Článek
Dojezd a doba nabíjení. To jsou dvě příslovečné Achillovy paty elektromobilů, ovšem ti nejlepší inženýři světa dávají prakticky dennodenně hlavy dohromady, aby tyto (prozatímní) neduhy eliminovali. A firma Our Next Energy, zkráceně One, sídlící ve městě Novi v americkém Michiganu, je zdá se na dobré cestě.
Podle výsledků ze simulátoru dokáže vůz s touto technologií ujet dokonce 1 411 kilometrů – jenže co si budeme povídat, tento údaj je třeba brát hodně s rezervou. V laboratorních (tj. ideálních) podmínkách totiž odpadají „překážky“ jako zima, stoupání, náhlá zastavení, opětovné rozjezdy a další.
Přesto – 1 200 kilometrů průměrnou rychlostí zhruba 90 kilometrů v hodině už je na elektromobil velmi slušné číslo. Firma si od svých produktů mimo jiné slibuje zmírnění nátlaku na infrastrukturu pro elektromobily – díky větší efektivitě a tedy i delší výdrži baterií se zmírní riziko čekání na dobíjecích stanicích, usilovně se pracuje i na zkrácení doby nabíjení.
Zajímavé je, že firma One si uvědomuje ekologickou zátěž výroby baterií a další rizika – proto optimalizuje výrobu tím, že využívá maximální možné množství udržitelných materiálů. S úspěšným otestováním prozatím experimentální baterie Gemini se hodlá vrhnout na vývoj kompaktnější alternativy, baterie Aries.
Gemini je revoluční baterie disponující kapacitou 203,7 kWh, což umožňuje onen pozoruhodný dojezd. Pro srovnání – baterie Tesly Model S pocházející přímo z fabriky má kapacitu 103,9 kWh – výsledkem je, že sériová baterie Tesly dává dojezd 652 km.
Byť byla firma založena teprve v roce 2020 a už má slušně nakročeno k tomu, aby se stala velkým hráčem na poli elektromobility. Ba co víc, dočkala se podpory od investorů, jako je automobilka BMW, dále potom Volta, Flex, Breakthrough Energy a dalších technologických gigantů. Z fyzických osob se firma dočkala podpory třeba od Billa Gatese nebo Jeffa Bezose.
Hotový předprodukční prototyp baterie Gemini by měl vzniknout v roce 2023, do sériových vozů se tedy může reálně dostat rok poté. Podle aktuálních odhadů firmy by měla baterie Gemini nabídnout ve vozech SUV a velkých pick-upech, které jsou ve Spojených státech oblíbené, reálný dojezd 700 mil, tedy zhruba 1 100 kilometrů. Kompaktní baterie Aries se má dostat do výroby už v průběhu lětošního roku.
„Momentálně hodláme urychlit vývoj baterií, a podpořit tak rozšíření elektrických vozidel pro širší veřejnost, zejména eliminováním takzvané dojezdové úzkosti, která dnes odrazuje velkou část potenciálních zákazníků,“ nechal se slyšet výkonný ředitel společnosti One, Mujeeb Ijaz.