Článek
Každé z nich svou hmotností s přehledem přesahuje dvě tuny, některé z nich se i blíží třem tunám. Na druhou stranu „nejslabší“ z nich pohání 5,2l dvanáctiválec o výkonu 450 koní. Pokud čistě náhodou jedno z nich vlastníte, pak máte s majitelem nejbližší pumpy jistojistě velmi dobré vztahy. Zde je deset mastodontů, kteří umí pořádně pelášit navzdory své váze a velikosti. Seřazeno chronologicky podle data uvedení na trh.
1. Lamborghini LM002
LM002 pochází z doby, kdy světu vládly ostré závoďáky. Dost možná i proto působilo toto Lamborghini svého času jako zjevení – pod přední kapotou burácel 5,2l dvanáctiválec o výkonu 450 koní, který poháněl dnes téměř biblický supersport Countach.
Ve své době pochopitelně nikomu nedávalo smysl, avšak ti, kdo nemuseli řešit spotřebu paliva – miliardáři, šejkové, ale i některé armády – po nich rádi sáhli. I přes hmotnost 2 700 kg tento drobek zrychlil na stovku za slušných 8 sekund a maximálka byla 210 km/h. A věřte nebo ne, ale pro nejváženější klienty existovala ještě silnější verze s motorem ze závodního člunu o výkonu 600 koní!
2. Volkswagen Touareg W12
Od dob LM002 lidstvo od zběsilých SUV na dlouhou dobu upustilo – respektive si nikdo netroufnul něco takového pustit do výroby. Ovšem Volkswagen za dob Ferdinanda Piëcha vyvinul hned několik zajímavých projektů, a tak přidali ještě SUV na steroidech.
Díky monstróznímu 6,0l atmosférickému (!) W12 o výkonu 450 koní a 600 Nm točivého momentu dokázal Touareg W12 zrychlit z klidu na stovku za 6 sekund, pružné zrychlení pak bylo ještě impozantnější. Aby majitelé nejezdili pořád jen od pumpy k pumpě, měla verze W12 standardně dodávanou stolitrovou nádrž. Pomohlo to? Tak trochu – výrobce uváděl průměrnou spotřebu 16 litrů na sto, takže v reálu jste byli rádi za dvacet.
3. Porsche Cayenne Turbo S
Pokud bylo nějaké SUV krátce po přelomu milénia opravdovým postrachem sporťáků, byl to Cayenne Turbo S. Jasně, Cayenne Turbo měl osmiválec o výkonu 450 koní, jenže verze Turbo S měla ještě k tomu navrch dvě turbodmychadla. Výsledkem bylo stále impozantních 520 koní a 700 Nm.
Tato 2,4 tuny těžká bestie totiž opravdu jela (po rovině) jako sportovní vůz – maximální rychlost byla 270 km/h, na stovku se přitom oficiálně dostal za 5,2 sekundy, což bylo tehdy stejně jako u BMW M3 E46. Aby se dal Cayenne Turbo S udržet na uzdě, namontovali tehdy inženýři 380mm brzdové kotouče, tehdy šlo o jedny z největších brzd na produkčním voze na světě – větší už měl jen Veyron.
4. Audi Q7 V12 TDI
Spousta lidí by vám odkývla, že do velkého SUV patří diesel, svým způsobem to dává i větší smysl díky točivému momentu dostupnému v nízkých otáčkách. Zdá se tedy, že alespoň inženýři Audi měli v první dekádě třetího tisíciletí rozum. Nebo ne? Pod kapotou tohoto konkrétního naftového Audi totiž nenápadně bublal sice diesel, ale bylo to opravdové zvíře, a sice 5,0l V12 s kořeny v Le Mans. Pamatujete na naftovou éru v Le Mans, ne?
Tento kolos možná vážil 2 700 kilogramů, ale díky výkonu 500 koní a „krouťáku“ 1 000 Nm prakticky od volnoběžných otáček jste šlápli na plyn a to auto prostě letělo, a to až na 250 km/h. Po roce 2015 samozřejmě nehrozí, že by podobný vůz ještě někdy vznikl.
