Hlavní obsah

Zabije elektromobilita pohon na zemní plyn (CNG)?

Foto: Škoda Auto

Tuzemská Škoda s CNG stále počítá, k aktuálně nabízeným modelům Scala a Kamiq přibude brzy i nová Octavia

Koncern Volkswagen, který je největším producentem aut s pohonem na zemní plyn, uvažuje o ukončení vývoje vozů na CNG. Vozy s tímto typem pohonu totiž automobilkám v koncernu nikdy moc nevynášely, a ušetřené náklady by tak mohly převést na vývoj elektromobilů. Není to ale škoda?

Článek

Pokud chcete šetřit svou kapsu a životní prostředí už teď, nejlepší cesta je jednoznačně pohon na stlačený zemní plyn (CNG). Auta na CNG mají totiž výrazně nižší emise CO2 než jejich bratříčci spalující benzin a naftu. Při současných cenách zemního plynu (nezatěžkaného vysokou spotřební daní) vychází náklady na provoz na úroveň magické jedné koruny na kilometr (naftové motory jsou zhruba o polovinu dražší a benziny ještě o trochu víc). Elektrifikované pohony dokážou být ještě úspornější, jenže CNG auta jsou zase citelně lacinější při pořízení. Vážně, CNG je aktuálně nejlepší cesta.

Proto trochu zamrzí, že koncern Volkswagen, největší světový producent aut s CNG pohonem, zvažuje ukončení vývoje této techniky. Ročně se totiž v celé Evropě prodá necelých 70 tisíc aut na CNG (z nichž 38 tisíc našlo domov v Itálii, která miluje i LPG), což ve srovnání s 8,5 miliony benzinovými a 5,5 miliony naftovými auty představuje pouhou kapku v moři.

Přestože tak koncern VW nabízí rovnou 19 modelů různých značek, nedokáže na nich vydělávat – což se v blízké budoucnosti nejspíš nezmění, protože trend prodejů aut na zemní plyn navíc nevykazuje žádný výrazný růst.

Foto: Škoda Auto

Škoda v konceptu Vision X představila zajímavý hybrid kombinující elektřinu s CNG. Jeho sériová výroba je však nyní ohrožená

Herbert Diess, předseda správní rady koncernu a zároveň šéf značky Volkswagen, se tak v rozhovoru pro německý list Tagesblatt nechal slyšet, že koncern ukončí vývoj této techniky a ušetřené peníze přesune do vývoje elektromobilů – už teď pro ni vyhradil investici o celkové hodnotě 50 miliard euro (víc než kterýkoliv jiný výrobce), což by mělo přinést minimálně 70 nových elektrifikovaných modelů všech značek koncernu. CNG totiž stejně vnímali jen jako dočasné řešení…

Foto: Škoda Auto

Čerpání CNG je snadné a trvá jen pár minut. Plyn navíc vyjde ve srovnání s benzinem či naftou výrazně laciněji

Pokud však CNG fandíte, nevěšte ještě hlavu – současné generace produktů se toto rozhodnutí netýká. Nový Golf tak přijde v CNG verzi, stejně tak i nový Seat Leon a domácí Octavia, která si v nabídce automobilky Škoda získala solidní oblibu (na CNG pořídíte taky sourozeneckou dvojici Scala/Kamiq). Pokud tedy chcete šetřit už dnes, jděte si nějaký CNG model vyzkoušet. V Česku je aktuálně dostupných více než 200 plnicích stanic, takže se nemusíte bát ani omezení daných infrastrukturou. Kdoví, třeba když se prodeje začnou hýbat a Volkswagen své rozhodnutí možná ještě přehodnotí. A i když ne, zcela jistě to ocení vaše peněženka.

Jaké palivo je pro vás nejzajímavější?
Věřím fosíliím (benzin/nafta)
13,8 %
Věřím plynu (LPG, CNG)
59,5 %
Věřím elektřině (hybrid, elektromobil)
5,9 %
Věřím vodíku (a modlím se, aby konečně přišel)
20,8 %
Celkem hlasovalo 995 čtenářů.
Načítám