Hlavní obsah

Vzpomínka na Yoshihika Matsua, otce Datsunu 240Z

Foto: FavCar / MotoManTV

Yoshihiko Matsuo - Designer Datsunu 240Z

Svět obletěla smutná zpráva. Jedenáctého července, den po svých narozeninách, zemřel tvůrce legendárního Datsunu „Zet“ Yoshihiko Matsuo. Dožil se úctyhodných osmdesáti šesti roků a světu zanechal moc hezké dílo. Nebýt sportovních Datsunů, kdoví, zda by japonské automobilky nakonec tak brzy a přesvědčivě dobyly západní trhy.

Článek

Cesta Datsunu k úspěchu byla dlouhá, svět sportovních aut totiž vždycky měl své tradiční značky, kterých se jen těžko vzdával. S dálným východem se v šedesátých letech ještě nepočítalo. V Evropě měly jistou pozici pouze zavedené britské, německé a italské značky. Získat si americký trh bylo ještě těžší.

Jistý obchodník, Yutaka Katayama, šéf amerického zastoupení Datsun, ovšem uměl mistrně prodávat. A jistý Yoshihiko Matsuo seděl u rýsovacího prkna a napomáhal tomu, aby první sportovní Datsuny byly sexy. Oba pánové mají na budoucí představení legendárního Datsunu 240Z lví podíl. Ostatně, napsali o vzniku nejslavnějšího japonského sporťáku i ucelenou knihu, která se jmenuje „Fairlady Z Story“.

Muzikál My fair lady byl inspirací

Jméno Fairlady se objevuje u vozů značky Datsun již od roku 1959, ale tahle první auta vznikla pouze v několika exemplářích a na živo je můžete vidět maximálně v depozitáři firemního muzea společnosti Nissan. Stará historka praví, že Datsun Sports získal své označení Fairlady dílem náhody. Tehdejší ředitel korporace v té době navštívil Londýn, ve West Endu ho uchvátil muzikál „My fair lady“ a ono jméno se mu nesmírně líbilo. A právě pod tímhle označením se sportovní Datsuny spadající pod projekt „Z“ prodávaly na domácím japonském trhu.

V USA se situace měnila nejdříve jen pozvolna. Datsun Fairlady Sports 2000 se ve druhé půlce šedesátých let vyráběl ve stovkách kusů měsíčně, ale jeho nástupce, který měl aspiraci na prodeje rovnou po celých tisícovkách, měl dle svých tvůrců způsobit malou revoluci.

Foto: RM Sotheby's

Datsun Fairlady Sports 2000 byl první masově prodávaný sportovní automobil od Nissanu (tehdy Datsun)

Matsuo a nadčasový Datsun 240Z

Yoshihiko Matsuo, rodák z japonského Himedži, si prošel mnoha designerskými rolemi u japonských automobilek, než ho poprvé nechali navrhnout pravý sporťák. V šedesátých letech byl součástí týmu, který ladil relativně nudné a předvídatelné tvary prodejně stěžejních sedanů řady „Bluebird“. V druhé půlce šedesátých let však přišla možnost zkusit ryze sportovní vůz. V Japonsku tehdy pochopili, že pokud se chtějí v konstrukci automobilů někam posunout, nemůžou donekonečna vyrábět jen cenově podbízivé a mechanicky spolehlivé vozy. Měli ambice přímo zatřást tehdejším automobilovým trhem.

Foto: RM Sotheby's

Datsun 240Z je legendární značka, která z paměti automobilových fanoušků nikdy nezmizí

Oddělení, které vedl Teiichi Hara, nemělo na starost jen vymodelování tvarů auta, mělo přinést i kompletní analýzu trhu, předpokládaných prodejů i technického řešení. A Matsuo, který byl jeho klíčovým zaměstnancem, šel na věc velmi pragmaticky a šikovně. Počítal s tím, že koncem šedesátých let přichází doba, kdy klasickým dvoumístným roadsterům odzvonilo. Současně věděli, že nově připravovaná americká bezpečnostní pravidla budou tradičním automobilkám znesnadňovat prodeje tradičních sportovních vozů.

Noví zákazníci budou chtít silné motory. Uzavřená kupé se stanou jasnou preferencí, slušná výbava a dobře přístupný kufr by měly být samozřejmostí.

Foto: RM Sotheby's

Datsun 240Z je zejména z bočního profilu velmi elegantní. Dlouhá příď dominuje, a auto bude díky ní pořád nadčasové

Debut MGB GT i Fordu Mustang Fastback v roce 1965 znamenal jistý trend. Pak se objevil Fiat 124 Spider i kupé a o dalších pár let později Ford Capri, tehdy ještě bez celé výklopné zádě. Zejména Capri se stalo evropským prodejním hitem. Připravovaný Datsun byl však se svým řadovým šestiválcem OHC daleko silnější, výklopná záď byla praktičtější a celkové ovládání auta modernější.

Matsuo a ostatně i všichni z vedení Datsunu věděli, že se tohle auto bude prodávat daleko lépe než předchozí roadster Fairlady Sports 2000. Pokud se jich vyrábělo v ideálním případě kolem tří set měsíčně, Matsuo a jeho tým předpokládali, že nové „Zetko“ najde měsíčně až desetkrát tolik zákazníků. A skutečně, Datsunů 240Z, 260Z i 280Z (tedy celé generace „S30“) se prodalo za devět let hodně přes půl milionu exemplářů.

Foto: RM Sotheby's

Motor je řadový šestiválec OHC a se dvěma karburátory Hitachi (licenční SU HS6) dosahoval výkonu přes 150 koní

Projekt Z měl původně více podob

Projekt Z (odtud název celé modelové řady) možná leckomu připomíná evropské sportovní ikony, ale věřte, že jeho design vznikl na čistém listu papíru. Boční profil má díky dlouhatánské přední kapotě rysy Jaguaru E-type, zadní část se zase volně podobá Fordu Capri první generace, který se představil trhu rok před Datsunem.

Foto: RM Sotheby's

Datsun byl původně otevřeným vozem, ale Matsuo věřil, že sedmdesátá léta budou přát spíše sportovním kupé a klasickým roadsterům již odzvonilo

Existovaly ovšem i návrhy, které velmi připomínaly italské sportovní vozy Fiat, a dokonce jeden vyloženě odvážný ve stylu, v jakém se na sklonku šedesátých let objevuje VW/Porsche 914. Finální design byl dílem konsenzu a zdá se, že tým pracující na projektu Z nemohl vybrat lépe. Yoshihiko Matsuo tehdy se svým týmem zkrátka strefil hřebíček přímo na hlavičku a auto stále oslovuje nové a další generace automobilových nadšenců.

Související témata:
Načítám