Hlavní obsah

Z 0 na sto pod 2 sekundy: Auta na hraně fyzikálních možností

Foto: Czinger

Jednadvacet-dvaadvacet – než jste tohle přečetli, ta nejrychlejší auta dneška už by vystřelila na stovku a dál drtivě zrychlovala. Výkony dnešní supersportovní špičky jsou tak šílené, že se blíží hraně toho, co je vůbec fyzikálně možné. Přesto inženýři s pomocí moderních technologií vždycky přijdou na to, jak ještě trochu zrychlit. Kde to skončí?

Článek

Další týden, další neznámý hypersport s bláznivými dynamickými parametry. Tentokrát je to americký Czinger 21C (čte se to „zinger“) poháněný hybridním ústrojím s výkonem 1 250 koní. Díky tomu by měl zrychlit z nuly na stovku za absurdních 1,9 sekundy. Možná ještě absurdnější však je, že ani tak nebude nejrychlejší…

Stejné číslo totiž sliboval geniální snílek Elon Musk, když před časem představoval Teslu Roadster. Ještě o pět setin rychlejší by pak měl být chorvatský Rimac C_Two. Ale skutečným rekordmanem se nejspíš stane japonský Aspark Owl s udávaným časem 1,69 s, jehož hlavním vývojovým cílem byl právě rekord v této disciplíně. Byla by ostuda, kdyby neuspěl.

Všechna tato tři auta jsou ale na rozdíl od hybridního Czingeru kompletně elektrická, což zrovna v disciplíně akcelerace na stovku představuje velkou výhodu. Elektrické motory totiž dodávají svůj nejvyšší točivý moment od nulových otáček, takže auto vyráží vpřed plnou silou. Vyšší hmotnost baterií je taky přínosná, protože autu poskytuje lepší trakci nutnou pro start z místa. Problém to začne být ve vyšších rychlostech, když už elektřina bez patřičného zpřevodování není tak účinná, a v zatáčkách, kde bude nutné držet hmotnost pod kontrolou. Nemluvě o hyperrychle klesajícím dojezdu při jízdě na plný plyn…

Superauta na elektřinu tak zatím fungují skvěle jako technologické demonstrátory, ale jak moc velká zábava s nimi bude při jízdě po skutečných silnicích, to se ještě uvidí. Ale stejně jsme zvědaví, kam až se inženýrům podaří posunout hranice při akceleraci. Dostaneme se i pod jednu sekundu? Nakonec bude zase jediným limitem ten křehký balík masa mezi sedačkou a volantem…

Načítám