Hlavní obsah

Kolik zaplatíte státu na daních z benzinu a nafty?

Foto: Shutterstock

Ceny nafty jsou poprvé po dlouhé době vyšší než benzinu

Více než polovinu ceny pohonných hmot tvoří daně. Motorista je tak pro stát velice užitečná dojná kráva. Smutné je, že za to nedostává odpovídající služby.

Článek

Doba, kdy jsme tankovali litr za 25 korun, je pryč. Ale kdo ví, třeba se zase státy OPEC (kartel zemí vyvážejících ropu) pohádají a nedohodnou se na snížení těžby, takže ropy bude přebytek a cena bude klesat. V současnosti klesá cena ropy na světových trzích k 50 dolarům za barel, ještě před pár měsíci byla u 80 dolarů.

Jen připomeneme, že cena ropy je na světových trzích ovlivňována především obchodními spekulacemi. Kartel OPEC pouze stanovuje objem těžby. Nicméně obecně platí, že klesající objem těžby obvykle vede ke zvyšování cen ropy a obráceně. Kartelu také příliš nehraje do karet to, že USA, největší spotřebitel ropy na světě, je nyní na jeho exportu prakticky absolutně nezávislý. OPEC tak musí objem těžby udržovat výše, aby byla vůbec jeho ropa cenově konkurenceschopná.

Daně vyšší než směrnice EU

Pojďme se podívat, jak se vlastně cena benzinu a nafty u českých čerpacích stanic skládá a co z toho jsou daně. Nejvýznamnější položkou je tzv. spotřební daň. Její výši určuje stát, ale vychází z evropské směrnice o minimální sazbě spotřební daně z pohonných hmot. Minimální sazba spotřební daně je dle směrnice EU 330 eur za 1 000 litrů nafty (ještě před rokem to bylo 302 eur) a 359 eur za 1 000 litrů bezolovnatého benzínu. Na olovnatý benzín je stanovena minimální sazba 421 eur za 1 000 litrů.

Provedeme si jednoduchý přepočet podle aktuálního kurzu 25,90 Kč za Euro. Vychází nám tedy, že minimální sazba spotřební daně na litr nafty musí být 8,55 Kč a na litr bezolovnatého benzinu 9,30 Kč. Státu ale nikdo nezakazuje nastavit daň vyšší, čehož ten náš samozřejmě využil. V současné době zaplatíte z každého litru nafty 10,95 Kč a z každého litru benzinu 12,84 Kč na spotřební dani.

Pod 15 korun benzín stát nemůže nikdy

To ale není jediná daň. Z pohonných hmot se ještě platí DPH, které má výši 21 %. Tady je stát opravdu „spravedlivý“, když nás vlastně nutí platit daň z daně. Pokud bychom došli do extrémů a řekli si, že benzín a nafta budou zadarmo a rafinerie by paliva rozdávaly zcela bez marže a zdarma, stejně zaplatíte minimálně 13,25 Kč za litr nafty (spotřební daň + DPH) a 15,54 Kč za litr benzínu.

Samozřejmě ale do ceny promlouvá i samotná cena ropy a náklady rafinerií. A pak samozřejmě také obchodní marže prodejců. Pokud tedy stojí benzín a nafta 34 korun za litr (použijeme tento modelový příklad), tak 28,10 Kč je cena paliv bez DPH. V případě nafty se pak dostaneme na cenu 17,15 Kč, u benzínu na 15,26 Kč za litr bez daní. Jedná se tedy o cenu rafinerie s marží a také o marži prodejce paliva. Ohledně marží se vedou dohady, ale rafinerie nemají obvykle z litru více než korunu.

Marže jsou na pumpách docela nízké

Pumpaři se obvykle vejdou do dvou korun za litr. Ovšem na hlavních tazích, v Praze a u dálnic je ta marže trochu vyšší, především kvůli vyšším nákladům pump na provoz a mzdy. Některé budgetové čerpací stanice, u nás třeba Tank ONO, jsou schopné existovat s dlouhodobě nižšími maržemi, i okolo 1 Kč na litr především díky tomu, že prakticky neinvestují do reklamy. Benzinky obecně na samotném prodeji pohonných hmot příliš nevydělávají. Mnohem více je živí doplňkový prodej maloobchodního zboží (a služeb), ze kterého mají výrazně vyšší marže. Chcete příklad? Na jedné kávě za 49 korun má pumpa větší marži, než když natankujete benzín za pět stovek.

Takže abychom to shrnuli. Když stojí nafta a benzín 34 korun za litr, tak státu z této ceny zaplatíte 16,85 Kč na daních za litr nafty a 18,74 Kč na daních za litr benzínu. U nafty tak při ceně 34 Kč/litr tvoří daně skoro 50 % ceny paliva, u benzínu asi 55 %. S klesající koncovou cenou pohonných hmot je ten podíl do státní kasy samozřejmě vyšší. Až tedy příště zaplatíte u pumpy 2 000 korun za plnou nádrž, nečertěte se na obsluhu čerpací stanice. Oni na těch 60 litrech mají zhruba 120 korun, státu jste ale zaplatili v případě benzínu více než tisícovku.

A ještě jeden výpočet. Když ujedete za rok 20 000 km autem se spotřebou 6 litrů nafty na 100 km, tak státu zaplatíte na daních něco málo přes korunu na každý kilometr, tedy zhruba těch 20 000 korun za rok. Benzinové auto se spotřebou 8 l/100 km stojí majitele každý kilometr asi 1,50 Kč na daních. No, a teď nám řekněte, jestli za to od státu, který po vás navíc chce ještě i dálniční známku za 1 500 Kč, dostáváte odpovídající služby.

Už teď se těšíme na vaše úvahy i názory v diskusi...

Načítám