Článek
Americké automobilky se vždy nesoustředily jen na velké a honosné vozy, jelikož kus důležité historie začal psát od roku 1926 také kompaktní Willys Whippet, představený v Kanadě, ve Spojených státech amerických a v Austrálii. Rané kusy nosily ještě loga původního Overlandu (automobilová divize, kterou John Willys roku 1908 koupil) na krytu chladiče či kolech, zatímco některé brožury vozidlo označovaly jako Overland-Whippet.
Auto disponovalo na svoji dobu vysoce moderním čtyřválcovým motorem chlazeným kapalinou hnanou pomocí čerpadla a plně tlakovým mazáním. Whippety vyráběné od roku 1927 nabídly výkon 35 koní a sílu asi 122 Nm, což jim ve spojení s lehkou karoserií propůjčovalo hbitost a svižnost.
Mimo toho si auta (v různých karosářských provedeních) rychle získala status robustních, rychlých, spolehlivých a hlavně levných parťáků. Ceny se pohybovaly od 525 do 850 amerických dolarů. Za podobné peníze se sice dal koupit i čtyřdveřový Ford Model T, ovšem v té době (1927) už šlo o poněkud výběhový typ.
O popularitě Whippetu hovoří rovněž masivní třítýdenní nápor v severoamerických showroomech Overlandu. Více než 14 milionů lidí se přišlo podívat na svěží lidový kompakt od Willyse, přičemž spousta z nich se v úhledném, stylovém a dobře propagovaném automobilu prostě našla. A tak prodeje nabraly raketový vzestup.
John Willys tedy začal koketovat s myšlenkou, že udělá z Whippetu samostatnou značku zaměřenou na lehká, prostorná, rychlá, stylová a cenově dostupná auta, která by mohla konkurovat silnému Fordu. Na rozdíl od zastaralého téčka měl lidový Willys-overland od roku 1930 hydraulické brzdy s účinkem na všechna čtyři kola. Díky sníženému těžišti vozidlo lépe zatáčelo a zásluhou nízké hmotnosti poskytovalo rovněž kýženou agilitu.
Rozvor náprav Whippetu měřil lehce přes 2,54 metru (byl tedy delší než u standardního Modelu T), přičemž zastavěný 2,2 litrový čtyřválec byl výkonnější, odolnější a spolehlivější než jednotka, která poháněla Fordovu „Lízu“ (T).
Celková produkce whippetů (mimochodem Whippet je také psí rasa) tak střelhbitě vyskočila na úctyhodných 100 tisíc kusů, což vedení podniku přimělo k přejmenování šestiválcového Overlandu 93 na Whippet 93 (1927). To však původního hrdinu se čtyřmi písty pod kapotou na prodejích nikterak neohrozilo, ba naopak roku 1928 byl Whippet třetím nejprodávanějším autem v celých Spojených státech. Koncem roku se modelová řada Whippet Model 96 dočkala modernizace na 96A, což také zahrnovalo o téměř jeden centimetr delší zdvih motoru.
V nejlepším je třeba přestat
Psal se rok 1929 a Willys-Overland oslavil milník 320 tisíc vyrobených vozů, doprovázený ziskem 187 milionů dolarů. Říká se, že tento úspěch donutil Henryho Forda skrze nátlak jeho syna Edsela začít modernizovat celou modelovou řadu modrého oválu. Tím však vrcholová éra Whippetu skončila, protože rok na to se John North Willys vydal pracovat jako velvyslanec do Polska.
Ten samý rok (1930) sice Whippet dostal pod kapotu rovněž osmiválec, nicméně kupující o velký motor nejevili zájem. Možná právě proto šlo o poslední úspěšnější období tohoto nadějného modelu, jehož raný nástupce Willys C-113 (leden 1931) se už emblémy Whippet nechlubil. Amerikou zkraje 30. let též zmítala krize, což se na firmě nakonec podepsalo krachem a nucenou masivní reorganizací (1933).
Stopa slavné lidovky zesnulé zkraje roku 1931 však nezmizela. Čtyřválcový motor Whippetu se dočkal přepracování a posloužil jako základ pro pohonnou jednotku zvanou Go Devil (Willys L134), která poháněla tisíce válečných i poválečných jeepů (včetně typu MB) a také několik typů fordů. Motorizace OHV se dočkala taktéž adaptace takzvané F hlavy (1950), která se vyznačuje přítomností sacích ventilů přímo v hlavě a výfukových na boku motoru.
Automobilka Willys však už obchodní rekord z konce 20. let nikdy nezopakovala, a to ani v poválečných časech, kdy sekala jeden civilní jeep za druhým. Jeep se sice stal tahounem celého podniku, nicméně na bájný tržní vrchol dosažený modelem Whippet se nadějná společnost nikdy nedostala, přestože její produkce místy dosahovala šestimístných čísel.
Společnost Willys-Overland odkoupila v roce 1953 firma Kaiser Motors, která ji přejmenovala na Willys Motor Company, přičemž přesunula svou vlastní výrobu z Willow Run (Michigan) do Toleda v Ohiu (zde měl Willys fabriku), rozjela rovněž brazilskou produkci a roku 1963 změnila v Americe název na Kaiser-Jeep Corporation, čímž tam zvučné jméno Willys definitivně pohřbila.
Dnes si na slavnou automobilku vzpomenou vesměs jen nadšenci, případně fanoušci před-, po- i válečné historie. Málokdo ovšem ví, že veledůležité základy značce dal právě malý severoamerický kompakt Whippet, který zaujal statisíce běžných lidí a působil vrásky na čele i samotnému Fordovi.
Jestliže toužíte Willys-Overland Whippet vidět naživo, musíte vyrazit do Veteran Bazar & Muzeum Chotusice, kde tento krasavec stojí. Jak to na místě vypadá, jsme zjišťovali už v květnu, zatímco v srpnu se nám do rukou dostalo vzácné RULO z roku 1950, bydlící rovněž pod střechou areálu. Jestliže chcete spojit příjemné s užitečným, dorazte na tamní velkou prodejní burzu konanou dne 6. 11. 2021, po jejímž skončení obvykle následuje prohlídka muzea.