Článek
Jistě, okamžitě vyrukují s tím, že nabíjecí stanice rostou jako houby po dešti, že se staví dokonce už i u nás v České republice a taky že se doba nabíjení neustále zkracuje. Nadšeně argumentují, o kolik procent je větší dojezd novějších aut, jak rychlejší jsou nové dobíjecí stanice, a že takové Superchargery umí nabít auto za dvacet minut na osmdesát procent kapacity baterie.
Ano, není o čem, mají pravdu. Ale jen do té doby, než se u jednoho stojanu potká hned několik desítek či stovek majitelů elektromobilů. Protože jeden stojan obslouží jen tři auta za hodinu, tedy nějakých patnáct aut za pět hodin. A patnáct aut se spalovacím motorem natankuje na jednom stojanu plnou nádrž do hodiny a těm nádržím v podzemí je přitom úplně jedno, kolik aut tankuje najednou, na rozdíl od dobíjecích stanic, které mají fixní příkon, který musí rozdělit mezi více vozidel…
Počkejte, aby bylo jasno, tohle nemá být prázdný hejt proti elektromobilitě. Dává mi smysl ve městě a třeba takové BMW i3 nebo klidně i Fiat 500e bych si uměl představit mít u domu jako nákupní tašku, ale elektromobily nedávají smysl na dlouhé cestování. Velebím vznik nových a nových nabíjecích stanic, protože jen tak začnou městské elektromobily dávat smysl. Libí se mi, jak Tesla masivně investuje do výstavby stovek Superchargerů, a jsem rád, že koncern VW nezůstává pozadu, ale pravda je taková, že tisíce nabíjecích stanic nestačí, pokud mají sloužit pro miliony elektromobilů, které se nám teď budou všechny automobilky snažit vnutit.
Video, které bylo natočeno v Kalifornii, kde je elektromobilita na vzestupu, je toho jasným důkazem. Den díkůvzdání, v 16:45 odpoledne a nabíjecí stanice Supercharger, kde stojí kolona zoufalých majitelů elektromobilů, kteří nemají jinou volbu, než si počkat, až se dostanou na řadu.
Zapomeňte na to, že byste měli nabité auto do plna do čtyřiceti minut. Protože Supercharger s příkonem 150 W nabije dvě auta najednou na 50 procent za nějakých dvacet minut, na 80 procent za čtyřicet minut, ale na 100 procent už to bude trvat hodinu a čtvrt! A jestli někdo připojí auto a zajde si nakoupit nebo na oběd, a nechá pak už nabité auto klidně dál v zásuvce, protože co je mu po tom, jak dlouhá je kolona z ním, když on má svůj program, je vám asi jasné, jak dobrá nálada pak bude na dobíjecích stanicích panovat.
V Česku se k tomu navíc přidá fakt, že mnozí majitelé elektromobilů si pořídili svou novou hračku s vidinou tankování zdarma (ostatně jiný důvod v ČR zatím není, snad jen volné parkování v Praze na modrých zónách), takže nabíjejí primárně na stanicích ČEZu, a že na placené Superchargery se jim moc nechce. A když si představíte, že by se počet elektromobilů v ČR ztrojnásobil (za letošní rok jich přibylo cca 700), je vám asi jasné, že se klidně může stát, že budete před nabíječkou stát až do večera, než na vás dojde řada. Nebo do půlnoci, když si majitel elektromobilu před vámi zajde třeba do kina…
Masivní elektromobilita je jistě touhou všech zapálených majitelů a fanoušků bateriových pohonů, ale ta představa, že má každý druhý na sídlišti elektromobil? Jak by se řešilo dobíjení levným nočním proudem? Kabely naházené z oken, vozy zapojené do pouličních lamp nebo brzký ranní shon na nabíječce u obchodního domu při snaze dobít několik málo procent, než pojedete do práce... Stejný scénář jako v USA by se mohl v Česku opakovat, respektive stát denním chlebem, pokud by se bzučící auta bleskově stala masovou součástí našeho každodenního života. V létě se při čekání na volný stojan pohodlněji zabavíte, ale co v zimním období? To vás nejspíš uzemní pár mrazivých hodin nudy.
A co vlastnictví několika různých čipů, kartiček a vyúčtování. Zkuste si jet dál do zahraničí, to se vám otevírá teprve nový svět plný neznámých provozovatelů, identifikátorů, smluv a dalších nutných dokumentů. Abychom fanouškům elektromobilů nekřivdili, na sjednocení plateb už myslely některé automobilky, například Audi, takže na vybraných stanicích dobíjíte bez nutnosti okamžité úhrady, ale jednou měsíčně zaplatíte komplexní fakturu. Podobně jako ceny pohonných hmot i ceny za jednu odebranou kWh stoupají, baterie jsou čím dál větší a čerpání proudu ve finále dražší – byť se navýší i reálný dojezd vozu. Zohlednit musíte i vysokou pořizovací cenu samotných elektroaut, která je ve srovnání s fosilními modely stejné třídy klidně dvojnásobná.
V Česku je povinné od června roku 2017 umožnit řidičům elektromobilů nebo plug-in hybridů jednorázovou platbu za dobití (bez nutnosti smlouvy), ovšem už není stanoveno jak, takže nás opět zavalují platební terminály, různé aplikace nebo platby pomocí SMS. Říkejte si, co chcete, ale na benzinkách vás tyhle trable většinou nepotkají, a navíc ne každý provozovatel dobíjecí stanice se červnovým zákonem řídí...