhodně nic nepozná.

Někteří lidé (dost často bazarníci) nicméně tvrdí, že si za stáčení kilometrů mohou Češi sami, protože jim nevoní Octavia TDI s reálným nájezdem přes 500 000 km, ale chtějí to samé, jen se 160 000 km na tachometru.

Existují i bezpečnější auta

Nejbezpečnějšími modely jsou podle studie Opel Astra, Volkswagen Passat a Audi A3, u kterých bylo zfalšováno jen 3,8 % kontrolovaných aut. U Audi A3 byly „tacháče“ upravené v průměru o 43 354 km, u Astry o 45 875 km a u Passatu o 101 564 km.

Menší strach můžete mít i u BMW X5 (3,9% stočených aut), Volkswagenu Sharan (4,2%) a Volkswagenu Golf (4,5%). Průměrné stočení se u X5 uvádí o 59 596 km a u Sharanu o 128 892 km.

Foto: caerVertical

Podívejte se na TOP 20 vozů s nejčastěji stáčeným tachometrem. Data jsou posbíraná v roce 2024 a vztahují se k Česku.

Studie uskutečněná od ledna 2024 do prosince 2024 tak ukázala, že v případě Fordu Mustang existuje až trojnásobná pravděpodobnost, že bude mít stočený tachometr, ve srovnání s Astrou či A3.

Nakonec musíme zdůraznit, že prakticky žádné auto není imunní vůči stáčení a že se vesele upravují tachometry na zánovních voňavkách i starých vránách. Pokud tedy koukáte po ojetém vozidle, vyplatí se zainvestovat pár stovek a vysněný vůz si nechat prověřit profesionály. Možná vám to ušetří budoucí trable, mrzení a neplánované finanční výdaje.

Načítám