Hlavní obsah

Začínáme s elektromobilitou III – Veřejné nabíječky a ceny

Foto: Škoda Auto

Automobilový svět se chystá ke kompletnímu přechodu k elektromobilitě, dost možná i vy už budete mít brzy v garáži elektromobil nebo plug-in hybrid, který bude vyžadovat pravidelné nabíjení. Ve třetím díle našeho seriálu o životě s elektromobilem, který tentokrát vznikl ve spolupráci s experty z ČEZ, PRE a E.ON, se zaměříme na veřejnou dobíjecí síť v Česku – kolik máme nabíječek, kde je najdete, jak jsou rychlé a kolik vás nabíjení bude stát?

Článek

Zapomeňte na řeči, že veřejná dobíjecí síť je nedostatečná. Za poslední dva roky se počet stanic zdvojnásobil a už teď nabídka překračuje poptávku. Pravdou ale také je, že největší koncentrace nabíjecích stanic je v Praze, kde se však také nejvíc prodávají elektrifikovaná auta. Delší cesty jsou tak pořád o pečlivém plánování, ale situace se rychle lepší a nabíjecí stanice rostou i podél hlavních tahů a v dalších větších městech. Současná nabídka každopádně i mimo metropoli předhání reálnou poptávku.

Pojďme se ale podívat na českou veřejnou dobíjecí infrastrukturu detailněji: na trhu operují tři hlavní hráči (energetické společnosti ČEZ, E.ON a PRE), které doplňuje řada menších subjektů (Ionity, Tesla a další) a jednotlivé automobilky prostřednictvím svých dealerů (málokdy jsou ale jejich nabíjecí stanice přístupné pro ne-zákazníky). Dohromady aktuálně (listopad 2020) provozují přes 600 nabíjecích stanic (poměr AC a DC zhruba půl na půl) a v nejbližších letech vyrostou po republice stovky dalších.

Zároveň je dobré si uvědomit, že pionýrské doby elektromobility s nízkými cenami veřejného nabíjení jsou dávno pryč a z nabíjení se stává regulérní byznys (výnosy musí pokrýt velké investice do infrastruktury) – veřejné nabíjení je tak spíš dražší alternativou (ve srovnání s domácím nabíjením) a čím výkonnější, tím bude cena vyšší. Bude to tedy podporovat model primárně domácího nabíjeníveřejným nabíjením na delších cestách.

Ultrarychlé nabíjení zatím není v Česku silné téma – počet DC nabíječek s výkonem přes 100 kW se pohybuje v jednotkách kusů a s překotným rozvojem se příliš nepočítá. Prostě pro něj zatím není poptávka, která by ospravedlnila vysoké investice. Důležitější je rozšiřování sítě rychlonabíječek s výkonem 50 kW. Většina nově budovaných stanic má ale modulární architekturu a je tedy možné u nich relativně snadno v budoucnu zvýšit výkon.

ČEZ

Celkový počet stanic: 241 stanic, z toho 183 rychlodobíjecích

Plán rozvoje pro rok 2021: Mělo by být instalováno dalších zhruba 100 veřejných dobíjecích stanic, většina stojanů z uvedeného počtu by měla být rychlodobíjecích o výkonu 50 kW

Hlavní výhoda:

  • Největší síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily (počtem stanic i rozsahem pokrytí území Česka srovnatelná s většími řetězci klasických čerpacích stanic)
  • Sofistikovaná mobilní aplikace FUTUR/E/GO, která kromě zobrazení lokace dobíjecích stanic, zvládá i zjistit jejich aktuální obsazenost, navigovat k nejbližší stanici a realizovat platbu
  • Veškerá elektřina odebraná ze stojanů ČEZ má certifikaci původu z obnovitelných zdrojů energie vydanou operátorem trhu (OTE)

Kde je nejčastěji najdete:

  • U dálnic a hlavních tahů. Kvalitně pokryté dobíjecími stanicemi ČEZ jsou zejména dálnice D1, D5, D8, D10, D11 a také alternativní tah Praha – Ostrava v trase budoucí dálnice D35 přes Olomouc
  • Kromě velkých měst (Praha, Brno, Ostrava) také v těch středně velkých a menších městech
  • V partnerských sítích Benzina, Shell, Kaufland nebo McDonald´s, v obchodních a zábavních centrech nebo parkovacích domech
Foto: Skupina ČEZ

E.ON

Současný stav: 108 stanic, z toho 55 rychlodobíjecích

Plán rozvoje pro rok 2021: Výstavba dalších zhruba 100 dobíjecích stanic, rychlodobíjecích by z toho počtu mělo být 75 %

Hlavní výhoda:

  • Pokrytí hlavních tahů rychlodobíjecími stanicemi (především Jižní Čechy a Morava)

Kde je nejčastěji najdete:

  • Čerpací stanice Benzina a MOL
  • Hypermarkety Globus, supermarkety Penny
Foto: E.ON

PRE

Současný stav: 93 stanic, z toho 25 rychlodobíjecích

Plán rozvoje pro rok 2021: Navýšení na celkový počet 350 stanic, z toho 130 bude rychlodobíjecích

Hlavní výhoda:

  • Celkové pokrytí Prahy (ulice měst, obchodní centra)
  • Unikátní projekt pokrytí pražské sídlištní zástavby formou wallboxů u trafostanic
  • DC stanice také na hlavních tazích nebo v populárních obchodních centrech
  • Výhodná cena za rychlé a ultrarychlé dobíjení 2,50 Kč za kWh (bez DPH)

Kde je nejčastěji najdete:

  • V Praze na ulicích (nabíjecí stanice, chytré lampy), v sídlištní zástavbě u distribuční trafostanice PRE, v obchodních centrech, na hlavních tazích a výpadovkách
  • Čerpací stanice partnerů OMV, ČEPRO a Benzina
Foto: PRE

Ionity

Současný stav: 3 stanice

Plán rozvoje pro rok 2021: neznámý

Hlavní výhoda:

  • Extrémně vysoký výkon 350 kW
  • Síť napříč celou Evropou

Kde je nejčastěji najdete:

  • U partnerských benzinových stanic na hlavních tazích
Foto: Ionity

Tesla

Současný stav: 4 stanice (celkem 26 stojanů)

Plán rozvoje pro rok 2021: 2 stanice s výkonem 250 kW

Hlavní výhoda:

  • Vysoký výkon (aktuálně 150 kW, do budoucna 250 kW)
  • Síť napříč celou Evropou

Kde je nejčastěji najdete:

  • Na hlavních tazích
Foto: Tesla

Jak sami vidíte, situace s veřejnou nabíjecí sítí není vůbec špatná a bude se s rostoucím počtem provozovaných EV/PHEV ještě dále rychle lepšit, což nám usnadní používání elektrifikovaných aut (zejména při delších cestách).

Jak jste na tom s elektromobilitou?
EV/PHEV mám a nabíjím převážně doma
7,8 %
EV/PHEV mám a nabíjím převážně veřejně/v práci
3,5 %
EV/PHEV si plánuji do dvou let pořídit
9,6 %
Rád bych EV/PHEV měl, ale nemám kde nabíjet
5,1 %
Elektromobilita mě vůbec nezajímá
74 %
Celkem hlasovalo 6920 čtenářů.
Načítám