Hlavní obsah

Potvrzeno! Z JAR do čela Škodovky! Schäfer má jasný úkol...

Foto: Jakub Deml

Jak zářivá bude budoucnost mladoboleslavské automobilky? Nový šéf by ji prý měl vést pevnou rukou

Ještě včera ho nikdo v Česku pořádně neznal, teď se bude jeho jméno skloňovat v ekonomických rubrikách i v zaplivaných hospodách. Thomas Schäfer, dosavadní šéf automobilky Volkswagen v Jihoafrické republice, se stane novým šéfem Škodovky. A jeho hlavním úkolem by mělo být vymezení škodovky v rámci koncernu Volkswagen. Zprávu potvrdila automobilka v tiskové zprávě.

Článek

Ta zpráva je jasná a stručná: Novým předsedou představenstva automobilky Škoda Auto se stává Thomas Schäfer, který doposud vedl jihoafrickou součást koncernu Volkswagen. S informací přišel portál Automobilwoche, před několika minutami ji potvrdila i česká automobilka.

Foto: Volkswagen

Thomas Schäfer dlouho pracoval pro Mercedes, posledních pět let byl šéfem VW v JAR

Padesátiletý Thomas Schäfer na postu šéfa Škody Auto nahradí Bernharda Maiera, charismatického šéfa, pod jehož vedením se škodovka rychle rozvíjela. A to byl podle zákulisních informací právě ten problém. „Bernhard Maier jako předseda představenstva společnosti Škoda Auto výrazně přispěl k dalšímu vyprofilování značky. Jeho léta ve společnosti patří mezi ta nejúspěšnější v celé 125leté historii automobilky. Za to i za téměř dvě desítky mimořádně úspěšných let, nejprve ve společnosti Porsche a poté ve Škoda Auto, Bernhardu Maierovi děkuji,“ okomentoval Maierův konec Herbert Diess, šéf celého koncernu VW, když byl Maier počátkem června odvolán z funkce. 

Škodovka odchod Maiera oficiálně nekomentovala, ale to, že měl Maier s Diessem vyostřené vztahy, se dávno vědělo. Škodovka totiž až příliš konkurovala Volkswagenu. Pod Maierovým vedením vznikla úspěšná SUV Kodiaq, Karoq nebo Kamiq a automobilka udělala velké pokroky také v oblasti elektromobility, digitalizaci a konektivity. Škodovka vydělávala, expandovala a zvýšila výrobu až na 1,3 milionu osobních aut ročně. Jenže…

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu," řekl šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess v sobotním vydání listu Frankfurter Allgemeine Zeitung. „Škoda není dostatečně agresivní v boji s konkurencí v podobě korejských a francouzských značek. Právě na to se nyní musí soustředit, její místo patří do segmentu cenově výhodných aut,“ citují šéfa koncernu německé noviny.

Úkol pro nového šéfa vypadá poměrně jasně. Na Škodu Auto navíc tvrdě dopadly následky koronaviru, provozní zisk automobilky se v prvním pololetí propadl téměř o tři čtvrtiny na zhruba šest miliard korun. Tržby Škody Auto v pololetí klesly o více než čtvrtinu. A s tím vším by měl nový šéf zabojovat. Ale pozor, tenhle problém neřeší zdaleka jen škodovka, ale i ostatní značky koncernu.

Foto: Škoda Auto

Pod Maiserovým vedením mladoboleslavská automobilka úspěšně vzkvétala a expandovala. Možná až příliš...

Thomas Schäfer se narodil 1. dubna 1970 ve městě Marburg v Hesensku, vystudoval technologii výroby na Berufsakademie v Mannheimu a již během studií v roce 1991 začal pracovat u Daimleru. V letech 1994 až 1998 působil v různých funkcích v závodě v Rastattu, necelý rok pak pracoval i v USA, aby byl posléze přesunut na vysoké manažerské posty DaimlerChrysler v Jihoafrické republice.

V roce 2002 spoluzakládal pobočku automobilky DaimlerChrysler v Malajsii a ujal se funkce viceprezidenta pro výrobu, o tři roky později se vrátil do mateřské společnosti v Německu, kde se mimo jiné podílel na expanzi vozů Mercedes-Benz do Číny. Do vrcholového managementu Volkswagenu se přesunul v roce 2012 – koncern využil jeho zkušenosti s africkým trhem a v roce 2015 ho jmenoval generálním ředitelem jihoafrického zastoupení koncernu Volkswagen s působností pro celou jižní Afriku.

Škodovka zatím k celé rošádě mlčí. Nic totiž není oficiální a Thomas Schäfer by měl být do role šéfa společnosti Škoda Auto teprve uveden. Pokud se opravdu naplní spekulace, měl by tlačit škodovku směrem dolů, tedy k levnějším autům. Až příliš často se totiž z Volkswagenu a Audi ozývaly výtky, že Škodovka jen těží z koncernových technologií a nabízí příliš mnoho za málo peněz. Ostatně vzpomeňte si i na další rozdělení rolí, tentokrát mezi škodovkou a značkou Seat z loňského října. „Seat by mohl nabídnout ještě emotivnější auta, jak ukazují jeho modely Cupra. A Škoda by mohla naopak ještě lépe fungovat na trzích východní Evropy, kde zákazníci hledají především dostupnost a funkčnost,“ řekl tehdy Michael Jost, ředitel VW pro produktovou strategii.

Takže jaká bude budoucnost škodovky pod novým ředitelem? Sami jsme velice zvědaví...

Kam bude směřovat Škoda Auto?
Jednoznačně směrem k levnějším autům
86,7 %
Bude se dál rozvíjet napříč všemi segmenty
13,3 %
Celkem hlasovalo 9265 čtenářů.
Načítám