Hlavní obsah

Za nabourané vzácné porsche dáte v aukci až 12 milionů korun

Foto: Mecum Auctions

Havarované Porsche 959 na prodej

Když se řekne dražba sběratelských aut, jsme zvyklí vídat zpravidla originální a málo ojetá auta, navíc zachovaná v dokonalém stavu, výjimečně pak auta kompletní, ovšem ve stavu předrenovačním. Tohle vzácné Porsche 959 spadalo jednoznačně do první kategorie, ovšem pouze do chvíle, než někomu vyrostl do cesty sloup… nebo co to vlastně bylo.

Článek

Faktem je, že aukční zprostředkovatel Mecum Auctions, který bude auto dražit koncem týdne na akci v kalifornském Monterey, se o nehodě vozu a jejích detailech nijak nerozepisuje. Rozhodně se nejedná o nehodu malého rozsahu, ale naštěstí je auto ještě stále opravitelné. Celý čumák je ovšem poškozen, což v daném případě znamená výměnu kompozitních dílů z kevlaru a dalších příměsí. Jsme si však docela jisti, že přímo v Porsche zvládnou za patřičnou úplatu vrátit vozu jeho pošramocenou krásu.

Jak ukazuje video, vůz, na jehož budíku je natočeno jen necelých 6 000 kilometrů, je navíc do jisté míry pojízdný a po nahrazení pravého předního kola podpěrou s kolečky se umí 959 pohybovat vlastní silou. Ono zbývající kolo je přiloženo k autu, stejně jako veškeré palubní nářadí, originální dokumentace a povinná výbava.

Oprava rozbitého čenichu se v tomto případě jednoznačne vyplatí. Jak znalci vědí, 959 spadá mezi ty extrémně raritní modely od Porsche. Supersport z osmdesátých let se totiž chlubí plochým twin-turbo šestiválcem o objemu 2,8 litru podávajícím 450 koní výkonu. Jednalo se vlastně o motor ze závodního Porsche 962, jen v nižším objemu a výkonově podladěný.

Motor se dále váže s pokrokovým pohonem všech kol a netradiční šestistupňovou převodovkou se „šplhacím“ stupňem. Tam, kde se běžně nachází v řadící kulise jednička, je rychlost označena písmenem G, což je zkratkou pro „Gelände“ – v němčině „terén“. Asi si neumíme dost dobře představit situaci, kdy by byl placatý supersport hnán do terénního výjezdu, ale třeba se taková funkce někdy hodí. Když ovšem 959 zrovna nešplhá do kopců, zvládá úctyhodné jízdní výkony. Zrychlení z nuly na sto se vejde do čtyř sekund a maximální rychlost šplhá na 317 km/h.

959 navíc vznikla mezi lety 1986 a 1988 v extrémně nízkém počtu kusů. Dohromady se vyrobilo jen 345 aut (8 z nich později začátkem devadesátých let ze zbývajících dílů) a jen 294 vozů dostalo výbavu „Komfort“ zahrnující luxusní kožený interiér s komfortními prvky.

Takže i když je tato 959 nešťastně rozbitá, pořád si drží vzhledem ke svému stavu fascinující hodnotu. Odhad pro aukci se pohybuje mezi 450 a 550 tisíci dolary, tedy někde mezi 10 a 12 miliony korunami. Možná vás teď napadá, jakou cenu má takové auto nerozbité. Logicky ohromnou – těch pár kusů, co se během několika uplynulých let objevilo v dražbách, zpravidla atakovalo částku dvou milionů dolarů, tedy kolem 45 milionů korun. Já říkal, že se oprava rozhodně vyplatí.

Načítám