Článek
Automobilka Xpeng byla založena teprve před šesti lety. Má zhruba tři tisíce zaměstnanců a vloni tento start-up, za kterým stojí giganty Alibaba a Foxcon, získal 400 milionů dolarů od společnosti Xiaomi. Ta vyrábí spotřební elektroniku a v Česku je známá zejména pro mobilní telefony.
Xpeng nabízí v tuto chvíli dva elektrické modely – sportovně-užitkové G3 a nově právě sedan P7. Pokud se vám při pohledu na ně okamžitě vybaví modely od kalifornské Tesly, asi nejste sami. My jsme měli přesně ten samý pocit.
Zpátky k modelu P7. Jde o sedan s délkou 4 880 mm, šířkou 1 896 mm a výškou 1 450 mm, to vše při rozvoru náprav bez dvou milimetrů tři metry. Nedostatkem prostoru tak v autě asi bude trpět málokdo. V nabídce jsou dvě verze, jedna je s pohonem zadních kol, druhá se nabízí jako „čtyřkolka“.
Baterie mají u obou verzí kapacitu 80 kWh. Asi nejdůležitější informací je, že tento čistě elektrický vůz má u verze s pohonem zadních kol dojezd 706 kilometrů (dle testů NEDC). Druhá verze je na tom jen o trochu hůře - 550 km - ale pořád jde o nadprůměrnou hodnotu. Jak dlouho se elektromobil nabíjí, ale nikde nenajdete.
V případě „zadokolky“ se o pohon stará jediný motor (196 kW a 390 Nm točivého momentu), verze s pohonem obou náprav má elektromotory dva. Vpředu je 120 kW agregát, zatímco vzadu „operuje“ 196 kW elektromotor; celkový točivý moment má hodnotu 655 newtonmetrů.
Nejvyšší rychlost automobilka neuvádí, P7 se zadním pohonem dovede na stovku zrychlit během 6,7 sekundy, AWD verze dokonce za 4,3 sekundy.
Model P7 nabízí autonomní řízení (Level 3). A na závěr ještě jedna „podobnost“ s Muskovou automobilkou. Loni začal soudní spor, podle kterého čínská firma používá pro autonomní řízení software, který byl ukraden Tesle. Celá záležitost zatím není uzavřená.
Xpeng začala prodávat model P7 na domácím trhu 27. dubna. Později by měl prodej odstartovat také ve Spojených státech, kde firma splnila všechny homologační požadavky. Model P7 přijde v přepočtu na nejméně 840 tisíc korun.