Článek
MT-07 je první ze série takzvaných „sedmičkových Yamah“, postavených kolem řadového dvouválce CP2. Naháč moderního střihu se objevil již v roce 2014, o dva roky později na trh vyrazil i cesťák Tracer 700 (dnes již přejmenovaný na Tracer 7), retro scrambler Yamaha XSR 700 a nakonec i enduro Ténéré 700. Všechny tři motorky sdílí právě motor, ve všem ostatním jsou však svébytné a každá oslovuje svůj okruh zájemců.
Naoko sci-fi, ale v jádru úplně standardní
Na Traceru, XSR i Ténéré už jsem měl příležitost jezdit, a proto jsem s radostí přijal možnost vyzkoušet konečně i MT, které navíc prošlo celkem rozsáhlou modernizací pro letošní rok. A právě tahle modernizace vzbuzuje docela dost kontroverze – ano, mluvím o designu přídě. Celá řada MT se nikdy neřadila mezi motorky konvenčního vzhledu, takže rozhodně nic pro milovníky tradičních kulatých světel. Pro letošek však Yamaha posunula „hmyzí“ vzhled ještě o řád dál. Kompletní LED osvětlení se tak sdružilo do velmi malé „hlavy“, přičemž vertikální LED proužky obstarávají denní svícení a funkci hlavního světla má maličká nenápadná čočka mezi nimi.
Tenhle design, který souběžně debutoval i na silnější MT-09, narazil u spousty lidí na nevoli, ale já osobně bych to neviděl tak horké. Starší design s větším hlavním světlometem už byl trochu poznamenán zubem času a mně se nový kukuč vlastně i docela líbí. Samozřejmě, že to není nic pro puristy, ale do celkového obrazu motorky, která jako by vypadla ze sci-fi komiksu, to vlastně dost dobře pasuje.
Krom toho, tak jak je design svébytný a nekonvenční, je zbytek motorky příjemně nekomplikovaný. Zapomeňte na složitou elektroniku, párování s telefony, adaptivní podvozek, hromadu jízdních režimů a další vymoženosti. MT má sice digitální, ale jednoduchý a velmi přehledný budík s kontrastní grafikou, na kterém můžete přepínat akorát počítadla kilometrů. A navíc, a to bych chtěl vyzdvihnout, má klasický lankový plyn a tím pádem i nesmírně přirozenou a neucukanou odezvu na otočení rukojeti.
Dvouválec je sametový, ale nepostrádá charakter
Tímhle oslím můstkem se pak dostávám k motoru. Jak už padlo, jedná se o řadový dvouválec. Konkrétně má motor 689 kubických centimetrů, pálí po 270 stupních a disponuje plným výkonem 73,4 koně a točivým momentem 67 Nm (k dispozici je i omezená verze pro řidičský průkaz A2).
Spíš než čísla je ale důležitá praxe, protože tenhle motor je jeden z nejpříjemnějších a nejvstřícnějších dvouválců, které na současném trhu najdete. V nízkých otáčkách při městském popojíždění neprotestuje, silně a bujaře táhne v celém středním spektru, a když jej podržíte pod krkem, radostně se vytočí skrz otáčkoměr, než mu v nějakých osmi tisících dojde dech. Ani přes všechnu tu vychovanost, kterou motor nabízí, se ale nedostavuje dojem, že by byl jakkoliv bezcharakterní či vykleštěný. Když vezmu za plyn ve středním pásmu, jede na svou výkonnostní třídu jako z praku a lehce a radostně se roztáčí. Živému charakteru dost dopomáhá i relativně krátce poskládaná šestistupňová převodovka, jejíž řazení je naprosto příkladné, kvalty zřetelně cvakají na svoje místo a neutrál není potřeba nikdy hledat nadvakrát – Yamaha převodovky prostě umí.
Motor s velkou silou ve středním pásmu je pak příhodně zasazen do příjemně ovladatelného, lehkého a mrštného šasi. Se svými 184 centimetry bych si sice uměl představit, že by motorka mohla být o něco větší, protože moje pozice za řídítky je lehce skrčená, ale na druhou stranu z nízkého sedla dosáhne na zem snad úplně každý a třeba po městě je obratnost drobné motorky neocenitelná.
Naladění podvozku a zejména jednoduchých předních vidlic je pak celkově měkčí. Ve chvíli, kdy si chci MT potahat v sérii rychlejších zatáček, narážím na určitou nejistotu plynoucí od předního kola, ale přesto se nedá říct, že by bylo měkčí pružení vyloženě nevýhodou. MT-07 není stroj pro střelce, ale míří na lidi, kteří si ji vyberou jako první velkou motorku. Počítá taky s tím, že ji osedlá menší a lehčí dámská část motorkářské komunity, a samozřejmě je to motorka, která se bude ve velkém využívat na dojíždění za povinnostmi, kde tvrdé sportovní nastavení podvozku není dvakrát žádoucí.
Shrňme si všechny ty vlastnosti a máme tady stroj, který je vzhledem ke svému určení mistrně vyladěný a svojí cílové skupině – středně pokročilým motorkářům, hledajícím motorku „tak akorát“ – slouží perfektně. Motor má dost výkonu pro každou příležitost, ale není nijak zákeřný a krásně čitelně reaguje. Podvozek je sice trochu měkčí v momentě, kdy se začne tlačit na pilu, ale zase nenatřásá při normální jízdě. To vše je pak zabaleno v lehké a lehko ovladatelné motorce, k níž prakticky nelze mít výhrad. Ano, je tu pořád ten kontroverzní vzhled, ale ten je otázkou vkusu, takže jestli se vám nelíbí, můžete sáhnout po XSR 700.
Na úplném začátku jsem taky zmiňoval, že na MT-07 visí u Yamahy celkem rozumná cenovka. Konkrétně jde o částku 179 990 korun, což je prostě docela dost motorky za docela málo peněz.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový dvouválec, vodní chlazení, 4 ventily na válec, vstřikování |
Objem | 689 cm3 |
Výkon | 73,4 koně (54 kW) při 8 750 ot./min. |
Točivý moment | 67 Nm při 6 500 ot./min. |
Spojka | v olejové lázni, ovládání lankem |
Převodovka | šestistupňová |
Finální převod | řetěz |
Přední zavěšení | teleskopická vidlice, zdvih 130 mm |
Zadní zavěšení | centrální tlumič, nastavení předpětí, zdvih 130 mm |
Rozměry pneumatik | 120/70 ZR17 vpředu, 180/55 ZR17 vzadu |
Přední brzdy | 2×298 mm, čtyřpístové brzdiče, ABS |
Zadní brzdy | 245 mm, jednopístový brzdič, ABS |
Pohotovostní hmotnost | 184 kilogramů |
Objem nádrže | 14 litrů |
Rozvor | 1 400 mm |
Výška sedla | 805 mm |
Testovací jezdec má na sobě: | |
---|---|
Přilba | LS2 Challenger C Solid Carbon |
Bunda | Macna Hurracage |
Kalhoty | 4SR Club Sport |
Rukavice | 4SR Monster |
Boty | MBW Poco |