Hlavní obsah

Yamaha MT-07 – Všeho tak akorát

Foto: Lukáš Volšický

Yamaha MT-07 je už v nabídce nějaký ten pátek a na trhu nových i ojetých strojů si vybudovala renomé ohromně univerzálního, levně provozovatelného a vstřícného stroje, na kterém navíc visí rozumná cenovka. Tak jsem se jal zjišťovat, jestli to stále platí i po modernizaci.

Článek

MT-07 je první ze série takzvaných „sedmičkových Yamah“, postavených kolem řadového dvouválce CP2. Naháč moderního střihu se objevil již v roce 2014, o dva roky později na trh vyrazil i cesťák Tracer 700 (dnes již přejmenovaný na Tracer 7), retro scrambler Yamaha XSR 700 a nakonec i enduro Ténéré 700. Všechny tři motorky sdílí právě motor, ve všem ostatním jsou však svébytné a každá oslovuje svůj okruh zájemců.

Naoko sci-fi, ale v jádru úplně standardní

Na Traceru, XSR i Ténéré už jsem měl příležitost jezdit, a proto jsem s radostí přijal možnost vyzkoušet konečně i MT, které navíc prošlo celkem rozsáhlou modernizací pro letošní rok. A právě tahle modernizace vzbuzuje docela dost kontroverze – ano, mluvím o designu přídě. Celá řada MT se nikdy neřadila mezi motorky konvenčního vzhledu, takže rozhodně nic pro milovníky tradičních kulatých světel. Pro letošek však Yamaha posunula „hmyzí“ vzhled ještě o řád dál. Kompletní LED osvětlení se tak sdružilo do velmi malé „hlavy“, přičemž vertikální LED proužky obstarávají denní svícení a funkci hlavního světla má maličká nenápadná čočka mezi nimi.

Foto: Lukáš Volšický

Právě nová maska vzbudila velkou diskuzi

Tenhle design, který souběžně debutoval i na silnější MT-09, narazil u spousty lidí na nevoli, ale já osobně bych to neviděl tak horké. Starší design s větším hlavním světlometem už byl trochu poznamenán zubem času a mně se nový kukuč vlastně i docela líbí. Samozřejmě, že to není nic pro puristy, ale do celkového obrazu motorky, která jako by vypadla ze sci-fi komiksu, to vlastně dost dobře pasuje.

Krom toho, tak jak je design svébytný a nekonvenční, je zbytek motorky příjemně nekomplikovaný. Zapomeňte na složitou elektroniku, párování s telefony, adaptivní podvozek, hromadu jízdních režimů a další vymoženosti. MT má sice digitální, ale jednoduchý a velmi přehledný budík s kontrastní grafikou, na kterém můžete přepínat akorát počítadla kilometrů. A navíc, a to bych chtěl vyzdvihnout, má klasický lankový plyn a tím pádem i nesmírně přirozenou a neucukanou odezvu na otočení rukojeti.

Foto: Lukáš Volšický

V budíku s inverzní grafikou žádná velká moudra nehledejte. Je tu pár dat z palubního počítače, otáčkoměr, rychloměr, ukazatel kvaltu, palivoměr a hodiny. Nic víc není třeba

Dvouválec je sametový, ale nepostrádá charakter

Tímhle oslím můstkem se pak dostávám k motoru. Jak už padlo, jedná se o řadový dvouválec. Konkrétně má motor 689 kubických centimetrů, pálí po 270 stupních a disponuje plným výkonem 73,4 koně a točivým momentem 67 Nm (k dispozici je i omezená verze pro řidičský průkaz A2).

Spíš než čísla je ale důležitá praxe, protože tenhle motor je jeden z nejpříjemnějších a nejvstřícnějších dvouválců, které na současném trhu najdete. V nízkých otáčkách při městském popojíždění neprotestuje, silně a bujaře táhne v celém středním spektru, a když jej podržíte pod krkem, radostně se vytočí skrz otáčkoměr, než mu v nějakých osmi tisících dojde dech. Ani přes všechnu tu vychovanost, kterou motor nabízí, se ale nedostavuje dojem, že by byl jakkoliv bezcharakterní či vykleštěný. Když vezmu za plyn ve středním pásmu, jede na svou výkonnostní třídu jako z praku a lehce a radostně se roztáčí. Živému charakteru dost dopomáhá i relativně krátce poskládaná šestistupňová převodovka, jejíž řazení je naprosto příkladné, kvalty zřetelně cvakají na svoje místo a neutrál není potřeba nikdy hledat nadvakrát – Yamaha převodovky prostě umí.

