Článek
Zapomeňte na právníky, obchodníky nebo finanční poradce – nejprohnanější lidé na světě musí být konstruktéři Formule 1! Vždycky totiž najdou nějakou skulinu v pravidlech nebo vytasí tajný trumf z rukávu, aby oproti ostatním získali zásadní výhodu. A přesně v takový výsledek doufal Renault, když své závodní inženýry nasadil na projekt hybridního pohonu pro silniční vozy.
Ti tak sice vzali stejné komponenty jako konkurence, tedy benzinový atmosférický čtyřválec a elektromotor, ale zkombinovali je nevídaným způsobem – prostřednictvím automatizované sekvenční převodovky. Ta má dva rychlostní převody pro elektromotor a čtyři pro benzinový motor, ale žádnou spojku ani hydrodynamický měnič. Spojovacím prvkem je tu posílený startér-generátor, který zároveň zajišťuje synchronizaci převodů. Tohle geniálně jednoduché a jednoduše geniální řešení přineslo Renaultu na 150 patentů.
Místo běžného benzinového auta s elektrickou dopomocí vznikl „elektromobil s asistencí spalovacího motoru“ – což zní jako líbivé, ale prázdné marketingové heslo. Až na to, že to tak opravdu funguje! Hybridní Clio E-Tech se totiž vždy rozjíždí (a docela svižně) primárně na elektřinu, až v případě nutné větší akcelerace nebo při vyšší rychlosti se nenápadně připojí benzinový motor. Za volantem tak máte pocit, že skutečně řídíte více elektrické než benzinové auto.
To by pochopitelně nebylo možné bez intenzivní rekuperace kinetické energie, tedy častého regenerativního brzdění, které dobíjí baterii pohánějící elektromotor. Tady jsou zase znát zkušenosti techniků F1 – při zařazeném běžném stupni „D“ Clio plachtí s mírnou rekuperací, ale při přeřazení na „B“ už řídíte prakticky jen plynovým pedálem. Zpomalení při jeho úplném puštění je tak intenzivní, že se (od rychlosti 70 km/h) rozsvítí brzdová světla, aby varovala auta za vámi.
Funguje to vážně nesmírně efektivně – ve městě většinou jezdíte z větší části v čistě elektrickém režimu (Renault tvrdí, že až 80 % jízdního času), mimo město oba pohony účinně spolupracují, a dokonce i na dálnici si občas spalovací jednotka dá leháro a nechá za sebe makat elektrickou část. Ve výsledku tak není problém dostat se na spotřebu kolem čtyř litrů na sto kilometrů. Ve městě můžete dokonce jezdit s hodnotou začínající trojkou, ale klidně i dvojkou!
Clio E-Tech se přitom řídí stejně snadno jako klasické Clio s automatem, jen si většinu času vystačíte pouze s jedním pedálem. Zvídavý řidič si v tom při práci s hybridním ústrojím pro co nejlepší efektivitu dokáže najít hlubší zážitek – předvídat pro plynulost, rekuperovat pro nižší spotřebu. Je to vlastně docela zábava, stejně jako je zábava se s ním proplétat městem (bleskový elektrický zátah je věc prudce návyková!) nebo ho honit zatáčkami (kombinovaný výkon 140 koní z něj dělá nejrychlejší Clio po sportovním RS).
Pro větší Captur E-Tech (a Megane Grandtour E-Tech) je stejná hybridní technika dostupná s vyšším kombinovaným výkonem (160 koní díky 400V technice) a hlavně s větší baterií dobíjitelnou z elektrické sítě – tedy klasický plug-in hybrid. Necelé tři hodinky u zásuvky vám přinesou čistě elektrický dojezd až 50 km (v kombinovaném režimu, ve městě je můžete natáhnout dokonce až na 65 km), což pro řadu lidí může představovat celodenní nájezd.
A právě to je nejlepší způsob použití – přes noc nabijete doma, na elektřinu dojedete do práce a tam napíchnete auto do zásuvky, abyste měli šťávu na odpolední vyzvedávání dětí ze školy a nákupy. Když vám pak nabitá elektřina přeci jen dojde, jezdíte dál se zvýšenou efektivitou hybridu (čili plus minus kolem čtyř litrů). To je skvělé, ne?
Pokud tedy chcete vstoupit do světa elektromobility s přívětivějším řízením, zajímavější jízdou a nižšími provozními náklady, představují hybridní modely Renaultu ideální vstupní bránu – hybridní Clio E-Tech po vás nic nevyžaduje, a přitom jezdí se spotřebou stejnou nebo nižší než diesel (který v nabídce fakticky nahrazuje), plug-in hybridní Captur E-Tech a Megane Grandtour E-Tech stačí jen pravidelně nabíjet a vaše provozní náklady se propadnou hluboko pod úroveň magické 1 Kč/km. Pro ještě odvážnější jsou tu čistě elektrické modely Zoe, Twingo ZE a Twizy…
Renault svými dvěma elektrifikovanými novinkami každopádně potvrzuje, že elektromobilitu čeká v příštích letech překotný vývoj – díky technickému pokroku a chytrým inovacím se dočkáme ještě větší efektivity a použitelnosti. Spolu s dalším rozvojem infrastruktury a postupným snižováním cen se tedy rozhodně máme nač těšit.
Renault Clio E-Tech základní cena: 474 000 Kč
Renault Captur E-Tech základní cena: 730 900 Kč
Renault Megane Grandtour E-Tech základní cena: 750 000 Kč
Renault Clio E-Tech | |
---|---|
Pohon | hybridní kombinující benzinový atmosférický motor 1,6l a elektromotor |
Benzinový motor | 91 k a 144 Nm |
Elektromotor | 49 k a 205 Nm + 20 k a 50 Nm startér-generátor |
Kombinovaný výkon | 140 koní |
Převodovka | multimódová automatická (2 stupně elektromotor, 4 stupně benzinový motor) |
Kapacita baterie | 1,2 kWh |
Spotřeba (kombinace) | 3,6 l/100 km |
Zrychlení 0-100 km/h | 9,9 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Renault Captur E-Tech | |
---|---|
Pohon | plug-in hybridní kombinující benzinový atmosférický motor 1,6l a elektromotor |
Benzinový motor | 91 k a 144 Nm |
Elektromotor | 69 k a 205 Nm |
Kombinovaný výkon | 160 koní |
Převodovka | multimódová automatická (2 stupně elektromotor, 4 stupně benzinový motor) |
Kapacita baterie | 9,8 kWh |
Nabíjení | AC až 3,6 kW |
Elektrický dojezd | 50 km (až 65 v městském cyklu) |
Nejvyšší rychlost EV | 135 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 1,5 l/100 km |
Zrychlení 0-100 km/h | 10,1 s |
Maximální rychlost | 173 km/h |