Článek
„Tak nám zase zdražili pohonný hmoty,“ spráskla ruce paní Müllerová. „A který pohonný hmoty? Já znám dvě, paní Müllerová. Benzin, ten je teď nejlevnější vod doby, co na hradě nesedí dělnickej prezident, a pak ještě nafta, té si koupíte tolik, že byste vobjela zeměkouli.“
Ale teď vážně. Aby těch alarmistických zpráv nebylo málo, začínají se objevovat titulky, že zase dramaticky, jinde rychle či dokonce skokově zdražuje benzin s naftou. Tak se pojďme podívat, jak to s cenami paliv je, a jestli opravdu zdražují tak, že bychom se toho měli bát, rovnou prodat benzinové auto a koupit si bicykl s nosičem a pláštěnku.
Aktuálně je situace taková, že po dlouhých měsících tankování za 25 korun už zase nejběžnější paliva, tedy Natural 95 a nafta, zdražila na více než 30 korun za litr. Pod 30 korunami za litr se ještě těsně drží budgetová síť stanic Tank Ono, ale to asi nevydrží věčně. Na dálnicích u značkových pump už tankujeme klidně za 33 korun, i víc. Vysokooktanový benzin stojí již běžně 35 korun, vylepšená nafta klidně přes 33 korun za litr.
Ceny pohonných hmot je ale také potřeba vztáhnout k jiným ekonomickým ukazatelům, abychom věděli, kolik si jich vlastně můžeme koupit. Asi nejjednodušší je srovnání se statisticky průměrnou mzdou. Ano, není to úplně vypovídající, ale to bychom tu museli rozebrat mraky statistických ukazatelů, a zda by nebylo lepší to počítat z mediánu a hlavně mzdou ze soukromého sektoru, ještě k tomu očištěnou o bankovnictví a IT.
Také bychom správně měli započítat, kolik lidem zbyde v kapsách po tom obrovském zdanění, které u nás máme. Reálně státu odvádíme velkou část své mzdy a lidé, kteří hodně jezdí autem, kouří a pijí alkohol, odvedou na daních klidně přes tři čtvrtiny svých příjmů.
Letos historicky nejlevnější benzin
Pro zjednodušení zůstaneme ale u prosté průměrné měsíční mzdy. Ta je aktuálně přibližné na hodnotě 35 400 Kč, takže si při aktuálních průměrných cenách 31 Kč za litr benzinu a 30 Kč za litr nafty koupíte 1 142 litrů benzinu měsíčně, případně 1 180 litrů nafty. Kdybyste měli diesel, který má spotřebu 3 litry na 100 km, skutečně byste s takovým autem za průměrnou mzdu téměř objeli zeměkouli.
Přesto se od letošního května jedná o citelné zdražení. V květnu 2020 totiž stál litr benzinu a nafty zhruba 25,50 Kč, což při průměrné mzdě v druhém kvartálu – 34 271 Kč – dovolovalo nákup skoro 1 344 litrů pohonných hmot měsíčně. Historicky se jednalo o dobu, kdy bylo palivo opravdu nejlevnější ve srovnání s průměrnou mzdou. Benzinu si nyní z průměrné mzdy koupíme měsíčně o 200 litrů méně.
Pojďme to ale porovnat s historickými daty. Když se podíváme 30 let nazpátek do roku 1991, kdy byla průměrná mzda 3 792 Kč, stál litr Specialu 91 16 korun a litr nafty 15 korun. Tehdy si tak šlo za průměrnou mzdu koupit jen 237 litrů benzinu nebo 252 litrů nafty. To je zhruba stejné, jako by dnes stál litr benzinu 149 Kč a litr nafty 140 Kč. Ano, paliva jsou dnes v tomto srovnání zhruba pětkrát dostupnější než před 30 lety.
Historicky pamatujeme ještě tři vrcholy cen pohonných hmot. Podzim 2005 znamenal ceny 33,30 koruny za litr Naturalu 95 a 30,5 koruny za litr nafty. Při tehdejší průměrné mzdě 18 344 Kč bylo možné koupit měsíčně jen 551 litrů benzinu, nebo 601 litrů nafty. To je jako kdyby dnes stál benzin přes 64 korun za litr, nafta skoro 59 korun.
Další vrchol se odehrál během prázdnin v roce 2008. To stál litr benzinu 33 korun, a litr nafty dokonce 35 korun. Při průměrné měsíční mzdě 22 691 Kč to v přepočtu znamenalo možnost koupit 687 litrů benzinu nebo 648 litrů nafty. Stále tedy méně než dnes. Zajímavé je, že o několik měsíců později začaly ceny pohonných hmot rychle klesat a v lednu 2009 stál litr paliva zhruba 24 korun.
Třetího vrcholu dosáhly ceny paliv na podzim 2012, kdy celorepublikový průměr byl 38,20 Kč za litr benzinu Natural 95 a 37,20 Kč za litr nafty. Místy stál benzin i přes 40 korun a osobně si pamatuji, jak jsem tehdy tankoval v Mostě před jízdou na okruhu Shell V-Power Racing 100 za 44,80 Kč. Ano, za tolik. Vyšší cenu litru paliva si u českých pump nepamatuji. Při tehdejší průměrné mzdě 25 109 Kč šlo koupit 657 litrů benzinu a 675 litrů nafty.
Pak se ceny s mírnými výkyvy dlouhodobě držely nad 35 korunami za litr až do podzimu 2014, kdy začaly rychle klesat a na začátku února dalšího roku se paliva zase prodávala průměrně za 29 korun za litr. Přes léto 2015 ceny vzrostly na 33 korun za litr, aby pak zase klesaly na historické minimum na přelomu února a března 2016. To stál litr benzinu 26,40 Kč a nafta stála 25 korun za litr. Tehdejší průměrná mzda v prvním čtvrtletí roku 2016 byla 26 480 Kč, takže šlo koupit zhruba 1 000 litrů benzinu. Ano, stále teoreticky méně než dnes, ale nikdy nebyl ve srovnání s platy benzin tak dostupný. Až letos, respektive v covidovém roce. Ale vydrží to?
Je otázka, jestli bude benzin nadále zdražovat. Jednou věcí je poptávka, protože při plošném omezení pohybu stejně nelze moc cestovat a tankovat. Ropa sice zdražila na 70 dolarů za barel, ale posledních pár dní ceny zase mírně klesají. Historicky ale víme, že ropa může stát klidně přes 120 dolarů za barel. Celosvětová poptávka je poměrně omezená, klesla spotřeba v letecké dopravě. Těžko lze ale teď předvídat, co se stane.
Dostupný benzín, ale s vysokou daní
Také připomínáme, že podstatnou část cen pohonných hmot tvoří daně, především daň spotřební. U nás tvoří zdanění zhruba 60 % ceny benzinu. Navíc se teď mluví o tom, že vláda zvýší spotřební daň z paliv, aby nějak zalepila díru v rozpočtu, kterou způsobila. Pokud bude vysoká inflace (a že při tom objemu tisku peněz bude!) a průměrné mzdy budou růst inflace kopírovat, nedá se očekávat, že budou pohonné hmoty výrazně zlevňovat.
Z historie ale vidíme, že i přes skokové zvýšení cen paliv vždycky přijde období poklesu. Zatímco před 30 lety jsme tak z průměrné mzdy koupili ani ne 250 litrů paliva, dnes je to skoro pětinásobek. Při průměrné mzdě 35 000 Kč je tak vlastně benzin za 35 korun stále relativně dostupný.