Foto: Lukáš Volšický

Motor svým výkonem samozřejmě netrhá asfalt, ale neztratí se prakticky v žádné situaci

Motor s velkou silou ve středním pásmu je pak příhodně zasazen do příjemně ovladatelného, lehkého a mrštného šasi. Se svými 184 centimetry bych si sice uměl představit, že by motorka mohla být o něco větší, protože moje pozice za řídítky je lehce skrčená, ale na druhou stranu z nízkého sedla dosáhne na zem snad úplně každý a třeba po městě je obratnost drobné motorky neocenitelná.

Foto: Lukáš Volšický

Na svou velikost bych snesl, aby byla MT-07 o kousek větší, ale taky nemůžu říct, že bych se nevešel

Naladění podvozku a zejména jednoduchých předních vidlic je pak celkově měkčí. Ve chvíli, kdy si chci MT potahat v sérii rychlejších zatáček, narážím na určitou nejistotu plynoucí od předního kola, ale přesto se nedá říct, že by bylo měkčí pružení vyloženě nevýhodou. MT-07 není stroj pro střelce, ale míří na lidi, kteří si ji vyberou jako první velkou motorku. Počítá taky s tím, že ji osedlá menší a lehčí dámská část motorkářské komunity, a samozřejmě je to motorka, která se bude ve velkém využívat na dojíždění za povinnostmi, kde tvrdé sportovní nastavení podvozku není dvakrát žádoucí.

Shrňme si všechny ty vlastnosti a máme tady stroj, který je vzhledem ke svému určení mistrně vyladěný a svojí cílové skupině – středně pokročilým motorkářům, hledajícím motorku „tak akorát“ – slouží perfektně. Motor má dost výkonu pro každou příležitost, ale není nijak zákeřný a krásně čitelně reaguje. Podvozek je sice trochu měkčí v momentě, kdy se začne tlačit na pilu, ale zase nenatřásá při normální jízdě. To vše je pak zabaleno v lehké a lehko ovladatelné motorce, k níž prakticky nelze mít výhrad. Ano, je tu pořád ten kontroverzní vzhled, ale ten je otázkou vkusu, takže jestli se vám nelíbí, můžete sáhnout po XSR 700.

Na úplném začátku jsem taky zmiňoval, že na MT-07 visí u Yamahy celkem rozumná cenovka. Konkrétně jde o částku 179 990 korun, což je prostě docela dost motorky za docela málo peněz.

Technické údaje
Motorřadový dvouválec, vodní chlazení, 4 ventily na válec, vstřikování
Objem689 cm3
Výkon73,4 koně (54 kW) při 8 750 ot./min.
Točivý moment67 Nm při 6 500 ot./min.
Spojkav olejové lázni, ovládání lankem
Převodovkašestistupňová
Finální převodřetěz
Přední zavěšeníteleskopická vidlice, zdvih 130 mm
Zadní zavěšenícentrální tlumič, nastavení předpětí, zdvih 130 mm
Rozměry pneumatik120/70 ZR17 vpředu, 180/55 ZR17 vzadu
Přední brzdy2×298 mm, čtyřpístové brzdiče, ABS
Zadní brzdy245 mm, jednopístový brzdič, ABS
Pohotovostní hmotnost184 kilogramů
Objem nádrže14 litrů
Rozvor1 400 mm
Výška sedla805 mm
Testovací jezdec má na sobě:
PřilbaLS2 Challenger C Solid Carbon
BundaMacna Hurracage
Kalhoty4SR Club Sport
Rukavice4SR Monster
BotyMBW Poco
Související témata:
Načítám