Hlavní obsah

1 202 kilometrů na jediné nabití! Elektrický Mercedes-Benz EQXX překonal vlastní rekord

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes se svým koncepčním elektromobilem EQXX v dubnu ustanovil rekord, když na jedno nabití ujel více než 1 000 kilometrů. Nyní hranici posunul ještě dál a přidal k tomu i pár ostrých kol na závodním okruhu v Silverstone.

Článek

Patrně nejčastější výtkou vůči elektromobilům je jejich dojezd. Ten se obvykle pohybuje v rozmezí 300 až 500 kilometrů, a třebaže většina řidičů za jeden den tolik nenajede, chápeme i jejich argument s nabíjením. Zkrátka pro někoho, zejména pokud u svého domu nemá wallbox, může být každodenní nebo ob denní zapojování nabíjecího kabelu otravné.

Mercedes ale ukazuje, že dojezd elektrických může být klidně na úrovni automobilů s naftovým motorem, tedy přes tisíc kilometrů. Koncept Mercedes-Benz Vision EQXX, stvořený jako experiment na téma zvyšování efektivity, to předvedl letos v dubnu, kdy v běžném provozu zvládnul na jedno nabití 1 008 kilometrů. Cesta vedla i přes Alpy, takže bylo zřejmé, že to nebylo žádné PR cvičení, ale reálný test v podmínkách skutečného provozu. A také to naznačovalo, že ten tisíc nemusí být konečné číslo…

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes EQXX se při cestě do Velké Británie nijak neloudal ani neomezoval

To se potvrdilo před zahájením slavného festivalu v britském Goodwoodu, kam se mimořádně aerodynamický a úsporný speciál EQXX vydal po vlastní ose z německého Stuttgartu. Ve třicetistupňovém vedru měl řidič podle automobilky po většinu doby zapnutou klimatizaci. Na německé dálnici ale jel předpisově, ostatně koncepční automobil má elektronicky limitovanou nejvyšší rychlost na 140 km/h…

Celá cesta zabrala 14,5 hodiny a když řidič EQXX brzdil u slavného okruhu, baterie stále nebyly vybité. Nizozemský pilot Formule E Nyck de Vries tak přidal jedenáct kol na trati. Výsledkem bylo celkových 1 202 kilometrů, to vše při spotřebě 8,3 kWh (většina moderní elektromobilů by se pohybovala na úrovni 16-20 kWh/100 km) a velmi solidní průměrné rychlosti 83 km/h.

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes EQXX zajel i pár kol na slavném závodním okruhu

Experimentální prototyp Mercedesu tak dává šanci nahlédnout do budoucnosti s nadějí, že s elektromobily dojedeme dál, než jak dlouhý je kabel prodlužovačky. Na rekordní dojezd navíc nejde jen cestou gigantického bateriového balíku (automobilka sice neudává, jak velkou má čtyřmístný EQXX baterii, pouze říká, že její kapacita je menší než 100 kWh), nýbrž chytrou cestou optimalizace: účinná aerodynamika, nízká hmotnost a celková efektivita, k tomu si pomáhá moderními materiály a inovativními postupy. Tohle je skutečná budoucnost!

Načítám