Článek
...na straně druhé se nám začíná do téhle dostihové disciplíny potichu vkrádat jistá tendence. Neberte mne zle, sleepery jako takové mám hodně rád. A ne kvůli dětinskému školení nic netušících řidičů na semaforech či dálnicích. Ani kvůli menší spotřebě pokutových bločků. Občas je prostě zábavné schovat do obyčejně vypadajícího auta velký silný motor a bavit se tím kontrastem. Hot hatche ovšem k téhle strategii nikdy netíhly, byla to doména většinou šedých spotřebních sedanů, kterým někdo původní motor vyměnil za něco živějšího. Hot hatche by měly vystupovat z davu tak nějak přirozeně.
Je to konec konců obdoba tenisky, křiklavě barevné a divoce pomalované boty, která je určena ke sportování, uniformy, ve které chcete být vidět. Samozřejmě ne každý to musí dotahovat do absurdní paralely jako Citroen DS3R, ale hot hatch by měl vypadat o poznání agresivněji než jeho civilní bratříčci, za které dáte dvakrát menší sumu. Neměl by se odlišovat jen výkonem a jízdními vlastnostmi, svou nadřazenost musí dát najevo i vizuálně.
Ještě donedávna to automobilky celkem chápaly - Golf GTI se chlubil nejen svou červenou linkou, ale i nezaměnitelným designem ráfků, díky kterému jste ho okamžitě identifikovali. Starší generace Octavií RS a Leonů Cupra měly výrazně jiný přední a zadní nárazník, o počtu sazometů nemluvě. A pak je tu Ford Focus RS druhé generace - to bylo auto jak z nějakého komiksu, s přefouklými blatníky, výrazným lakem a nepřehlédnutelným difuzorem. Stačilo ho vidět zaparkovaný a srdce hned poskočilo, že opodál stojí něco výjimečného.
Dnes je ovšem doba jiná. I eRkový Golf vypadá neuvěřitelně civilně a jeho ráfky působí spíše luxusně než sportovně. Audi RS3 si nespletete jen při pohledu zezadu, kdy vám vyšší počet koncovek dá najevo, jak se věci mají a Seat Leon si musíte objednat v barevném paketu s červenými koly, aby bylo jasné, kdo je tady pánem. A Ford Focus? RSko vypadá neuvěřitelně krotce. Má sice výraznější čumák a nádherný modrý lak, ale v jiných odstínech vypadá jako neviňátko, skoro jako by ani nepatřilo nad verzi ST.
A teď si tenhle trend vybere další oběť - Honda se snažila ve stávající generaci Civicu Type-R všechny předběhnout. Výkonem, technologií i vzhledem. Všechno korunovala obřím křídlem, u kterého jsme nedoufali, že by se mohlo dostat do série. A naše obavy byly zjevně oprávněné. Honda sice obrspoiler odklepla, ale v další generaci ho Civicu opět bere a civilněji prý bude vypadat i zbytek bodykitu. Z Type-R se tak stane vlk v rouše beránčím a na světě zas bude o jednoho buřiče, co vyčuhuje z davu, méně. Nás to docela mrzí. Jaký na to máte názor vy?