5. Range Rover Sport SVR
Pokud by oficiálně existoval segment „Supersporty nad dvě tuny“, Range Sport ve verzi SVR by k nim jistě patřil. Nejsilnější verze rodinného britského dostavníku je pořádná mašina, což může potvrdit každý, kdo jej viděl a hlavně slyšel naživo.
Zlověstně burácející kompresorový 5,0l osmiválec dává výkon 575 koní a 700 Nm, díky čemuž je na stovce za 4,5 sekundy a nepolevuje až do rychlosti 283 km/h. Spotřebou se automobilka na svých stránkách moc nechlubí, ale kdo by to u takového auta řešil, že? Pro zajímavost však internetové prameny uvádějí 14,7 litru. Jo, a teď tu o Karkulce…
6. Mercedes-AMG G65
Pohonná jednotka M275 z dílen Mercedes-AMG je jeden z nejimpozantnějších agregátů posledních zhruba dvaceti let. V kabrioletu SL 65 jste s ním potrápili i seriózní italské supersporty, a to navzdory jeho hmotnosti lehce přesahující dvě tuny, nemluvě o vrcholné edici Black Series. Navíc tyto motory pohánějí hypersport Pagani Huayra.
Je tedy jasné, že taková strojovna musí fungovat i v „Géčku“ – ještě aby ne, vždyť 630 koní a 1 000 Nm by stačilo k roztočení zeměkoule. 2,6tunový drobek zvládal i přes aerodynamiku podobající se cihle zrychlit z klidu na stovku za 5 sekund, na dvoustovku se dostal za 20 sekund. Maximální rychlost musela být elektronicky omezena na 230 km/h. A kdo by se opět zajímal, tak oficiálně udávaná spotřeba byla střízlivých 20 litrů na sto kilometrů.
7. Lamborghini Urus
Ruku na srdce, nejprodávanější Lambo současnosti a duchovní nástupce typu LM022 tu prostě musel být. Věřte nebo ne, ale na rozvášněný Urus nestačí ani Range Rover Sport SVR. Urus totiž potřebuje ke sprintu na stovku jen něco málo přes tři sekundy, přitom pokračuje až na 305 km/h. A to je opravdu úctyhodné na 2,2 tuny vážící rodinné auto. Asi nemá úplně cenu se zaobírat nad tím, jestli má smysl, ale lidé jej chtějí, lidé jej kupují a hlavně – to auto funguje.
8. Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk
Nacpat pod kapotu rodinného SUV, kterým v zámoří vozí maminky své děti na fotbal, přeplňovaný osmiválec z muscle caru můžou snad opravdu jedině Američané – je to tak, pod kapotou Jeepu Grand Cherokee Trackhawk burácí 6,2l kompresorový osmiválec o výkonu 717 koní a 873 Nm. I přes nepatrně vyšší výkon než Lambo však Jeep vykazuje prakticky stejné výkony – je tedy jen na vás, zda dáte přednost Americe, nebo Itálii. Je jasné, že tady spotřeba rozhodovat nebude.
9. Bentley Bentayga Speed
I Bentayga, podobně jako Urus u Lamborghini, dělá svým účetním velkou radost – od roku 2016 do roku 2020 se prodalo přes dvacet tisíc kusů a čísla i nadále rostou. Kde je však Urus opravdu jakýmsi „dvoutunovým supersportem“, tam je Bentayga spíše drtivě rychlým (a zvýšeným) grand tourerem na dlouhé cesty. Bentayga však i přes o něco horší výkony schovává jeden triumf v rukávu – můžete si ji koupit s ohromným 6,0l dvanáctiválcem buďto o výkon 600 koní, nebo dokonce 630 koní v případně verze Speed.
10. Aston Martin DBX707
Aston Martin nemohl jen tak nečině přihlížet při pohledu na své konkurenty, kteří neustále plní své kasy prodejem zběsilých SUV, a přesně proto vznikla speciální rychlá verze typu DBX.
Díky dvakrát přeplňovanému osmiválci z dílen AMG dává vůz výkon 707 koní a zrychlení trvá jen 3,3 sekundy, což už jsou hodnoty srovnatelné s Lamborghini Urus. S maximální rychlostí 310 km/h však Urus minimálně v této disciplíně překonává. Možná i proto má monstrózní brzdové kotouče o průměru 420 mm (!), údajně inspirované světem Formule 1.