Hlavní obsah

Z aut se vytrácí manuální převodovky – pomohou nové kurzy?

Foto: BMW

Manuály pomalu mizí

Manuální převodovky ze sportovních automobilů mizí už roky, spousta zákazníků je nechce a v konečném důsledku je to levnější i pro samotné automobilky. Není nutné vyrábět dvě verze převodovek. A u automatů, které mají sedm nebo klidně i osm rychlostních stupňů, se dají účinněji snižovat normovaně naměřené emise.

Článek

Moderní automatické převodovky řadí v řádu milisekund – tak rychle, jak to žádný řidič nedokáže; třeba při jízdě na okruhu jste s automatem výrazně rychlejší. Samozřejmě, samotná jízda pak není až tak zábavná, což platí i za situace, pokud řadíte tlačítky pod volantem. Pořád je to umělý pocit a chybí potěšení z toho, když si „manuálem“ na těch šest nebo osm válců můžete „sáhnout“. Tu možnost sice stále máte, ale trend je jednoznačný – automaty u sportovních aut vládnou prodejním statistikám, zatímco klasická „háčka“ jsou postupně vytlačována.

BMW udává, že v Česku je podíl „manuálů“ 20 procent. Mercedes se znáčky AMG už s přímo řazenou převodovkou nekoupíte, stejně jako RS modely od Audi. Ano, u motorů s výkonem přes 600 koní je už těžko představitelné, že by měly manuální převodovku (třeba nové, a mimochodem vynikající, BMW M5). Ale u ostrého hatchbacku s výkonem do 300 koní? Nebo u kupé? Tam je manuální převodovka skvělou volbou – když bych si kupoval podobné auto, rozhodně bych ji tam chtěl. A to jednoznačně! Jistě, na okruhu bych byl sice o pár desetin pomalejší, ale ten pocit, když pomalu uvolňujete spojku a zvolna pouštíte sílu motoru skrz převodovku na pneumatiky… tomu se máloco vyrovná.

Manuální převodovka je navíc levnější, má jednodušší servis a je lehčí o nějakých 20 až 40 kilogramů. Jediné riziko představují příliš horlivé rozjezdy – pokud se jich dopustíte několikrát za sebou, spojkové lamely lidově řečeno „usmažíte“.

Mnoho automatů i u sportovních vozů navíc neumí „manuální“ režim, kdy si pořadí rychlostí určuje řidič. U manuálu se vám nic takového nestane, a když máte před zatáčkou zařazenou „trojku“, pak s jistotou víte, že vám tam i zůstane. U některých automatů ale nikdy nevíte…

Kurzy s manuálními převodovkami jako novinka v USA

Dobrá zpráva teď přišla z USA, podle níž pojišťovací společnost Hagerty ve spolupráci se závodní školou Skip Barber uspořádá kurzy, ve kterých bude řidiče učit jezdit s klasickým „háčkem“.

V době, kdy se stále více mluví o autonomních elektro-vozech, je to pro nadšence motorů přímo živá voda. Mohlo by to inspirovat i další případné následovníky. A čím více takových kurzů, tím více potenciálních zájemců o sportovní auta s manuální převodovkou. Z logiky věci plyne, že výrobci by pak jen stěží mohli argumentovat nezájmem, neznalostí a malou poptávkou ze strany zákazníků.

Jak to máte vy? Preferujete (u sportovních automobilů) manuální nebo automatickou převodovku? A myslíte, že by podobné kurzy jako ty v USA pomohly vrátit manuálu jeho zašlou slávu?

Související témata:
Načítám