Článek
Ačkoli se situace na našem území velmi pomalu lepší, pořád můžeme Česko řadit k zemím, kde se vesele stáčí a nikomu se nic reálně nestane. Bitý je na tom pochopitelně nový majitel smotaného auta, který na kupní ceně obvykle přeplatí a vystavuje se riziku častějších servisních patálií.
Společnost carVertical zabývající se zpracováním automobilových dat vydala už pátou ročníkovou studii, která ukazuje, jaké modely byly loni v Česku nejstáčenější.

Máme vítěze! Nejstáčenějším autem v ČR za rok 2024 se stal Ford Mustang. Blahopřejeme…
Vítězem za rok 2024 se stal poněkud nečekaně Ford Mustang, který dosáhl průměrného stočení o 50 000 km. Ze všech kontrolovaných „stangů“ na platformě carVertical pak mělo cinknutý „tacháč“ 13,5 % vozů, což znamená, že přibližně každý sedmý až osmý poník měl zmanipulovaný nájezd.
O mustangy je totiž u nás poměrně zájem, protože si jimi čas od času řidiči ve středním věku častokrát řeší osobní krize. Navíc jsou cenově dostupné a nabízí poctivý osmiválec.

Kromě toho se Mustang dělá také v kabriu, které vybízí na dlouhé výletování.
Na druhém místě se umístil éčkový mercedes s průměrným stočením o 131 000 km! Vzhledem k podílu „závadných“ vozů 10,3 % (proto až druhé místo za Mustangem) tak můžeme napsat, že vloni v Česku měl přibližně každý desátý kontrolovaný Mercedes třídy E „vylepšený“ tachometr.
O moc lépe na tom není ani třetí Audi A5 s totožným 10,3% podílem. Zde se nicméně stáčelo v průměru o 69 000 km. Zástupci carVertical ještě uvádějí, že zmíněné modely jsou populární také v zahraničí, odkud se dostávají až k nám.
A tehdy podvodníkům stačí smotat tachometr ještě před návštěvou technické a rázem se vůz na našem území tváří jako čistý a prověřený. U moderních aut sice už není stáčení taková legrace jako kdysi, nicméně gaunerům se to stále vyplatí, protože se tím navyšuje prodejní cena vozidla.

Proč se (kolikrát složitě) stáčí? Protože to víc vynese…
Kromě toho analytici carVertical dále zjistili, že nejvyšší počet stočených kilometrů u nás vloni měly modely Volkswagen Touareg (192 000 km), Ford Transit (186 000 km) a BMW řady 5 (113 000 km). Tedy pokud byl u těchto smotaných modelů udáván nájezd 100 000 km, realita mohla být dvoj- i trojnásobná. A laik na první pohled rozhodně nic nepozná.
Někteří lidé (dost často bazarníci) nicméně tvrdí, že si za stáčení kilometrů mohou Češi sami, protože jim nevoní Octavia TDI s reálným nájezdem přes 500 000 km, ale chtějí to samé, jen se 160 000 km na tachometru.
Existují i bezpečnější auta
Nejbezpečnějšími modely jsou podle studie Opel Astra, Volkswagen Passat a Audi A3, u kterých bylo zfalšováno jen 3,8 % kontrolovaných aut. U Audi A3 byly „tacháče“ upravené v průměru o 43 354 km, u Astry o 45 875 km a u Passatu o 101 564 km.
Menší strach můžete mít i u BMW X5 (3,9% stočených aut), Volkswagenu Sharan (4,2%) a Volkswagenu Golf (4,5%). Průměrné stočení se u X5 uvádí o 59 596 km a u Sharanu o 128 892 km.

Podívejte se na TOP 20 vozů s nejčastěji stáčeným tachometrem. Data jsou posbíraná v roce 2024 a vztahují se k Česku.
Studie uskutečněná od ledna 2024 do prosince 2024 tak ukázala, že v případě Fordu Mustang existuje až trojnásobná pravděpodobnost, že bude mít stočený tachometr, ve srovnání s Astrou či A3.
Nakonec musíme zdůraznit, že prakticky žádné auto není imunní vůči stáčení a že se vesele upravují tachometry na zánovních voňavkách i starých vránách. Pokud tedy koukáte po ojetém vozidle, vyplatí se zainvestovat pár stovek a vysněný vůz si nechat prověřit profesionály. Možná vám to ušetří budoucí trable, mrzení a neplánované finanční výdaje.