Článek
Fanoušci Porsche to neradi slyší, ale Chevrolet Corvette je nejdéle vyráběný sportovní automobil na světě. A chybělo málo a mohl už v sedmdesátých letech definovat novou kategorii GT. A kdo ví, jak by se automobilový svět dál vyvíjel, kdyby se tehdy koncept čtyřmístné Corvette stal skutečností a nezůstalo jen u prototypu, který se nikdy ani nedostal na veřejnost.
Stalo se to až o bezmála šedesát let později, kdy se na instagramu GM Design objevily tři fotky nádherného auta, které mělo být podle popisku odpovědí na konkurenční Ford Thunderbird. „Tento čtyřmístný koncept z laminátu z roku 1962 se ale nikdy nedostal do výroby,“ stojí v lakonickém popisku pod fotkami, nad kterými musí zaplesat srdce každého automobilového fanouška.
Jak je patrné, vůz byl předchůdce druhé generace Corvette, která byla představena v roce 1963, tedy o pouhý rok později. Má jasně patrné křivky modelu C2, a to včetně děleného zadního okna, což je věc, kterou se designéři inspirovali u Bugatti 57 SC Atlantic. Sériová Corvette ale nemá zadní sedačky.
V příspěvku zveřejněném na sociálních sítích nenajdete žádné vysvětlení, proč se čtyřmístná Corvette nedostala do výroby, a tak se můžeme jen dohadovat. Bál se Chevrolet neúspěchu? Byla by cena auta příliš vysoká? Nebo by snad bylo náročné vůz postavit? Všechny tři skutečnosti jistě mohly hrát svou roli, ale každý znalec historie Corvette vám připomene, že generace C2 byla pro Chevrolet zlomová a že mohla Corvette vypadat v následujících dekádách úplně jinak.
Zora Arkus-Duntov, tehdejší šéfinženýr Chevroletu, si totiž vážně pohrával s myšlenkou, že by mohla mít nová generace Corvette motor uprostřed. Jeho úvahy se staly skutečností až nyní, v osmé generaci Corvette, ale GM mělo plné ruce práce (čti: utrácelo spoustu peněz) na dvou vývojových větvích nové Vette, a tak myšlenky na čtyřmístné provedení nebyly jednoduše na pořadu dne.
Z fotografií by se mohlo zdát, že se čtyřmístný koncept z laminátu dochoval do současnosti, ale není to pravda, laminátová karoserie byla zničena, auto ani nikdy nedostalo motor. Černobílou fotografii pořídil 2. července 1962 Walter Farynk, hlavní fotograf GM, další dvě fotky pak vznikly později a pořídil je neznámý fotograf.
Za nás je obrovská škoda, že se vůz nestal skutečností. Jak to vnímáte vy?